۵ دلیل خواندن نماز به زبان عربی

منبع: ستاره

187

1398/8/8

18:36


نماز یکی از واجبات دین اسلام است و روزانه در پنج نوبت به زبان عربی خوانده می‌شود. اصلی‌ترین دلیل خواندن نماز به زبان عربی حفظ سنت، مصون ماندن از تحریف و ترجمه ناپذیر بودن برخی از عبارات آن است.

دلیل خواندن نماز به زبان عربی

 

ستاره | سرویس مذهبی - نماز یکی از واجبات دین اسلام است و باید هر روز به جا آورده شود. طریقه خواندن نماز را پیامبر اسلام (ص) آموزش داده‌اند و از زمان ایشان تا کنون، تغییری در این نحوه ایجاد نشده است، اما دلیل خواندن نماز به زبان عربی چیست؟ این سوال بسیاری از مسلمانانی محسوب می‌شود که زبان مادری آن‌ها عربی نیست. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید، با ما همراه باشید.

 

دلیل خواندن نماز به زبان عربی چیست؟

۱. ترجمه ناپذیری بعضی عبارات

قرآن به زبان عربی بر پیامبر (ص) نازل شده است و بنابراین سوره‌های قرآن به زبان عربی هستند. غنای زبان عربی بسیار بالاست به گونه‌ای که بسیاری از عبارات آن به طور دقیق قابل ترجمه به دیگر زبان‌ها نیست و روح آن عبارات در زبان‌های دیگر به کاملی منتقل نمی‌شوند. یکی از علل عربی خواندن نماز همین است که ما آیات را با معنای اصلی و در کامل‌ترین حالت بیان کنیم.

«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»
ما آن را قرآنى عربى نازل كرديم باشد كه بينديشيد. (سوره یوسف آیه ۲)

 

۲. حفظ سنت

نماز یکی از اعمالی است که مداوماً و هر روز انجام می‌شود و بر همه مسلمانان واجب است. انجام هر روزه این عمل هم موجب زنده ماندن نام و یاد خدا در قلب مومنان می‌شود و هم موجب زنده ماندن دین اسلام در طی دوران است. حضرت محمد (ص) نماز را به زبان عربی خواندند و بنابراین بر ما نیز واجب است که برای حفظ سنت پیامبر (ص) نماز را به عربی بخوانیم.

در روایتی، هشام بن حكم از امام صادق (ع) پرسيد: چرا نماز بر ما واجب شده است در حالی كه هم وقت می‌گيرد و هم انسان را به زحمت می‌اندازد؟ امام فرمود: «پيامبرانی آمدند و مردم را به آيين خود دعوت نمودند. عده‌ای هم دين آنان را پذيرفتند، اما با مرگ آن پيامبران، نام و دين و ياد آن‌ها از ميان رفت. خداوند اراده فرمود كه اسلام و نام پيامبر اسلام (ص) زنده بماند و اين از طريق نماز امكان پذير است.»

دلیل خواندن نماز به زبان عربی

۳. مصون ماندن از تحریف

پیامبر (ص) عرب بودند و طریقه خواندن نماز را ایشان آموزش دادند. از زمان ایشان تا کنون نماز به صورت واحدی بر پا شده و همه مردم با هر زبان و ملیت و قومیتی آن را به زبان عربی خوانده‌اند. در سال‌های پس از رحلت پیامبر (ص) اگر هر قومی به زبان خاص خود نماز می‌خواند، ممکن بود اختلافاتی و تغییراتی در شیوه خواندن نماز پیش بیاید.

رسول خدا فرمودند: «صلوا کما رأیتمونی أصلی.» نماز بخوانید؛ همچنان که من نماز می‌خوانم. (عوالی‏‌اللآلی، ج ۱ ص ۱۹۷)

 

۴. حفظ وحدت

یکی از دلایل خواندن نماز به زبان عربی حفظ وحدت مسلمانان است. مثلاً در نمازهای جماعت برای حفظ وحدت باید به یک زبان واحد نماز خوانده شود تا جماعت بودن آن معنا پیدا کند. همچنین پرستش خداوند در سراسر جهان با زبان واحد موجب پیوستگی و وحدت بین مسلمانان دنیا نیز می‌شود و از ایجاد اختلاف جلوگیری می‌کند.

 

۵. تعبدی بودن نماز

نماز یکی از اعمال عبادی است و هدفش عبادت خدا و انجام دستور خداست. خدا از طریق پیامبران دستورات خود را به ما رسانده است و پیامبر اسلام (ص) خواندن نماز را به این شیوه به ما آموزش داده‌اند. بنابراین جدای از هر دلیلی نیز وظیفه ماست که نماز را چنان که به ما دستور داده‌اند، برگزار کنیم. اميرمومنان (ع) در روایتی می‌فرمايد: «مومن، بنای دين خود را بر اساس رأی و نظر شخصی نمی‌گذارد، بلكه برآنچه از پروردگارش رسيده بنيان می‌نهد» (شیخ عباس قمی، سفینه البحار، ج ۴، ص ۲۳۳)

 

سخن پایانی

نماز یکی از ارکان دین مبین اسلام است. این عمل عبادی بر مسلمانان واجب شده و باید احکام نماز را به درستی رعایت کرد تا مورد قبول درگاه حق قرار بگیرد. همانطور که در این نوشته خواندید نماز باید به زبان عربی خوانده شود و احکان آن رعایت گردد. برای اطلاع از احکام نماز به مطلب احکام نماز چیست و شامل چه مواردی است؟ مراجعه کنید. به نظر شما دلیل خواندن نماز به زبان عربی چیست؟ چه روایات دیگری را در این زمینه می‌شناسید؟ فراموش نکنید می‌توانید نظر خود را با ما و دیگر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو