آیا هوش مصنوعی خطرناک است؟

منبع: فرزند

100

1398/8/9

14:10


آیا هوش مصنوعی خطرناک است؟

برخی از افراد مانند فیزیکدان برجسته تاریخ، استیون هاوکینگ، مدیر شرکت Tesla و SpaceX الون ماسک میگویند هوش مصنوعی میتواند بسیار خطرناک باشد.

ماسک حتی درصد خطر هوش مصنوعی را با خطرات دیکتاتور کره شمالی مقایسه می کند!

از سوی دیگر بنیانگذار مایکروسافت، بیل گیتس همچنین معتقد است که باید در این زمینه محتاط بود. چرا که فواید این تکنولوژی، می تواند از زیان های آن به صورت چشم گیری بیشتر باشد اگر به درستی اداره شود.

از آنجا که تحولات اخیر، ماشینهای فوق هوشمند را خیلی زودتر از آنچه در ابتدا تصور می شد امکان پذیر کرده است، اکنون زمان تعیین این مسئله رسیده است که هوش مصنوعی چه خطراتی را ایجاد می کند.

هوش مصنوعی کاربردی و عمومی چیست؟

در اصل، هوش مصنوعی مربوط به ماشین آلات است که می توانند هوشمندانه فکر کنند، تصمیم بگیرند و در نهایت، به آن عمل کنند. و از نمونه های موجود می توان به مواردی مانند لگوریتم های جستجوی گوگل یا اتومبیل های بدون سرنشین اشاره کرد.

اگرچه اکثر برنامه های کاربردی هوش مصنوعی تأثیر مثبتی بر روی زندگی بشر دارند، ولی هر ابزار قدرتمندی را می توان برای اهداف دیگری نیز استفاده کرد. امروزه ما به برنامه های کاربردی با استفاده از این قابلیت دست یافته ایم، برنامه هایی با کاربرد های نسبتا ساده از جمله پردازش زبان طبیعی (NLP) ، تشخیص چهره و یا جستجوی اینترنت.

درنهایت، متخصصان این زمینه سخت در کوشش و تلاش برای رسیدن به هوش مصنوعی عمومی هستند، هوشی که بتواند وظایف انسانهای هوشمند را به درستی و حتی بهتر از خودشان انجام دهد.

ایلون ماسک در نظری نوشت: “سرعت پیشرفت در هوش مصنوعی بسیار سریع است، و اگر شما می توانستید درون شرکت های همانند Deep Mind را مشاهده کنید. می دیدید که رشد هوش مصنوعی به قدری سریع است که ریسک وقوع یک اتفاق بسیار خطرناک در بازه زمانی پنج تا ده سال است. ”

بسیاری از برنامه های هوش مصنوعی وجود دارد که زندگی روزمره ما را راحت تر و پر کارآمد تر می کند. و قسمت ترسناک این فناوری اینجا بوده که همین برنامه های هوش مصنوعی هستند که ایمنی خود را در مقابل هر گونه احساس شک ابراز تردید برای ما انسان ها تضمین می کنند.

و اما در مورد خطرات آینده هوش مصنوعی می توان به موارد زیادی اشاره داشت. مواردی مانند سلاح های خودمختار، تجاوز به حریم خصوصی و درجه بندی اجتماعی مردم، سوء تفاهم بین اهداف ما و اهداف هوش مصنوعی و حتی تبعیض.

منبع: ویرگول

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو