درس خواندن کودکان، راه های تشویق کردنشان

منبع: نی نی بان

122

1398/8/9

14:20


آموزش فقط در مدرسه و با کمک کتاب های درسی و تدریس معلم صورت نمی گیرد. والدین نیز باید به وضعیت درسی فرزندشان توجه کنند و مشکلات او را حل کنند.
بهترین راه برای تشویق بچه ها به درس خواندن در خانه این است که مادر خودش برای فرزندش الگو باشد. وقتی مادر یا پدر کتابی میخوانند ، کودک نیز به انجام این کار تشویق می شود. معمولا وقتی مادر یا پدری مشغول یاد گرفتن مطلب یا مهارت جدیدی است ، در مورد آن تحقیق می کند و برای یادگیری آن وقت می گذارد.
والدین برای تشویق کردن فرزندشان میتوانند علایق او را در نظر بگیرند و برای او کتاب ها و وسایل کمک آموزشی مورد علاقه اش را تهیه کنند. والدین کافی است کمی خلاقیت نشان بدهند تا بتوانند با کمترین هزینه ی ممکن این وسایل را برای فرزندشان تهیه کنند.
مثلا اگر فرزندتان به جمع کردن سنگ های مختلف علاقه دارد ، میتوانید با او به طبیعت بروید و نمونه های مختلفی را جمع آوری کنید. شما همچنین میتوانید او را به موزه ی آثار طبیعی ببرید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورد.
او میتواند با هم کلاسی های دیگرش نیز در این زمینه صحبت کند و از اطلاعات آنها استفاده نماید. او همچنین میتواند عکس های مختلفی درباره ی انواع سنگ ها جمع آوری کند و برنامه های آموزشی در این زمینه ببیند و به مجموعه ی خودش چیزهای مختلفی اضافه کند .
شما باید فعالیت هایی را دنبال کنید که در زمینه ی مهارت و علاقه ی فرزندتان باشد.
اگر او می خواهد علاوه بر درس علوم ، در درس های دیگرش نیز موفق باشد ، میتوانید از کلاس های فوق برنامه و برنامه های آموزش کمک بگیرید. مثلا برای علاقمند کردن کودک به درس ریاضی میتوانید به او پازل ، جورچین ، شطرنج و بازی های جدید کامپیوتری بدهید.
شما میتوانید بازی های مختلفی را در بازار پیدا کنید و برای فرزندتان تهیه کنید. این بازی ها برای بچه ها هیجان آمیزتر از برنامه های آموزشی کتاب ها هستند.
بهتر است همیشه با معلم فرزندتان در ارتباط باشید و از کارها و علایق او سوال بپرسید . در مورد موضوعات مورد علاقه ی فرزندتان با معلم او حرف بزنید. در این صورت کودک احساس میکند که به او توجه می کنید و بیشتر با شما در مورد علایقش حرف می زند.
گاهی اوقات می توانید در خانه با فرزندتان کار کنید تا به درسش کمک شود. اگر کودک احساس خستگی می کند و به موضوعات درسی اش علاقه ندارد ، به او بگویید که میتوانند از آنها لذت ببرد. وقتی کودک به نوشتن علاقه ندارد ، ماجراهایی جالب از زندگی نویسندگان را برای او تعریف کنید و یا خودتان مطلبی را بنویسید که مورد علاقه ی او باشد تا او نیز به نوشتن تشویق شود.
اگر فرزندتان در یکی از درس های مدرسه اش مشکل دارد ، در خانه بیشتر با او تمرین کنید. گاهی پاسخ دادن به سوال فرزندتان ساده است و وقت شما را نمی گیرد ولی گاهی لازم است قبل از پاسخ دادن به سوالهای او خودتان کمی تحقیق کنید . در هر صورت دخالت در انجام تکالیف فرزندتان باعث می شود که علاقه ی او به درس و مدرسه بیشتر شود.
نباید شما همیشه به فرزندتان درس بدهید و در درس هایش به او کمک کنید. او نیز میتواند معلم شما یا خواهر و برادرش شود و از آنها نیز چیزهای زیادی یاد بگیرید. مثلا فرزندتان میتواند در خواندن و نوشتن به خواهر کوچک ترش کمک کند.
اگر می خواهید فرزندتان را به درس خواندن تشویق کنید ، به موارد زیر توجه داشته باشید : از فرزندتان بخواهید دفترچه ی یادداشت یا خاطراتی داشته باشد و هرگاه وقت پیدا کرد چیزی در آن بنویسد . هر چند گاه یکبار به کتاب خانه ها سری بزنید و کتاب های مناسب فرزندتان را تهیه کنید.
او را به خواندن تشویق کنید. او همچنین میتواند از مطالب اینترنت و مجلات مختلف نیز استفاده کند. کتاب های مختلفی تهیه کنید و آن ها را در کتاب خانه ی منزلتان قرار دهید تا کودک از آنها استفاده کند.
شما همچنین میتوانید لغت های جدیدی به فرزندتان یاد بدهید تا دامنه ی لغات او بیشتر شود. با فرزندتان به پارک ها ، موزه ها و مکان های دیدنی مختلف بروید و حس کنجکاوی او را تحریک کنید. با او برنامه ی آموزشی مختلفی ببینید و او را به یادگیری تشویق کنید.
سعی کنید یادگیری مطالب مختلف برای فرزندتان جالب باشد. خودتان مشغول یادگیری مطلبی شوید تا فرزندتان نیز به یادگیری علاقه پیدا کند . فرزندتان را با بچه های دیگر یا حتی با خواهر و برادر خودش مقایسه نکنید. از پیشرفت کم او نگران نباشید و در مورد او قضاوت نادرست نکنید.
اگر دیدید که فرزندتان به درس یا برنامه ی آموزشی خاصی علاقه ندارد ، از یک روش دیگر برای یاد دادن آن مطلب یا درس استفاده کنید. راه های مختلفی برای آموزش کودکان وجود دارد.
سعی کنید برنامه ی آموزشی فرزندتان برای او جالب و هیجان انگیز باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو