دیدنی های هالووین، جشنی کهن برای رهایی از غم

دیدنی های هالووین، جشنی کهن برای رهایی از غم


منبع: همگردی

133

1398/8/9

14:22


لحظه هایی را باید خوش بود، جدا از زندگی روزمره، اتفاقات، مرگ و زندگی. هالووین فرصتی مناسب برای شادی کردن و رسیدگی به خرافات مردم است. شنیده ها در رابطه با هالووین به آئین باستانی سامهین Samhain سلتیک بر می گردند که طبق تاریخچه هالووین، مردم در این رویداد با آتش بازی و پوشیدن لباس های عجیب و غریب، ارواح سرگردان را از خود دور می کنند. در قرن هشتم میلادی، پاپ گرگوری سوم اول ماه نوامبر را زمانی برای گرامی داشت تمام مقدسات نامگذاری کرد. این روز مقدس بعضی سنت های مراسم سامهین را نیز در برداشت که همین رویدادها به اسم تمام یادگاران و بعد به نام هالووین شناخته شدند. در طول زمان، هالووین به جشن سکولار و مبتنی بر جامعه تبدیل شد. مردم بعضی از کشورها هم کوتاه تر شدن روز و سرمای زمستان را با برگزاری مراسم و پوشیدن لباس های عجیب و صرف شیرینی جشن می گرفتند. با ما در مقاله دیدنی های هالووین همراه شوید تا در کنار تمامی زیبایی های این جشن، شما عزیزان را با اعتقادات هالووین هم آشنا کنیم.

هالووین

تاریخچه باستانی هالووین

همانطور که گفتیم، تاریخچه هالووین به سامهین برمی گردد. قوم سلت که حدود 2 هزار سال پیش در منطقه ایرلند، بریتانیا و فرانسه زندگی می کردند، سال جدید را اول ماه نوامبر جشن می گرفتند. این روز به مناسبت تمام شدن تابستان و آغاز فصل سرما و تاریکی انتخاب شده و همینطور در این فصل، مرگ انسان ها نیز بیشتر می شد. این قوم اعتقاد داشتند که شب قبل از سال نو مرزهای بین جهان مادی و مرگ کمرنگ می شوند و در چنین زمانی ارواح به زمین بر می گردند. آسیب دیدن محصولات زراعی هم باعث می شد که سلت ها گمان کنند که کشیش ها به خاطر حضور ارواح می توانند پیش بینی بهتری نسبت به آینده داشته باشند و به همین دلیل 31 اکتبر، مراسم خود را برگزار می کردند. همین پیشگویی ها بود که به مردمی که وابسته به دنیای مادی بودند، دلگرمی برای گذراندن فصل تاریکی و سرما را می داد. کشیش ها، آتش هایی با حالت روحانی آماده و مردم محصولات کشاورزی یا حیوانات را قربانی خدای سلتیک می کردند. در این مراسم و براساس اعتقادات هالووین، مردم لباس هایی از جنس پوست و سر حیوانات تن می کردند و تلاش داشتند تا از این طریق طالع دیگران را بازگو کنند. بعد از اتمام مراسم دوباره آتش ها را شعله ور می کردند تا در برابر سرما محافظت کنند. در چهلمین سال بعد از آغاز عصر جدید، امپراتوری روم توانست بخش زیادی از قلمروی سلت ها را تصرف کند. آن ها طول حکمرانی 400 ساله خود در این سرزمین ها، دو مراسم رومی را با رویداد سامهین سلت ها ادغام کردند. یکی از جشنواره رومی ها فرالیا بود که در این جشنواره رومی ها در روزهای آخر اکتبر عبور از مرگ را گرامی می داشتند. جشن دوم هم برای گرامیداشت پومونا الهه میوه ها و درخت های روم برگزار می شد. نماد این الهه یک سیب بود. 609 سال بعد از میلاد مسیح و روز 13 می، پاپ بونیفس چهارم برای گرامیداشت کشته شدگان راه مسیحیت مراسم اختصاصی در نظر گرفت و در کلیسای غربی برگزار کرد. بعدها، پاپ گرگوری سوم مراسم را گسترش داد و تاریخ برگزاری مراسم را از 13 می به 1 نوامبر انتقال داد. این کلیسا روز دوم نوامبر را نیز برای بزرگداشت مرگ قرار داد. اینطور که از شواهد پیداست، کلیسا قصد داشته تا جشن سلتیک ها را با آیینی مشابه جایگزین کند و به همین خاطر، روز بزرگداشت مرگ یعنی 2 نوامبر مثل مراسم سامهین با استفاده از آتش ها و لباس های عجیب و غریب به شکل فرشتگان، قدیس ها و همینطور شیاطین برگزار می شد. این روز با نام All-hallows یا All-hallowmas نیز شناخته می شد. در این بخش امیدواریم کمی هم شده شما را با تاریخچه هالووین آشنا کرده باشیم.

تاریخچه باستانی هالووین

ورود جشن هالووین به آمریکا

به خاطر اعتقادات هالووین در رابطه با پوشیدن لباس اروپایی و بومی های آمریکا نسخه ای خاص و آمریکایی از هالووین کم کم شکل گرفت. در مراسم های اولیه که رقص و آواز هم داشت، مردم برداشت محصولاتشان را جشن گرفته و داستان هایی در رابطه با مرگ و دیدنی های هالووین تعریف می کردند. پیش گویی در مورد آینده هم بخش جالب و هیجان انگیز اعتقادات هالووین به حساب می آمد. در جشن های هالووین مستعمراتی، داستان هایی در رابطه با ارواح و خرافات های دیگر نیز وجود داشتند. آمریکایی ها هم مثل سنت های انگلیسی و ایرلندی لباس های عجیب و غریب تن کردند و برای جمع آوری پول و غذا به خانه های مختلف سر می زدند. در تاریخچه هالووین، چنین آمده که دختران جوان هم اعتقاد دارند که با انجام ترفندهایی مثل استفاده از سیب، نخ و آینه، می توانند از نام همسر آینده شان باخبر شوند. هالووین بیشتر به عنوان جشنی مفرح شناخته می شد و پرداخت به ارواح و داستان های عجیب، مورد توجه قرار نمی گرفت اما بعد از چند وقت، هم بزرگسالان و هم کودکان با استفاده از بازی، خوراکی های فصل و لباس های عجیب هالووین را طور عجیبی جشن گرفتند. والدین توسط روزنامه ها برای استفاده از پوشش های عجیب و ترسناک تشویق می شدند و طوری شد که هالووین آغاز قرن بیستم نشانی از مراسم و اعتقادات مذهبی نداشت و برای تفریح و لذت بردن از شبی به یاد ماندنی تبدیل شد. بین سال های 1920 تا 1930، هالووین به مراسمی سکولار تبدیل شد و علیرغم تلاش های مدارس و جامعه، وحشی گری و کارهای زشت و ناپسند در مراسم های هالووین باب شد. دهه 1950 بود که مسئولین توانستند خشونت ها را مهار کنند و هالووین به جشنی متفاوت برای جوان ها تبدیل شد. پوشیدن لباس های خاص و سر زدن به خانه ها، راه ارزانی برای اشتراک گذاشتن جشن در تاریخچه هالووین به شمار می رفت. اینطور شد که نوع آمریکایی جشن متولد شد و رشد کرد و امروزه بیش از 6 میلیارد دلار برای برگزاری اعتقادات هالووین هزینه می شود که همین امر دیدنی های هالووین را به دومین تعطیلی تجاری آمریکا تبدیل کرد.

ورود جشن هالووین به آمریکا

آداب و رسوم هالووین امروزی

سنت های trick-or-treat امروزی به جشن های باستانی انگلیسی ها در تاریخچه هالووین بر می گردد. در طول مراسم افراد فقیر درخواست غذا می کنند و خانواده ها به آن ها شیرینی هایی که کیک روح نام دارند، اهدا می کنند به این شرط که برای مردگانشان دعا بخوانند. پوشیدن لباس در جشن هالووین ریشه ای اروپایی و سلتیک دارد. در تاریخچه هالووین چنین آمده است که هزاران سال پیش وقتی که فصل زمستان ناشناخته و ترسناک بود، بسیاری از مردم از تاریکی می ترسیدند و اعتقاد داشتند که ارواح به دنیای خاکی بر می گردند و فکر می کردند که اگر از خانه ها خارج شوند با ارواح رو به رو خواهند شد که به خاطر همین موضوع برای جلوگیری از شناسایی توسط اشباح به صورتشان ماسک می زدند یا اینکه برای جلوگیری از ورود ارواح به خانه ها در روز هالووین، خوراکی ها و نوشیدنی هایی بیرون درب منزل می گذاشتند تا اشباح کاری به کارشان نداشته باشند.

آداب و رسوم هالووین امروزی

خرافات و دیدنی های هالووین

موارد عجیب و جادویی زیادی در اعتقادات هالووین یافت و به وفور دیده می شود که تمام این ها با خرافات سلت ها بوجود آمدند. سلت ها برای ارواح جلوی خانه هایشان میز شام می چیدند و شمع هایی روشن می کردند تا ارواح بتوانند راه خود را برای بازگشت پیدا کنند، ارواحی که امروزه در هالووین مورد توجه ما مثل لباس ها و اعتقادات ما ترسناک به نظر می رسند. براساس اعتقادات هالووین، ما از گربه های سیاه دوری می کنیم، چون اعتقاد داریم که دیدن این گربه ها بد شانسی و بدیمنی به همراه دارد که براساس تاریخچه هالووین این طرز تفکر به قرون وسطی بر می گردد، چون مردم آن زمان اعتقاد داشتند که جادوگرها برای پنهان کردن خود از دید عموم به شکل گربه های سیاه در می آمدند تا مخفی بمانند. رد نشدن از زیر نردبان هم به اعتقادات هالووین مربوط به مصریان برمی گردد، چون اعتقاد داشتند که مثلث ها مقدس هستند و رد شدن از زیر نردیان می تواند خطرناک باشد. خیلی از این مراسم های خرافاتی بر روی آینده تمرکز دارند و توجه ویژه ای نسبت به زندگی در مقایسه با مرگ رو نشان می دهند. خبر دار کردن دخترهای جوان و وعده دادن به ازدواج تا جشن هالووین سال آینده از این گونه موارد به شمار می رود. اگر دختری شب هالووین قبل از اینکه بخوابد معجونی از گردو، فندق و جوز هندی میل کند، خواب همسر آینده اش را می بیند. دختران جوان پوست سیب زمینی را روی شانه ها می انداختند و اعتقاد داشتند پوست هایی که روی زمین می افتند، می توانند شکل اولیه همسر آینده را نشان بدهند. کلا خبردار شدن از آینده با استفاده از شناور کردن زرده تخم مرغ روی آب و ایستادن جلوی آینه در اتاق تاریک برای دیدن چهره همسر از قبیل همین خرافات ها به شمار می رفته است. در این متن ما تلاش کردیم تا شما را با خرافات و دیدنی های هالووین آشنا سازیم.

خرافات و دیدنی های هالووین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو