آزمایش ماموگرافی چگونه است؟

منبع: نی نی بان

69

1398/8/11

00:05


ماموگرافی یک تصویر گرفته شده با اشعه ایکس X-ray از پستان است. پزشکان برای جستجوی علائم اولیه سرطان سینه از ماموگرافی استفاده می کنند که نقش اساسی در تشخیص زودرس سرطان پستان داشته و به کاهش مرگ و میر توسط این بیماری کمک می کند. این روش اگر به طور منظم انجام شود، بهترین شیوه برای تشخیص سرطان سینه بوده که حتی تا سه سال قبل از آغاز بیماری می تواند آن را تشخیص دهد.
در طول ماموگرافی، سینه ها بین دو سطح فشرده می شوند تا بافت پستان گسترش یابد. سپس به کمک اشعه ایکس، تصاویری سیاه و سفید از سینه که روی صفحه مانیتور نمایش داده می شود، گرفته شده و این تصاویر توسط پزشکان معالج که به دنبال علائم سرطان هستند، بررسی می شود. ماموگرافی هر خانم ممکن است با دیگری اندکی متفاوت به نظر برسد؛ زیرا سایز و فرم سینه ها باهم فرق دارند.

انواع ماموگرافی
این روش برای تشخیص تومورها و سایر ناهنجاری های پستان طراحی شده است. به توصیه انجمن سرطان آمریکا، سن مناسب برای شروع ماموگرافی از ۴۵ – ۵۰ سالگی به بعد می باشد. اما برای زنانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان دارند و یا به هر دلیلی مستعد این بیماری هستند، بهتر است از اوایل دهه ۴۰ اقدام به این کار کنند. دو روش متداول ماموگرافی عبارتند از:
آزمایشی: این روش برای تشخیص تغییرات پستان در زنانی که علائم و یا ناهنجاری های پستانی دارند، استفاده می شود. هدف این است که قبل بروز علائم بالینی، سرطان تشخیص داده شود.
تشخیصی: از آن برای ارزیابی یافته های غیرطبیعی در ماموگرافی آزمایشی و بررسی تغییرات مشکوک پستان نظیر تودۀ پستانی، درد در ناحیه سینه، تغییرات غیرمعمول پوستی، ضخیم شدن و یا ترشحات غیرعادی نوک پستان استفاده می شود. در ماموگرافی تشخیصی، عکس های بیشتری گرفته می شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر خواندن مقاله آشنایی با روش های درمان سرطان سینه را پیشنهاد می کنیم.

ترس یا احساس ناراحتی در ماموگرافی
ماموگرافی برای بیشتر خانمها ناراحت کننده بوده و از آن به عنوان تجربه ای دردناک یاد می کنند. با این حال، این عکسبرداری تنها چند لحظه طول کشیده و خیلی زود به پایان می رسد. دردی که احساس می شود به مهارت تکنیسین، اندازه سینه ها و میزان فشار مورد نیاز به آنها بستگی دارد. اگر در دوره عادت ماهیانه و یا نزدیک به آن باشید، سینه ها حساس تر شده و ممکن است کمی احساس درد بیشتر باشد. معمولاً در طی چند هفته پس از عکسبرداری، نتیجه آن حاضر می شود. رادیولوژیست ماموگرافی عکس را بررسی کرده و نتیجه آن را به بیمار و پزشک معالج گزارش می دهد. اگر نگرانی وجود داشته باشد، مرکز ماموگرافی آن را زودتر اعلام خواهد کرد.

فواید و مضرات
در فواصل زمانی منظم و توصیه شده به ماموگرافی بپردازید. این کار به رادیولوژیست این امکان را می دهد تا نتایج عکسبرداری ها را با یکدیگر مقایسه کرده که در این صورت بهتر می تواند تغییراتی را که در سینه ها ایجاد می شود بررسی کند. ماموگرافی غیر طبیعی همیشه به معنای ابتلا به سرطان نیست. اما قبل از اینکه پزشک بتواند نتیجه قطعی را بگوید، باید تست و آزمایش های بیشتری انجام شود.
از آنجا که ماموگرافی از اشعه ایکس برای تصویربرداری استفاده می کند، بیماران در معرض مقدار اندکی از اشعه یونیزه قرار دارند لذا برخی انجام آن را زمینه ساز سرطان می دانند اما خطرات ناشی از برخورد اشعه ایکس آنقدر ناچیز بوده که می توان آن را نادیده گرفت؛ حتی اگر یک خانم از ۴۰ سالگی به بعد هر سال ماموگرافی انجام دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو