نشانه های اصلی بیماری روانی چیست؟

نشانه های اصلی بیماری روانی چیست؟


منبع: نمناک

199

1398/8/11

12:00


نشانه های بیماری روانی یا سایکوپت معمولا در نوجوانی ظاهر می شوند که دلایل آن می تواند اتفاقات کودکی یا ژنتیکی باشد.

نشانه های اصلی بیماری روانی چیست؟

هر آنچه باید در مورد بیماری روانی سایکوپت بدانید

تعریف بیماری سایکوپت و علت های آن گاهی اوقات در بحث های علمی مطرح می شود اما فهم نشانه ها و علائم آن تا حدودی مشخص شده است . سایکوپثی را می توان به دلایل ژنتیکی و یا فاکتورهای زندگی فرد و علائم و نشانه هایی بررسی کرد که معمولا قبل از 16 سالگی خودشان را نشان می دهند . این علائم معمولا در طول زندگی فرد پایدار می باشد که در این قسمت از سایت نمناک می توان اطلاعات زیادی را در مورد این بیماری به دست آورد .

تعریف سایکوپتی ؛ بیماری روانی چیست ؟

تعریف این بیماری کمی چالش برانگیز است و باید کمی متفاوت تر عمل کرد و رفتارهای این افراد را مورد بررسی قرار داد اما اگر بخواهیم یک تعریف ساده از این بیماری را ارائه دهیم ، سایکوپتی مدت های زیادی برای همین تعریف ساده مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفته است.

علل بیماری سایکوپت

هیچ کس دقیقا نمی داند که علت های این بیماری چیست اما این بیماری می تواند علل ژنتیکی، محیطی و یا درون شخصیتی داشته باشد ، مثلا کودکان مبتلا به سایکوپت معمولا به دلیل ژنتیکی به این بیماری مبتلا می شوند .

علاوه بر آن بعضی از تجربه های زندگی فرد نشان داده است که خطرات این بیماری در حال افزایش می باشد و فرزندان خانواده های بدون آگاهی، خانواده های اهل تنبیه ، خانواده های نا پایدار معمولا بیشتر در معرض این آسیب ها هستند . عوامل دیگری نیز می تواند بر این مسئله دخیل باشد که عبارتند از :

  • اعتیاد خانواده
  • جدایی پدر و مادر و درگیری های آن ها
  • مشکلات جسمی کودک یا نادیده گرفته شدن او

بیماری روانی سایکوپث

علائم و نشانه های بیماری روانی یا همان سایکوپتی :

علائم و نشانه های این بیماری را به صورت خلاصه و با چندین مورد برای شما مطرح کرده ایم که می توانید در ادامه این بخش از سلامت روان نمناک آن ها را مطالعه کنید:

  • دروغ گویی
  • ور رفتن با بدن خود
  • احساس گناه
  • احساسات کم عمق و سطحی
  • دل رحم نبودن
  • سو استفاده از دیگران
  • کنترل نداشتن روی رفتار
  • رفتارهای مخرب جنسی
  • مشکلات رفتاری در زندگی مشترک
  • کمبود واقع بینی
  • بی مسئولیتی
  • بی هدف بودن و بی گدار به آب زدن
  • شرمنده کردن دیگران و قبول نکردن مسئولیت
  • روابط زیاد با جنس مخالف
  • کوتاهی کردن در امور
  • شرطی بودن بیش از حد
  • ارتکاب جرم
  • بی مسئولیتی اجتماعی
  • رفتارهای خشم آلود نسبت به دیگران
  • ناتوانی در تفکیک بین درست و غلط
  • نشان ندادن مهر و عطوفت
  • رعایت نکردن قانون
  • تمایل به کارهای خطرناک
  • خشم
  • ناتوانی در برنامه ریزی برای آینده
  • خودخواهی
  • بی توجهی
  • اعتماد بنفس بیش از حد و حتی کاذب
  • ریاکاری

نگاهی دقیق تر به علائم و نشانه های بیماری روانی

دروغگویی وسواسی

بیماران روانی بی اختیار و وسواس گونه دروغ می گویند و برای دروغگویی خود دلیلی ندارند . سایکوپت ها دروغگویی وسواسی دارند که با دروغ مصلحتی یا دروغ سفید تفاوت دارد. اگر زیاد دروغ می گویید و برای حمایت از دروغ های خود انگیزه ای ندارید، ممکن است به این بیماری مبتلا باشید.

غرور و خود پسندی

افراد سایکوپت ، شخصیت های خود شیفته، نارسیسم یا خود پسندی دارند . آنها بی نهایت خودمحورند و احساسات دیگران را درک نمی کنند و اگر تنها به کسی علاقه مند می شوند که از او سودی به آنها برسد.

غرور و خود پسندی

عدم درک عملکرد اخلاقی و درست

سایکوپث ها، اگر بداند کارشان درست نیست به پیامدهای آن بی اعتنا هستند و درکی از عملکرد اخلاقی و درست ندارند. این افراد به تاثیر علمکردشان روی دیگران اهمیت نمی دهند و بیشتر به دست آوردهای فردی شان توجه دارند.

رنجاندن دیگران بدون احساس پشیمانی

بیماران روانی یا سایکوپ، اگر با رفتار و گفتار خود کسی را برنجانند ، احساس گناه یا ناراحتی و پشیمانی نمی کنند هر چند این فرد نزدیک ترین فرد به آنها باشد زیرا توانایی احساس افسوس و رحم را ندارند.

عدم درک احساس و هیجانات دیگران

چنانچه بخش سلامت روان نمناک اشاره کرده است افراد مبتلا به سایکوپث، علاقه ای به ارتباط برقرار کردن با دیگران ندارند و به سختی می توانند احساس و هیجانات دیگران را درک کنند و روابط سالمی با دیگران برقرار نمی کنند.

رابطه ی جنسی و رفع نیاز

نگاه سایکوپت ها به رابطه ی جنسی فقط رفع یک نیاز جسمی است و آنها جنبه های روحی و عاطفی این رابطه را در نظر نمی گیرند.

عملکرد نامطلوب در حوزه کاری

سایکوپت ها افرادی هستند که اگر در حوزه ی کاری شان به مسئولیت شان علاقه ای نداشته باشند ، خیلی زود و به راحتی، خسته و دلزده می شوند و عملکرد مطلوبی در کارشان ندارند .

خشونت

بیماران روانی، زود واکنش های خشمگین نشان می دهند و دست به خشونت می زنند و اصلا احساس پشیمانی نمی کنند اما بدانید ضعف در کنترل خشم به معنی ابتلا به بیماری روانی نیست بلکه انتقاد تند و شدید ، تنبیه دیگران و سریع خشمگین شدن بدون احساس پشیمانی از علائم بسیاری از سایکوپث ها است.

خشونت و عصبانیت

تکرار مکرر شتباهات

یک سایکوپت ، تفاوت کار بد و خوب را می داند و می داند که عملکرد اشتباهش چه عواقبی دارد اما برای اصلاح رفتارهای غیرمتعارفش تلاش نمی کند زیرا به اثر رفتار منفی اش بر دیگران اهمیت نمی دهد.

درک نکردن شرایط و هوس های ناگهانی

یک فرد روانی یا سایکوپث، بی پروا و بی ملاحظه است و شرایط را درک نمی کند و حس همدلی ندارد. او به عواقب رفتارهایش فکر نمی کند و دست به کارهای خطرناک مانند کم کردن ناگهانی سرعت در بزرگراه می زند.

عدم مسئولیت پذیری

یک سایکوپت اصلا مسئولیت پذیر نیست و وقتش را برای کاری تلف نمیکند که منفعتی برای شخص خودش ندارد .

ماجراسازی و دروغ پردازی

یک سایکوپث، با ماجراسازی ها و دروغ پردازی ها ، عواطف و احساسات دیگران را به بازی می گیرد زیرا او دلبستگی عاطفی ندارد. به بازی گرفتن احساس دیگران برای او سرگرم کننده است بنابراین ، این فرد می تواند فشار و تنش زیادی در روابط ایجاد کند.

دوستی های ناپایدار

بسیاری از سایکوپت ها با هیچ کس دوستانه و صادقانه و صمیمی رفتار نمی کنند بنابراین دوستی هایشان دوام چندانی ندارد زیرا کسی دوست ندارد که دوستش فردی فریب کار ، غیر قابل اعتماد و آزاردهنده و اهل کمک نباشد.

دغلکاری و فریب دادن دیگران

یک سایکوپث، در ارتباط برقرار کردن با دیگران فقط منفعت خود را در نظر می گیرد ، او حتی دغلکاری و فریب دادن دیگران تنها هدفش از برقراری ارتباط کسب منفعتی برای خودش می باشد و از فریب دیگران لذت می برد.

فریب دادن دیگران

آیا سایکوپثی یک بیماری ذهنی است ؟

سایکوپثی همچنین یک اختلال شخصیتی است که آن را به عنوان بیماری ذهنی نیز می شناسند. عموما این بیماری ذهنی هیچ درمان شناخته شده ای برای نوجوانان ندارد و درمان آن برای کودکان نیز همیشه جواب نمی دهد .

سایکوپت چگونه تشخیص داده می شود ؟

این بیماری هرگز به طور رسمی یک اختلال ذهنی محسوب نمی شود . بعضی از پزشکان آن را به عنوان بیماری اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا ASPD تشخیص می دهند. برای درمان والدین مبتلا به ASPD ، حتما باید آن ها را با چالش هایی مواجه کرد تا بهتر با فرزندان خود رفتار کنند.

درمان این مشکل بسیار سخت است زیرا افرادی که با آن درگیر هستند، هرگز قبول ندارند که دچار مشکلی می باشند و در نتیجه درمان آن بسیار کم تر جواب می دهد.

برای تشخیص ASPD باید به این موضوع توجه داشت که عموما این رفتار از سن 15 سالگی در نوجوانان ایجاد می شود، اگرچه که تشخیص آن تا سن 18 سالگی ممکن نخواهد بود . بدترین رفتار ها برای افراد با این بیماری در اواخر نوجوانی و حدود سن بیست سالگی رخ می دهد.

همانطور که نمناک اشاره کرده است برای یک تشخیص درست باید متخصص مغز بتواند رفتارهای فرد را به طور کامل بررسی کند. در طول این پروسه، افکار، احساسات، الگو های رفتاری و روابط این فرد بررسی می شود و آن ها علائم و نشانه های موجود را با بیماری ASPD مقایسه می کنند.

مشکلات سلامتی همچنین به تاریخچه دارویی فرد نیز بر می گردد که این ارزیابی کامل یک مرحله است تا بتوان اختلالات جزئی تری را تشخیص داد.

تشخیص صحیح ASPD معمولا تا سن 18 سالگی به تاخیر می افتد و در نوجوانان علائم کاملا مشابهی دارد.

علائم آن معمولا اختلالات CD یا سلوک و ODD یا نافرمانی مقابله جویانه می باشد که معمولا اختلال سلوک بیشتر و شدید تر از اختلال نافرمانی است. زمانی که می خواهیم اختلال نافرمانی مقابله جویانه را در کودکان تشخیص دهیم، باید رفتار های کودک را به دقت مورد بررسی قرار دهیم .

معمولا افراد مبتلا به این اختلال تمایل دارند که با اعضای خانواده، معلم ها و پزشک و درمانگر خود مقابله کنند اما اگر کودک همیشه در حال نشان دادن خشم خود در برابر قوانین و رفتارهای متعادل اجتماعی باشد و در مدرسه ، خانه یا با دوستان و خانواده این رفتارها را بروز دهد، به اختلال CD یا سلوک مبتلا خواهد بود.

زمانی که فرد با بیماری سایکوپت درگیر می شود ، همسرش هم نمی تواند این حمایت عاطفی را به او بدهد. چنین همسری مدام در حال دروغگویی می باشد، حتی زمانی که با راست گویی هیچ آسیبی نمی بیند و یا با راست گویی می تواند از مزایای آن نیز بهره مند شود اما در این شرایط باز هم به دروغ گفتن ادامه می دهد که در این صورت کیفیت روابط زناشویی و عاطفی تا حد زیادی پایین می آید اما ممکن است با وجود همه این ها یک فرد مبتلا به سایکوپث باز هم بتواند در یک رابطه طولانی مدت باشد .

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو