پیش‌بینی بانک جهانی برای رشد اقتصادی ایران

منبع: برترین ها

65

1398/3/15

22:32


بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از چشم‌انداز رشد جهانی اقتصاد، به آمارهای ایران نیز اشاره کرده و برای سومین بار پیش‌بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی ایران را کاهش داد.

برترین ها به نقل از رسانه فارسی زبان: بانک جهانی در این گزارش تازه ایران را در قعر جدول (بعد از نیکاراگوئه) از لحاظ رشد تولید ناخالص داخلی قرار داده است.

این نهاد بین‌المللی در نیمه پارسال رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ را مثبت ۴.۱ درصد پیش‌بینی کرده بود، اما در ژانویه سال جاری به منفی ۳.۶ درصد تغییر داد و هم اکنون این رقم را منفی ۴.۵ درصد پیش‌بینی کرده است.

این گزارش علت امر را تحریم‌های آمریکا، خصوصا هدف قرار گرفتن صادرات نفت ایران عنوان کرده است.

بانک جهانی پیش‌بینی رشد اقصادی برای ونزوئلا را که با تورم نجومی ده میلیون درصدی مواجه است متوقف کرده، اما می‌گوید رشد اقتصادی ایران بعد از نیکاراگوئه (منفی ۵ درصد) کمترین رشد اقتصادی در میان همه کشورهای جهان خواهد بود.

البته ارزیابی بانک جهانی از اقتصاد ایران بسیار خوش‌بینانه‌تر از صندوق بین‌المللی پول است که در آخرین گزارش خود پیش‌بینی کرده بود اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ حدود شش درصد کوچک‌تر خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول نیز می‌گوید تنها سودان و ایران در سال ۲۰۱۹ رشد منفی خواهند داشت. ارزیابی بانک جهانی نیز بر این است که رشد اقتصادی سودان در سال جاری منفی ۱.۹ درصد باشد.

بانک جهانی می‌گوید نرخ تورم ایران از حدود ده درصد در نیمه ۲۰۱۸ به حدود ۵۲ درصد در ماه آوریل سال جاری اوج گرفته و افت چشمگیر ارزش ریال را نیز یکی از چالش‌های رشد اقتصادی ایران عنوان کرده است.

پول ملی ایران از ابتدای پارسال بیشتر ارزش خود را از دست داده است. قیمت دلار اوایل پارسال حدود ۴۷۰۰ تومان بود اما با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت همان سال، افزایش قیمت آن آغاز شد و تا پاییز پارسال حتی به ۱۸ هزار تومان رسید.

با این حال دوباره قیمت دلار کاهش یافت و در پایان سال به حدود ۱۱ هزار تومان نزدیک شد. طی دو ماه گذشته، دلار دوباره روند صعودی داشته و اکنون بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان در نوسان است.

آمریکا پس از خروج از برجام، تحریم‌هایی علیه ایران به اجرا گذاشت که مهم‌ترین آنها تحریم صادرات نفت ایران است.
ایالات متحده ماه گذشته نیز معافیت خریداران نفتی ایران را تحریم کرد.

در همین زمینه شرکت ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، طی گزارشی که یک نسخه از آن را به رادیوفردا فرستاد می‌گوید ایران در ماه گذشته روزانه ۷۸۰ هزار بشکه نفت بارگیری کرده است، اما ۹۰ درصد این محموله‌ها سرگردان هستند.

شرکت رفینیتو میزان بارگیری نفت ایران در ماه گذشته را حدود ۴۰۰ هزار بشکه عنوان کرده بود.

ایران با انواع ترفندها سعی در پنهان نگه داشتن فروش نفت خود دارد و ارزیابی‌ها از میزان دقیق بارگیری، ذخیره‌سازی و صادرات نفت ایران بسیار مشکل است.

اما آن چه مشهود است، میزان صادرات نفت ایران در دوران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲.۵ میلیون بشکه بود و سهمی ۶۰ درصدی در کل صادرات کشور داشت.

بانک جهانی می‌گوید رشد اقتصادی ایران برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ مثبت، اما بسیار نازل خواهد بود.
بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود رشد اقتصادی ایران در سال آینده ۹ دهم درصد و در سال ۲۰۲۱ حدود یک درصد باشد.

بانک جهانی رشد اقتصادی ایران برای پارسال را منفی ۱.۹ درصد ارزیابی کرده است.

این گزارش همچنین رشد اقتصادی جهان برای سال جاری را ۲.۶ درصد ارزیابی کرده، در حالی که این شاخص در سال ۲۰۱۸ حدود سه درصد بود.

بدین ترتیب آهنگ رشد اقتصادی جهان کاهش یافته است.

بانک جهانی جنگ تعرفه‌ها میان آمریکا و برخی کشورها را یکی از عوامل عمده کاهش آهنگ رشد اقتصادی عنوان کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو