راهنمای نصب و سیم کشی آیفون تصویری با برندهای مختلف

راهنمای نصب و سیم کشی آیفون تصویری با برندهای مختلف


منبع: ستاره

1,994

1398/8/9

18:14


اگر قصد نصب آیفون تصویری را دارید، جالب است بدانید خودتان نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. تنها کافی است راهنمای نصب و سیم کشی آیفون تصویری را که در این مطلب به تشریح آن خواهیم پرداخت مطالعه کنید.

راهنمای نصب و سیم کشی آیفون تصویری

 

ستاره | سرویس تکنولوژی - آیفون تصویری یک مزیت بسیار مهم نسبت به آیفون‌های معمولی دارد و آن امکان مشاهده تصویر افرادی است که پشت درب ورودی منزل هستند. به این ترتیب امنیت ساکنین منزل افزایش می‌یابد. معمولا برای نصب و راه‌اندازی این آیفون‌ها از نصاب کمک می‌گیریم، اما جالب است بدانید نصب آیفون تصویری چندان سخت نیست. در این مطلب قصد داریم راهنمای نصب و سیم کشی آیفون تصویری از چند برند معتبر در بازار را شرح دهیم. با ما همراه باشید.


چنانچه راهنمای نصب و سیم کشی یکی از برندهای آیفون تصویری زیر مد نظر شماست، می‌توانید بر لینک مورد نظر خود کلیک کنید.


راهنمای نصب و سیم کشی آیفون تصویری

برندهای متفاوتی از آیفون تصویری در بازار است که هر کدام از آن‌ها راهنمای نصب خود را دارند.

۱. نصب و سیم کشی آیفون تصویری کوماکس

آیفون تصویری کوماکس یکی از برندهای شناخته شده آیفون‌های تصویری است که تصمیم داریم در اولین گام به آموزش نصب و سیم‌کشی آن بپردازیم.

سیم کشی آیفون تصویری کوماکس

آیفون کوماکس از نوع چهار سیمی است که باید رنگ سیم‌ها و عملکرد آن را به‌خوبی بشناسید تا در هنگام نصب به مشکلی برنخورید. در تصویر زیر رنگ سیم‌های آیفون تصویری و عملکرد مربوط به هریک را مشاهده می‌کنید.

 

نصب و سیم کشی آیفون تصویری کوماکس

 

نصب آیفون تصویری کوماکس

برای شروع کار باید از درون جعبه آیفون یک سوکت چهارتایی را بیرون آورید و سیم قرمز را با توجه به قسمت برجسته در بالاترین بخش به شکل صحیحی قرار دهید. همچنین در قسمت پایین مانیتور نیز یک سیم سفید رنگ است که می‌توانید از طریق دوشاخ یا متصل کردن به یک کلید برق از آن استفاده کنید.

 

نصب و سیم کشی آیفون تصویری کوماکس

 

نصب پنل جلوی درب

در ابتدا بهتر است به معرفی اجزاء پنل بپردازیم.

  • بلندگو
  • دوربین
  • لامپ‌های LED
  • شاسی زنگ
  • میکروفون
  • محل عبور سیم
  • قسمت چهار سیم مربوط به خانه
  • بخش قرار گیری نصب درب بازکن

 

نصب و سیم کشی آیفون تصویری کوماکس

 

برای نصب زنگ جلوی درب در ابتدا قسمت پشت پنل را در دیوار جایگذاری کنید. مراقب باشید تا در هنگام نصب پنل آن را به شکل صحیحی قرار دهید تا تراز باشد. بعد از نصب مشاهده می‌کنید که بر روی پنل چهار پیچ وجود دارد که زیر آن‌ها اعداد ۱ تا ۴ مشخص شده است. این شماره‌ها از سمت راست مانیتور به ترتیب نشان دهنده رنگ‌های قرمز، آبی، زرد و سفید است. همچنین دو عد سیم از زیر پنل بیرون آمده که مربوط به رله پنل است و برای نصب برق به‌کار می‌رود.

نصب ترانس آیفون تصویری کوماکس

بعد از این که ترانس را به برق شهر متصل کردید خواهید دید که در خروجی دو نوع ولتاژ ای‌سی (AC) و دی‌سی (DC) خواهید داشت. برای محافظت بیشتر از ترانس در برابر نوسانات برق شهر بهتر از از یک فیوز ۵۰۰ میلی‌آمپری در بین یکی از سیم‌ها استفاده کنید. فقط یک مرحله دیگر تا پایان مانده است و شما باید دو پیچ آلن باقیمانده را در انتهای کاور ببندید تا کار نصب به پایان برسد.

 

۲. نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا

نصب آیفون تصویری تابا با آیفون تصویری کوماکس متفاوت است و شما می‌توانید با تشخیص و شناخت رنگ‌ها به سادگی برای نصب و سیم‌کشی آن اقدام کنید.

سیم کشی آیفون تصویری تابا

برای سیم کشی بهتر است در ابتدا رنگ‌بندی سیم‌ها را بشناسید. از سیم آبی برای اتصال صدا استفاده می‌کنند. سیم نارنجی منفی و سیم قرمز مثبت دستگاه است. از سیم قهوه‌ای برای انتقال تصویر در آیفون استفاده می‌کنند.

 

نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا

 

نصب آیفون تصویری تابا

برای نصب آیفون تابا چهار رشته سیم از پنل جلوی درب به مانیتور داخل خانه وصل شده که وظیفه انتقال صدا، تصویر و جریان برق را دارد. برای تأمین انرژی از یک ترانس ۱۲ تا ۲۴ آمپری استفاده می‌شود که دارای دو خروجی ای‌سی و دی‌سی است. برای باز کردن قفل از خروجی ای‌سی و برای به صدا درآوردن زنگ توسط دکمه روی پنل از خروجی‌دی‌سی استفاده می‌کنیم.

از خروجی ای‌سی دو سیم را پشت پنل قرار می‌دهیم یکی از آن‌ها به بخش درب بازکن پنل برده و دیگری را به یکی از سیم‌های پشت قفل متصل می‌کنیم. حال باید از قفل هم دو رشته سیم را پنل ببریم و یکی از آن‌ها را به قفل باز کن و دیگری را به سیم ترانس وصل می‌کنیم. البته یکی از مزایای این آیفون تصویری این است که شما هم از طریق راهی که گفتیم می‌توانید سیم را از ترانس به قفل برسانید و هم می‌توانید به‌طور مستقیم این کار را بکنید. همچنین مزیت دیگر این آیفون داشتن سویئچر داخل پنل است که نیاز به سويچر جداگانه را از بین می‌برد.

 

نصب و سیم کشی آیفون تصویری تابا

۳. نصب و سیم کشی آیفون تصویری الکتروپیک

آیفون‌های تولیدی شرکت شرکت الکتروپیک نیز از طرفداران بسیاری در بازار برخوردار است.

سیم کشی آیفون الکتروپیک

از سیم قرمز برای انتقال تصویر به مانیتور داخل استفاده می‌شود. سیم آبی یا مشکی گیرنده برق از ترانس است. از سیم زرد برای عبور جریان منفی استفاده می‌شود. در آیفون الکتروپیک رنگ سفید برای انتقال صدا استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در آیفون تصویری الکتروپیک ۵ ورودی وجود دارد، اما در پنل جلوی درب ۴ خروجی موجود است. و برای اتصال باید سیم زرد رنگ جریان منفی را به شماره یک، سیم قرمز که برای انتقال تصویر است را به شماره ۲، سیم آبی که برای انتقال جریان مثبت است را به شماره ۳ و برای انتقال صدا سیم سفید را به شماره ۴ متصل کنید. البته فراموش نکنید که شماره ۵ را هم با یک اتصال کوتاه ببندید.

 

نصب و سیم کشی آیفون تصویری الکتروپیک

 

نصب ترانس آیفون الکتروپیک

بعد از سیم‌کشی برای راه‌اندازی آیفون نیاز به برق و انرژی مورد نیاز دارید به همین دلیل باید از ترانس ۱۲ الی ۲۴ ولتی برای جریان برق مورد نیاز مانیتور استفاده کنید. برای نصب باید خروجی AC را توسط سیم‌ها به‌طور مستقیم به ترمینال‌های ورودی و سیم‌های قفل برقی را به ترمینال‌های L1 و L2  پنل متصل کنید.

یکی از این سیم‌ها پشت پنل و قسمت درب بازکن می‌رسد و سیم دیگری را به یکی از سیم‌هایی که از پشت قفل آمده متصل می‌کنیم. در ادامه از قفل دو رشته سیم گرفته و به پشت پنل می‌بریم که یکی از آن‌ها به قفل بازکن و دیگری را به ترانس می‌دهیم. سیم ترانس که به قفل می‌رسد را می‌توانید به‌طور مستقیم بکشید یا به‌صورت غیر مستقیم از پنل همان‌طور که گفتیم.

 

۴. نصب و سیم کشی آیفون تصویری سیماران

سیماران یکی دیگر از شرکت‌هایی است در عرصه صنایع الکترونیکی فعالیت دارد. یکی از محصولات این کمپانی آیفون تصویری است.

رنگ سیم‌ها در آیفون سیماران

از سیم قرمز برای انتقال صدا استفاده می‌شود. رنگ آبی برای انتقال جریان منفی است. رنگ زرد برای انتقال ولتاژ مثبت است. سیم سفید برای انتقال تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ مشکی برای استفاده از زنگ واحد است.

نصب آیفون تصویری تک واحدی سیماران

سیم‌کشی ساختمان تک واحدی ساده بوده و شما می‌توانید از نمایشگر تا پنل را با یک سیم چهار رشته‌ای فویل‌دار ۰/۶ به یکدیگر متصل کنید. در ادامه سوکت چهار سیمی پشت نمایشگر را به هر شکلی که خواستید ببنید و همان ترتیب را پشت پنل هم رعایت کنید. آیفون سیماران دارای دو سیم برای باز کردن درب و سیم‌های مثبت و منفی در پشت پنل است.

 

نصب و سیم کشی آیفون تصویری سیماران

 

نصب آیفون سیماران در ساختمان کمتر از پنج واحد

شما می‌توانید بدون استفاده از سوئچر مرکزی هم از آیفون سیماران استفاده کنید. برای نصب آیفون تصویری سیماران باید از یک کابل چهار رشته‌ای استفاده کرد. این کابل شامل سیم‌های قرمز، آبی، زرد و سفید بوده که بین واحدها مشترک است. یک سیم برای زنگ هم وجود دارد که از این سیم‌ها جدا بوده و به رنگ مشکی است. برای مثال اگر یک ساختمان چهار واحدی دارید هشت رشته سیم را برای اتصال مانیتور و ۴ رشته سیم را برای اتصال منبع تغذیه ای‌سی و دی‌سی نیاز دارید.

برای نصب آیفون تصویری سیماران در چنین حالتی یک سوئچر داخلی کار گذاشته شده است و پشت گوشی هم یک وضعیت جمپر وجود دارد که باید آن را تغییر دهید. به این نوع سیم‌کشی پارالل یا موازی گفته می‌شود و نمایشگرها را به صورت موازی پشت یکدیگر نصب می‌کنند. مزیت این نصب به استفاده از سوئیچر پشت نمایشگر است در صورتی که اگر از سوئیچر ساختمان استفاده کنید دیگر سوئیچر پشت نمایشگر بی استفاده می‌ماند.

 

نصب و سیم کشی آیفون تصویری سیماران

 

نصب آیفون تصویری سیماران برای ساختمان‌های بالای پنج واحد

در صورتی که می‌خواهید برای ساختمان‌های بالای پنج واحد آیفون تصویری سیماران نصب کنید یا برای هر واحد به‌طور جداگانه یک کابل تا پنل جلوی درب کشیده شود باید از یک سوئیچر مرکزی استفاده کنید.

 

سخن آخر

همانطور که مطالعه کردید نصب آیفون تصویری چندان سخت نیست و تنها به دقت و کمی حوصله نیاز دارد. علاوه بر موارد گفته شده، برای نصب و استفاده از انواع آیفون تصویری، حتما ابتدا دفترچه راهنمای موجود در بسته بندی آن را بخوانید. پیشنهاد می‌کنیم به سرویس ترفندهای خانه داری در ستاره سری بزنید و ترفندهای جالب دیگر را نیز بیاموزید. در پایان فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو