تاریخ تولد لاکچری، والدینی که مدت‌هاست زنبیل گذاشته‌اند!

منبع: نی نی بان

121

1398/8/8

15:51


امروز ۹۸/۸/۸ است و به دلیل شیک بودن تاریخ، بسیاری مادران از هفته‌های قبل در صف انتظار قرار گرفتند تا نوزادشان امروز متولد شود.
۹۸/۸/۸؛ تاریخی شیک و رُند برای تولد نوزادان و لاکچری بازها، امروز هم مثل یا ۹۷/۷/۷ باید منتظر صف طولانی سزارین در بیمارستان‌های خصوصی باشیم و شنیده‌ها حاکی از آن است که بسیاری از والدین از مدت‌ها قبل با صرف پول‌های کلان در صف اتظار تولد در ۸/۸/۹۸ هستند.
برخی به اصطلاح لاکچری باز حتی با تاریخ تولد نوزاد خود قصد پُز دادن و فخر فروشی دارند و حاضر هستند، پول کلان خرج و با جان فرزندشان بازی کنند، تا شناسامه فرزندشان با تاریخ شیک و لاکچری ۹۸/۸/۸ مزین شود.
متاسفانه مد لاکچری بازی با تاریخ تولد نوزاد چند سالی است که باب شده و فقط مربوط به تاریخ تولد رُند نیست، بسیاری از والدین را دیده ایم که افتخار می‌کنند نوزادشان در روز تولد مادر یا پدر یا سالگرد ازدواج آن‌ها متولد شده است و با افتخار این جملات را بیان می‌کنند که «فرزندم در روز تولد مادرش به دنیا آمده است»، «فرزندم در ۹۷/۷/۷ به دنیا آمده و حتی تاریخ تولدش خاص است».
برخی والدین به دنبال سود و تجارت حتی با تاریخ تولد شیک و لاکچری نوزادشان هستند، کودکانی در اینستاگرام داریم که فالور‌های چند میلیونی دارند و پدر و مادرهایشان از بدو تولد برای آنها صفحه مجازی ساخته است و کسب درآمد می‌کند و برای این افراد، چه چیزی بهتر از یک تاریخ تولد شیک و لاکچری.

صف اتاق عمل زایمان در تاریخ های رند سال و ماه
بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت، بیمارستانی در یک شهرستان در تاریخ ۹۶/۵/۶، ۱۰ عمل سزارین داشته، اما در تاریخ ۹۶/۶/۶ تعداد سزارین‌ها به ۱۰۴ مورد رسیده یا در یکی از بیمارستان خصوصی تهران در تاریخ ۹۶/۵/۶، ۱۱ سزارین انجام شده، اما در تاریخ ۹۶/۶/۶ این تعداد به ۲۳۱ مورد افزایش پیدا کرده است.
جالب‌تر آنکه هر ماه هم یک روز رُند برای خود دارد که با صف اتاق عمل زایمان در بیمارستان‌های خصوصی مواجه می‌شویم، مثلا ۱۶/۶ در یکی از بیمارستان‌های خصوصی پذیرش به خانم باردار که به دلیل فشار بالا اورژانسی به بیمارستان آمده بود می‌گفت، چنین روزی برای زایمان آمده اید و انتظار دارید که زود هم زایمان انجام شود، امروز نسبت به سایر روز‌های ماه بیمارستان شلوغ‌تر است.

آمار‌هایی از تولد در روز‌های خاص و لاکچری
آمار‌های ثبت احوال نیز خود گواه بر این موضوع بوده که تعداد تولد‌ها در روز‌های رُند و به اصلاح لاکچری چند برابر افزایش پیدا می‌کند.
سیف اله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور؛ با اشاره به آمار تولد در ۹۷/۷/۷ اظهار کرد: تعداد تولد‌های ثبت شده در این روز ۲ هزار و ۱۸۷ و در تهران بزرگ این عدد بوده ۳۵۲ است، همچنین آمار تولد‌های ثبت شده در تاریخ ۹۶/۶/۶، ۵ هزار و ۶۸۰ نفر و تعداد تولد‌های ثبتی در تاریخ ۹۵/۵/۵، ۶ هزار و ۱۳ مورد بوده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال لاکچری‌ترین تاریخ تولد را ۸۸/۸/۸ دانست و گفت: به دلیل رُند بودن و همزمانی آن با میلاد امام رضا تعداد تولد‌ها در این روز ۴ هزار و ۱۹۵ نفر بوده است.

افزایش چند ده برابری آمار سزارین در روز‌های خاص و لاکچری
ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره تاریخ تولد‌های تقویمی اظهار کرد: در تاریخ‌های خاص مثل ۹۶/۶/۶ و بعضی روز‌های مناسبتی آمار سزارین در کشور بنابر درخواست بعضی خانواده و اجابت متخصصان در برخی بیمارستان‌های خصوصی تا چند ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کند.
حریرچی به عوارض دستکاری تاریخ تولد نوزاد اشاره کرد و گفت: بیشترین تکامل مغزی در چند هفته آخر بارداری است و در کشور ما به طور میانگین ۳۸ هفتگی سزارین انجام و ۲ هفته جنین از تکامل مغزی محروم می‌شود و به دلیل سزارین زودرس نوزاد در معرض نارسایی تنفسی قرار می‌گیرند و مادر دچار عوارض جراحی و بیهوشی می‌شود.

فاجعه مرگبار تولد تقویمی نوزاد
رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در واکنش به تولد‌های تقویمی نوزادان اظهار کرد: سزارین ختیاری بین والدین باب شده است که باید به عنوان یک مسئله مهم به ان توجه کنیم.
وی افزود: متاسفانه برخی والدین تمایل دارند با دستکاری تاریخ تولد نوزاد، فرزندشان در روز خاصی به دنیا بیاید، اما باید توجه داشت که این مسئله برای سلامت نسل آینده کشور مخاطره آمیز بوده و حتی نگران کننده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت دستکاری تاریخ تولد نوزادان را فاجعه بار دانست و گفت: دستکاری تاریخ تولد نوزاد، آمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان را افزایش می‌دهد و در مواردی به قیمت جان نوزاد تمام می‌شود و به همین دلیل باید والدین را از این کار منع کنیم.

آمار بالای سزارین در بین پایتخت نشین‌ها
اعظم السادات موسوی رئیس انجمن متخصصین زنان درباره موضوع تاریخ تولد‌های تقویمی و بالا بودن آمار سزارین در ایران گفت: آمار سزارین در ایران به طور کلی حدود ۴۵ درصد است.
وی با اشاره به تفاوت آمار سزارین در استان‌های مختلف اظهار کرد: در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و استان‌های جنوبی میزان سزارین مطابق نرم جهانی یعنی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است و در تهران ۶۵ درصد زایمان‌ها را سزارین تشکیل می‌دهد.

عواقب تولد تقویمی در نوزادان
رئیس انجمن متخصصین زنان به عواقب تولد تقویمی نوزاد اشاره کرد و گفت: اگر جنین را قبل از اتمام ۳۹ هفتگی بدون دلیل خارج کنیم، عوارض جدی برای او به دنبال خواهد داشت و باید توجه داشت که فقط جنین را به دلایل پزشکی مثل فشارخون بالا، مسمومیت بارداری، بیماری‌های قلبی و کلیوی، دیابت بارداری و مواردی که جان جنین در خطر است، زودتر خارج کرد.
موسوی تاریخ تولد تقویمی را برای جنین و مادر خطرناک دانست و گفت: حتی در زایمان طبیعی نیز نباید زودتر از موعد با روش‌های غیر طبیعی اقدام به تولد زودتر نوزاد کرد، چرا که در شرایط عادی و با زایمان طبیعی نوزاد در بهترین وضعیت متولد می‌شود و مادر به دلیل ترشح هورمون بهترین وضعیت را خواهد داشت.

زایمان فیزیولوژیک بهترین روش برای تولد نوزاد
رئیس انجمن متخصصین زنان زایمان فیزیولژیک را که بدون مداخله پزشک اتفاق می‌افتد، بهترین شکل زایمان برای مادر و جنین دانست و گفت: در این صورت نوزاد با بهترین وضعیت متولد می‌شود و ایده آل‌ترین و مناسب‌ترین زایمان است.
موسوی بیان کرد: وقتی نوزاد به روش سزارین متولد می‌شود با فشار و ورود نوزاد به کانال زایمان، ریه‌های جنین از آب تخلیه می‌شود و جنین در بهترین وضعیت قرار می گیرد و بسیار خوشحال به دنیا می‌آید، اما در سزارین زودرس امکان نارسایی دستگاه تنفسی بالاست.
رئیس انجمن متخصصین زنان زایمان اظهار کرد: در سال‌های اخیر یکی از اهداف کشور افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین بوده و امید است شاهد کاهش موارد آن باشیم.
حالا باید منتظر ماند و دید که امروز چقدر شاهد افزایش تولد جنین و صف انتظار در اتاق عمل‌های بیمارستان‌های خصوصی هستیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو