شدت گرفتن اعتراضات مردمی در عراق و ادامه تظاهرات مشابه در لبنان تردید‌ها را در زمینه توطئه‌چینی سعودی-صهیونیستی برای هدایت اعتراضات و جهت‌دهی به آن برای متهم کردن نیرو‌های محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران زدود. آشوبگران در شعار‌های خود بعضاً شخصیت‌ها و مقامات کشورمان را مورد هجمه قرار داده‌اند و این توهین‌ها و اعتراضات مقطعی، جریان‌سازی‌های رسانه‌ای را در فضای مجازی و رسانه‌های کشور‌های مرتجع عربی به همراه داشته است.

در این میان بازیگرانی همچون عربستان، امارات، آمریکا و رژیم صهیونیستی همه تلاش خود را به کار بسته‌اند تا محور مقاومت را که در شکست قطعی گروه تروریستی داعش نقش داشته‌اند، بدنام کنند. محور مقاومت به پرچمداری ایران از مبارزه با داعش حمایت کرد و مرجعیت شیعه عراق وظیفه روشنگری مردم را برعهده داشت و توانست با هوشمندی و نکته‌سنجی مانع از رشد و گسترش این تفکر در مردم عراق شود.

محور عبری، عربی، غربی ایران را نشانه رفته‌است

متأسفانه در هفته‌های اخیر، جریان‌های مزدور محور عبری-عربی-غربی از سویی درصدد توهین و حمله به مرجعیت عالی‌قدر عراق هستند و از سوی دیگر نیرو‌های نظامی محور مقاومت همچون حشدالشعبی و فرماندهانشان را آماج هجمه‌های خود قرار داده‌اند. آن‌ها با این اقدام خود مهم‌ترین ضلع محور مقاومت یعنی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده‌اند و کشورمان که نقشی بی‌بدیل در شکست داعش داشت، با حمایت نفوذی‌های سعودی-صهیونیستی آماج اتهامات و دروغ‌پراکنی در عراق قرار گرفته است.

ارتجاع عرب منطقه تلاش دارد تا این توهم را در باور مردم عراق ایجاد کند که ایران عامل اصلی ناآرامی‌های این کشور است.

نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که محور عبری، عربی، غربی زخم‌خورده از سیلی‌های متوالی محور مقاومت در منطقه درصدد بزک کردن نقش آمریکا هستند. یک احتمال این است که نیرو‌های تروریستی آمریکا که از شرق فرات به نوار مرزی این کشور گسیل شده‌اند به همراه تفاله‌های داعش که درصدد بازیابی توان خود هستند، با یک پاتک شبانه، نیرو‌های حشدالشعبی و مورد حمایت ایران را هدف قرار دهند، فتنه‌های داخلی عراق آرام بگیرد و آمریکا خود را «ناجی منطقه» معرفی کند. این در حالی است که تحرکات ادعایی ضد داعش آمریکا در سال‌های گذشته باعث کشته شدن دست‌کم یک میلیون عراقی شده است.

علاوه بر این، عربستان و امارات تلاش می‌کنند با برخی اقدامات نمایشی در عراق بر تلاش‌ها و تحرکات خود در راستای حمایت از گروه‌های تکفیری که قصد نابودی عراق را داشتند، سرپوش بگذارند و در یک توطئه سازمان‌یافته، جمهوری اسلامی ایران را که صادقانه برای نجات عراق تلاش کرده است، آماج توهین قرار دهد.

ارتجاع عربی روی فضای مجازی حساب باز کرده است

عربستان و امارات هزینه‌های بسیار گزافی در حوزه فضای مجازی و رسانه صرف کرده‌اند تا احساسات جوانان و نوجوانان عراقی را تحریک کنند. ریاض و ابوظبی با ایجاد برخی شائبه‌ها، دروغ‌پراکنی‌ها و اتهام‌زنی‌ها به دنبال برافروختن آتش خشم مردم هستند و متأسفانه وزارت امور خارجه در زمینه روشنگری افکار عمومی عراق و تبیین تلاش‌ها و دستاورد‌های کشور کم‌کاری کرده که باعث شده است وضعیت کنونی به وجود آید.

عربستان از تداوم آشوب‌ها در عراق دو هدف عمده دارد؛ نخست ضربه زدن به محور مقاومت به‌ویژه بعد از حمله انصارالله به تأسیسات نفتی آرامکو و موفقیت‌های مقاومت یمن در عملیات «نصر من الله» و دوم، افزایش برگ‌های برنده عربستان در مذاکره با ایران. ریاض ماه‌هاست که سیگنال‌هایی را برای مذاکره با ایران ارسال می‌کند، اما سعودی‌ها تمایل جدی دارند که برای موازنه قوا با کشورمان، محور مقاومت در منطقه غرب آسیا دچار تزلزل و کاهش نفوذ شود تا به زعم خود تهران را از موضع قدرت به پایین بکشند و بستر یک گفتگو و امتیازگیری را از ایران فراهم کند.

سیاست تخریب ایران

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر تلاش کرده با حفظ سیاست عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشور‌ها از جمله عراق، نکات مدنظر خود را با هدف برقراری ثبات و امنیت در این کشور بحران‌زده به گوش مسئولان عراقی برساند. عادل عبدالمهدی و برهم صالح، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور عراق برای رایزنی با مقامات کشورمان به ایران سفر کرده‌اند و مقامات ایرانی نیز به بغداد رفته‌اند تا مناسبات میان دو کشور در سطوح راهبردی و عالی تداوم یابد. افزون بر این، مردم عراق، عشق و ارادت خود به ایرانیان را در اربعین حسینی و در استقبال از زائران ایرانی به منصه ظهور رساندند.

این همکاری و هماهنگی میان مسئولان ارشد دو کشور که از لحاظ تاریخی هم‌گرایی دارند و باعث افزایش اتحاد و قدرت محور مقاومت در غرب آسیا شده، محور عبری-عربی را به خشم آورده و باعث شده است تا آن‌ها برای برهم زدن این رابطه دست به هر اقدامی بزنند. در همین راستا به کنسولگری کشورمان در کربلا تجاوز کردند و علاوه بر آتش زدن بخشی از ساختمان کنسولگری، پرچم ایران را از فراز آن به زیر کشیدند.

با وجود این تحرکات، غالب مردم عراق حامی مقاومت و به ویژه جمهوری اسلامی ایران هستند و بار‌ها تأکید کرده‌اند که مطالبه اصلی آن‌ها مبارزه با فساد و مجازات مسئولان فاسد دولتی است. مردم عراق دو روز پیش، بعد از تظاهرات، چهره واقعی بغداد را به جهان نشان دادند و اثبات کردند آن‌ها که حامی فتنه هستند، دست در دست عربستان دارند و کسانی که خواهان ثبات و امنیت عراق هستند، به عمران و پاکسازی شهر اهمیت می‌دهند. اکنون وظیفه دولت عراق است که با یک تصمیم سنجیده، علاوه بر قطع دست فاسدان از مناصب حکومتی، به مطالبات مردم عراق توجه ویژه‌ای نشان دهد.