«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای که پنجشنبه منتشر شده از احتمال به قدرت رسیدن «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلیس در انتخابات سراسری این کشور در ماه دسامبر ابراز نگرانی کرده است. 

ترامپ در مصاحبه با رادیو «ال‌بی‌سی» انگلیس گفت: «کوربین برای کشور شما خیلی بد خواهد بود. او خیلی بد خواهد بود و کشور شما را به صورت بدی راهنمایی خواهد کرد. او شما را به جاهای بدی خواهد برد. ولی کشور شما توانمندی‌های عظیمی دارد و کشور فوق‌العاده‌ای است.»

رئیس‌جمهور آمریکا در این مصاحبه بار دیگر از «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر فعلی انگلیس تمجید کرده و او را فردی «فوق‌العاده» توصیف کرد. 

او گفت: «من با بسیاری از سران انگلیس از جمله بوریس که آدم فوق‌العاده‌ای است رابطه خوابی دارم. فکر می‌کنم او دقیقاً آدم عصر ما است.»

حزب کارگر انگلیس به رهبری «جرمی کوربین» از روز پنجشنبه فعالیت تبلیغاتی خود را برای تصاحب کرسی‌های پارلمان در انتخابات زودهنگام ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) آغاز کرد.

به نوشته روزنامه «گاردین»،‌ کوربین در مراسم آغاز کمپین انتخاباتی این حزب با شعار «زمان تغییر واقعی است»، خطاب به مردم انگلیس گفت، اگر می‌خواهید در جامعه‌ای زندگی کنید که برای همه مناسب باشد نه فقط میلیاردرها، اگر می‌خواهید کاهش بودجه‌ها را متوقف کنید و محیط زیست را نجات دهید، این شانس را دارید که به آن رأی دهید. این‌ها خواسته‌های زیادی نیست. باید جهت جلوگیری از زندگی در سیاره‌ای خشن و در حال خشک شدن به طور اساسی تغییر رویه داد.

کوربین افزود، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و باقی محافظه‌کاران که گمان می‌کنند برای حکمرانی متولد شده‌اند، تنها به اقلیت‌ ثروتمند اهمیت می‌دهند.

وی افزود: «دوستان، امروز ۳۱ اکتبر است. روزی که بوریس جانسون قول داده بود اتحادیه اروپا را ترک می‌کنیم. او گفت ترجیح می‌دهد در چاله‌ای بمیرد تا این‌که [اجرای برگزیت را] به زمانی بعد از امروز تمدید کند. اما او شکست خورد و این شکست فقط متعلق به اوست. نمی‌توانید به بوریس جانسون اعتماد کنید».

تلاش جانسون برای خروج کشورش از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) شکست خورد و پارلمان او را مجبور کرد از بروکسل تقاضا کند مهلت اجرای برگزیت را تمدید کند. مخالفت پارلمان با طرح دولت انگلیس برای خروج بی‌قید و شرط این کشور از اتحادیه اروپا، موجب شد جانسون خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شود.

حزب «لیبرال دموکرات» انگلیس که برخلاف محافظه‌کاران از حامیان ماندن این کشور در اتحادیه اروپا است، از این درخواست جانسون استقبال کرد و در رأی‌گیری پارلمان، به نفع برگزاری انتخابات زودهنگام رأی داد و موجب تصویب قاطع آن شد.

کوربین در این سخنرانی وعده داد دوباره برگزیت را به همه‌پرسی می‌گذارد تا مردم بین آنچه جانسون «توافق معقول» با بروکسل می‌نامد و ماندن در اتحادیه اروپا، یکی را انتخاب کنند.

طی همه‌پرسی اول برگزیت که سال ۱۳۹۵ برگزار شد، مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. جانسون در تلاشی فشرده توانست با مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا جهت اجرای برگزیت به توافق برسد و قصد داشت آن را در پارلمان تصویب و تا آخر ماه اکتبر (امروز) آن را اجرایی کند. اما پارلمان تنها به کلیات این توافق رأی مثبت داد و اجرای آن جهت بررسی بیشتر به ۳۱ ژانویه موکول شد.

او گفت: «حزب کارگر اجازه نمی‌دهد دونالد ترامپ دستش به خدمات ملی بهداشت ما برسد. این [خدمات] فروشی نیستند، به او یا به هر کس دیگر».

رهبر حزب کارگر همچنین گفت:‌ «جانسون گمان می‌کرد باهوش است که می‌خواست این انتخابات را در دسامبر سرد و تاریک برگزار کند اما [اعضا و حامیان حزب] کارگر در آن زمان در همه شهرها و روستاها بیرون [از خانه‌ها] خواهند بود».

کوربین گفت: «برگزیت مردم، جوامع و خانواده‌ها را دچار دودستگی کرده است. کسانی که به خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا رأی داده‌اند مشکلات مشابهی دارند. حزب کارگر قصد دارد برگزیت بدون توافق با بروکسل را از بین گزینه‌ها حذف کند».

او گفت اگر حزبش اکثریت پارلمان و نخست‌وزیری را کسب کند مذاکره با اتحادیه اروپا درخصوص حفظ روابطی مقعول را آغاز خواهد کرد که موجب از بین رفتن مشاغل در انگلیس نشود. همچنین اتحادیه گمرکی را حفظ خواهد کرد تا اوضاع در مرزهای ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند تغییری نکند. توافق تجاری دلچسب برای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز از بین گزینه‌ها حذف خواهد شد.