خارش واژن در کودکان، چه دلایلی دارد؟

منبع: نی نی بان

160

1398/8/11

12:56


خارش واژن در کودکان، می تواند به دلایل مختلفی اعم از شرایط التهابی به نام ولوواژینیت ایجاد شود. درمان خارش واژن در کودکان مبتنی بر علت آن می باشد. برای مثال اگر علت خارش واژن در کودکان ناشی از عفونت باشد، بنابراین درمان عفونت واژن در کودکان در خط اول گزینه ها قرار دارد. رعایت نکاتی مانند استفاده از لباس های زیر نخی و عدم استفاده از صابون ها و محصولات معطر و محرک می تواند در پیشگیری از خارش و سوزش واژن در دختر بچه ها موثر باشد.
 
ولوواژینیت چیست؟
اگر دختر شما از زخم ناحیه تناسلی رنج می برد، زخمی که در اثر خارش واژن کودک ایجاد می شود، احتمال ایجاد ولوواژینیت مطرح می گردد. ولوواژینیت نوعی التهاب در بخش ولو و واژن می باشد. ولوواژینیت در کودکان دختر از مشکلات شایع این گروه می باشد. در افراد بزرگسال عفونت های واژینال می تواند از طریق فعالیت جنسی ایجاد شود، اما دختران جوانی که به سن بلوغ نرسیده اند، بسیار مستعد ابتلا به ولوواژینیت یا خارش واژن می باشند و ابتلا به این مشکل ارتباطی با داشتن نزدیکی جنسی ندارد.
از آن جایی که دختران کوچک در ناحیه شرمگاهی مویی ندارند، لباس، ترکیبات شیمیایی، صابون و داروها به سادگی می تواند سبب تحریک پوست ناحیه واژن شود و خارش واژن در کودکان را به دنبال داشته باشد. حتی اجسام خارجی مانند دستمال های کاغذی نیز می تواند به سادگی سبب ایجاد التهاب در ناحیه تناسلی شده و خارش واژن را به دنبال داشته باشد.
    -یکی از علل خارش واژن در کودکان دختر و عفونت در آن ها این است که بر خلاف خانم های بالغ، آن ها استروژن ترشح نمی کنند. استروژن می تواند سد دفاعی مناسبی برای مسیر واژن ایجاد کند. pH واژن در کودکان دختر بالا است، در نتیجه محیط واژن آن ها مناسب رشد باکتری می باشد. همچنین ممکن است کودکان دستمال کاغذی را به طور صحیحی از جلو به عقب حرکت ندهند.
   -در هر حال خارش واژن در کودکان دختر می تواند ناراحت کننده باشد، اما وضعیت جدی نخواهد بود. حتی ابتلای مکرر به ولوواژینیت یا خارش واژن نمی تواند بر باروری فرد در آینده تاثیر داشته باشد. اما به خاطر داشته باشید که برطرف شدن و درمان خارش واژن دختر بچه ها بسیار ساده خواهد بود.

علائم ولوواژینیت
شما ممکن است متوجه خارش واژن کودک شده باشید. در اغلب موارد ناحیه ولو ملتهب و تحریک شده خواهد بود، میزان تحریک و زخم و خارش واژن ممکن است به حدی باشد که مانع از خوابیدن کودک گردد. وقتی شما ناحیه تناسلی کودک خود را مشاهده می کنید، ممکن است متوجه قرمزی و شاید تورم شوید. در اغلب موارد البته نه همیشه ممکن است ترشحات واژینال نیز وجود داشته باشد که به وسیله مشاهده لباس زیر کودک تشخیص داده خواهد شد.
ترشحات واژن کودکان ممکن است سبک یا سنگین باشد. ترشحات زرد رنگ واژن در کودکان متداول است اما احتمال ترشحات سبز رنگ در کودکان نیز ممکن می باشد و در برخی موارد قهوه ای رنگ نیز گزارش شده است. صرف نظر از رنگ، احتمالا ترشحات واژن بوی نامطلوبی خواهد داشت. در موارد بسیار نادر این ترشحات می تواند خونی باشد.
    -در ولوواژینیت، دختر شما ممکن است هنگام ادرار کردن احساس سوزش داشته باشد. این بدان دلیل است که ادرار در تماس با پوست تحریک شده قرار داشته است. اگر چه در بعضی شرایط ممکن است این علائم با عفونت ادراری اشتباه گرفته شود. در صورتی که دختر شما چنین علائمی داشته باشد می توانید به پزشک مراجعه کنید.

علت ولوواژینیت
انواع مختلفی از ولوواژینیت وجود دارد و علل مختلفی برای آن وجود دارد. علل جدی مانند تومور به ندرت می تواند در ایجاد ولوواژینیت نقش داشته باشد. برخی علل شایع ولوواژینیت در کودکان عبارت است از:
1- عدم تعادل باکتریایی: در واژن سالم مقداری از باکتری های زنده وجود دارد. ولوواژینیت می تواند در نتیجه به هم خوردن تعادل باکتری های واژن ایجاد شود. علت دقیق رشد بیش از حد برخی باکتری ها مشخص نمی باشد. اما ممکن است استفاده از آنتی بیوتیک ها و یا تماس ناحیه واژن با دست های آلوده بتواند دلیلی برای بر هم خوردن این تعادل محسوب شود. در برخی موارد ولوواژینیت می تواند دلیل ثانویه یک عفونت باشد.
2- اصول بهداشتی: فاصله بین واژن و مقعد چندان زیاد نیست، بنابراین باکتری های مسیر گوارشی مانند ای کلای می تواند وارد دهانه واژن شود و خارش واژن و سایر علائم ولوواژینیت را به دنبال داشته باشد. بنابراین استفاده صحیح از دستمال کاغذی و کشیدن آن از جلو به عقب حائز اهمیت می باشد.
3- پوزیشن کودک هنگام ادرار کردن: موقعیت نامناسب کودک در حین ادرار کردن سبب می شود ادرار وارد واژن شود و عفونت و خارش واژن را به دنبال داشته باشد.
4- عفونت های انگلی: عفونت های انگلی در کودکان بسیار شایع می باشد. این انگل ها معمولا در اطراف مقعد تخمگذاری می کنند. خارش و تحریک سبب می شود، عفونت به واژن منتقل گردد. اشیای خارجی مانند دستمال کاغذی می تواند در تماس با واژن قرار بگیرد و سبب بوی بد، ترشحات واژینال و حتی خونریزی شود.
5- تحریک خارجی: استفاده از لباس های تنگ و قرار گرفتن در هوای گرم به مدت طولانی سبب ایجاد التهاب در پوست های حساس می شود. استفاده از صابون های نامناسب می تواند سبب قرمزی و خارش واژن در کودکان دختر شود.
    -عفونت های قارچی در مورد خانم ها بسیار شایع است، اما معمولا در دختران تا قبل از سن بلوغ چنین نیست. استفاده مکرر از آنتی بیوتیک و یا استفاده از پوشک می تواند منجر به ایجاد عفونت های قارچی در کودکان شود. استفاده مکرر از آنتی بیوتیک می تواند تعادل باکتری های مفید در واژن را بر هم زند.
در برخی موارد اختلال در سیستم ایمنی نیز می تواند در ایجاد عفونت قارچی و خارش واژن در کودکان نقش داشته باشد. ترشحات زرد رنگ واژن در کودکان با حالتی پنیری همراه با قرمزی و تورم لابیا می تواند نشان دهنده عفونت قارچی در آن ها باشد. عفونت قارچی مزمن در کودکان می تواند نشان دهنده دیابت یا سرکوب سیستم ایمنی باشد.
اگر فرزند دختر شما مرتبا به عفونت قارچی دچار می شود، بهتر است در مورد شناسایی علت زمینه ای آن فورا با پزشک مشورت کنید.
6- چسبندگی ناحیه تناسلی در کودکان دختر یا چسبندگی لابیا: 2 درصد کودکان دختر به چسبندگی لابیا دچارند. لبه های درونی واژن که labia minora نامیده می شود ممکن است به هم چسبیده باشد. چسبندگی لابیا مشکل چندان جدی نمی باشد، اما می تواند در ایجاد ولوواژینیت دخالت داشته باشد.
7- ضایعه پوستی به نام لیکن اسکلروزیس: این شرایط پوستی چندان شایع نمی باشد. در بیماری لیکن اسکلروزیس لکه های سفید رنگی در ناحیه تناسلی ایجاد می شود که می تواند پوست را بسیار حساس سازد.
 

خارش واژن در کودکان، چه دلایلی دارد؟

 
درمان ولوواژینیت
ابتدا، پزشک علائم را بررسی خواهد کرد. ناحیه بیرونی واژن توسط پزشک معاینه خواهد شد. اگر ترشحات واژینال وجود داشته باشد، ممکن است نمونه برداری انجام شود. درمان خارش واژن در کودکان بر حسب علت آن انجام خواهد گرفت. در صورتی که عفونت در ایجاد ولوواژینیت و یا خارش واژن کودک نقش داشته باشد، درمان عفونت واژن در کودکان در خط نخست گزینه ها قرار خواهد داشت.
    -استفاده از حمام آب گرم بدون استفاده از صابون های خشن، همچنین استفاده از کمپرس های خنک می تواند به تخفیف درد و ناراحتی کودک کمک کند. خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی، همچنین استفاده از لباس های نخی یا نحوه صحیح استفاده از دستمال های کاغذی می تواند به سوزش واژن در دختر بچه ها و یا خارش کمک کند.
    بسته به تشخیص علت خارش واژن در کودکان، پزشک استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی، کرم های ضد قارچ، کرم های هیدروکورتیزونی و یا پمادهایی را پیشنهاد خواهد کرد.

پیشگیری از خارش واژن در کودکان
نکاتی وجود دارد که شانس خارش واژن در کودک را کاهش می دهد. برای مثال تمیز نگاه داشتن ناحیه تناسلی، استفاده مناسب از دستمال کاغذی و شستن دست ها قبل و بعد از رفتن به توالت، انتخاب محصولاتی که فاقد اسانس و مواد تحریک کننده هستند، استفاده از صابون های ساده، خشک نگه داشتن ناحیه واژن، استفاده از لباس های نخی و عدم استفاده از لباس های تنگ می تواند در پیشگیری از خارش واژن در کودکان دختر موثر باشد.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
پوست ناحیه تناسلی در دختران بسیار نازک و حساس است و این مسئله باعث شده است که پوست این قسمت به سادگی دچار التهاب شود.
زمانی که این کودکان بزرگ می‌‌شوند و بدن آنها شروع به تولید هورمون جنسی می‌کند موهای ناحیه تناسلی آنها رشد می‌کند و این موهای ضخیم می‌تواند از دستگاه تناسلی آنها محافظت نماید اما به خاطر داشته باشید که نباید پوست دستگاه تناسلی قرمز یا آسیب دیده باشد.

فعالیت جسمانی دختران بسیار زیاد است
از آنجایی که فعالیت جسمانی دختران بسیار زیاد است این مسئله می‌‌تواند باعث التهاب پوست اطراف دستگاه تناسلی آنها شود عنوان مثال بازی کردن روی ماسه پوشیدن لباس خیس یا خیس بودن بدن آنها به مدت طولانی می‌‌تواند باعث التهاب پوست ناحیه تناسلی شود.

گاهی اوقات کودکان دیر به سرویس بهداشتی می‌روند
معمولاً کودکان زمانی که غرق در بازی کردن می‌‌شوند فراموش می‌کنند که به سرویس بهداشتی بروند و این کار را به دقیقه آخر موکول می‌نمایند و گاهی اوقات به خوبی خودشان را خشک نمی‌کنند.
زمانی که این اتفاق رخ می‌‌دهد باکتری موجود در مقعد می‌‌تواند وارد واژن شود و باعث ایجاد عفونت گردد. همچنین کثیف بودن لباس زیر باعث می‌شود که باکتری با واژن و پوست دستگاه تناسلی تماس پیدا کند.
اکثر کودکان هنگامی ‌که به سرویس بهداشتی می‌‌روند خود را نمی‌شوید که این کار باعث ایجاد عفونت خواهد شد به خاطر داشته باشید که کودکان شما همیشه برای رفتن به سرویس بهداشتی به کمک نیاز دارند تا بتوانند خود را به خوبی تمیز کنند.
سایر مشکلات از قبیل لباس، صابون و شرایط آب و هوایی در خارش واژن نقش دارند
استفاده از صابون بسیار قوی است و شوینده قوی می‌تواند باعث التهاب پوست کودک شود.
لباس زیر نخی یک گزینه بسیار مناسب برای کودکان است زیرا با پوست آنها کاملاً سازگاری دارد.
هوای سرد و خشک زمستان می‌‌تواند باعث التهاب پوست کودک شود.
گرما و رطوبت نیز می‌‌تواند باعث التهاب پوست شود به ویژه اگر کودک لباس زیر تنگ و چسبان پوشیده باشد.

علائم و نشانه‌های خارش واژن شامل چه مواردی است؟
علائم و نشانه‌های این عارضه متعدد است و به علت ایجاد کننده آن بستگی دارد اما به طور کلی علائم و نشانه‌های آن به شرح زیر می‌باشد:
التهاب ناحیه تناسلی
خارش التهاب
اطراف لابیا و ناحیه پرینه
افزایش ترشحات واژن و ترشحات بد بو
احساس ناراحتی در هنگام دفع ادرار

آماده شدن برای مراجعه به پزشک
پزشک خانوادگی، متخصص زنان و زایمان و سایر متخصصین می‌‌توانند به تشخیص و درمان التهاب و خارش واژن کمک کنند.

قبل از مراجعه به پزشک چه باید کرد؟
قبل از مراجعه به پزشک باید فهرستی از موارد زیر را تهیه کنید:
علائم و نشانه‌هایی که کودک شما با آن مواجه شده است و مدت زمان شروع آنها را یادداشت کنید.
همه دارو های احتمالی، انواع ویتامین و مکملی که دختر شما مصرف می‌کند را به همراه دوز آنها یادداشت کنید.
سوالاتی که باید از پزشک بپرسید را یادداشت کنید. برخی از سوالات مهمی که باید از پزشک پرسیده شود به شرح زیر می‌باشد:
برای جلوگیری از بروز خارش واژن چه باید کرد؟
علائم و نشانه‌های این بیماری شامل چه مواردی است؟
آیا کودک من به مصرف دارو نیاز دارد؟
آیا داروی خاصی وجود دارد که به درمان مشکل کودک من کمک کند؟
در صورتی که پس از درمان علائم و نشانه‌های کودک من عود کرد چه اقداماتی را باید انجام بدهم؟
باید از پزشک چه انتظاراتی داشته باشید؟
احتمال زیاد پزشک سوالات زیر را از شما خواهد پرسید:
آیا کودک شما دچار بوی بد واژن شده است؟
آیا دختر شما از صابون قوی و معطر برای شستشوی ناحیه تناسلی خود استفاده می‌‌کند؟
آیا کودک شما از اسپری بهداشتی مخصوص بانوان استفاده می‌کند؟
خارش و التهاب واژن چگونه تشخیص داده می‌شود؟
متخصص زنان و زایمان سوالاتی را در خصوص سلامت کودک شما مطرح می‌‌کند سپس به انجام معاینه جسمانی می‌‌پردازد تا از عدم عفونت واژن یا مشکلات پوستی که به درمان فوری نیاز دارند اطمینان حاصل کند.
گاهی اوقات پزشکی یک نمونه کوچک را از واژن کودک تهیه می‌‌کند تا آن را به لحاظ وجود عفونت بررسی نماید. در صورتی که کودک دچار خونریزی نیز شده باشد پزشک درخواست انجام بررسی‌های بیشتری را خواهد داد.
پزشک چندین سوال مختلف را از شما می‌پرسد و به معاینه کودک می‌‌پردازد تا اطمینان حاصل کنند که کودک مورد تعرض و آزار جنسی واقع نشده است و برای این کار از شما می‌خواهد که با کودک خود صحبت کنید و با کلمات ساده به او توضیح دهید که پزشک قصد انجام معاینه او را دارد به این ترتیب کودک می‌‌تواند بفهمد که پزشک او را معاینه می‌کند و او با یک تجربه دردناک یا ترسناک مواجه نخواهد شد.
پزشک برای انجام معاینه کودک با شما در خصوص انتخاب بهترین روش درمانی صحبت خواهد کرد و در صورتی که کودک شما به درمان نیاز داشته باشد پزشک اقداماتی که شما باید در منزل انجام دهید را گوشزد خواهد کرد.

مصرف دارو به درمان خارش واژن کمک خواهد کرد
پس از آن که پزشک توانست نوع عامل ایجاد کننده خارش واژن در کودک شما را شناسایی کند به احتمال زیاد برای کودک شما دارو تجویز خواهد کرد. داروهایی که برای این بیماری تجویز می‌شوند به شرح زیر می‌باشند:
داروی آنتی بیوتیک خوراکی
پماد آنتی بیوتیک که به طور مستقیم روی پوست استفاده می‌شود.
پماد آنتی باکتریال که به طور مستقیم روی پوست قرار داده می‌شود.
پماد ضد قارچ که به طور مستقیم روی پوست قرار داده می‌شود.
قرص ضد قارچ خوراکی
در صورتی که آلرژی عامل ایجاد کننده مشکل کودک باشد پزشک به او آنتی هیستامین خوراکی خواهد داد.
پماد استروژن

خارش واژن در کودکان، چه دلایلی دارد؟


مراقبت‌های خانگی برای درمان خارش واژن کودکان شامل چه مواردی است؟
درمان خارش واژن به علت بروز آن به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد و ممکن است به این علت به وجود بیاید که کودک شما خودش را به خوبی نمی‌شوید. شما می‌توانید به آموزش دادن چند عادت معمولی روزمره به کودک خود کمک کنید از آنجا که پوست کودکان بسیار حساس است انجام دادن هرگونه اقدامی که به تمیز نگه داشتن، خشک ماندن و سالم ماندن پوست ناحیه تناسلی آنها کمک می‌‌کند سودمند خواهد بود.
در بخش زیر به چند نکته مهم اشاره می‌‌کنیم که می‌‌توانید با انجام دادن آنها به بهبود حال کودک خود کمک نمایید.

لباس زیر و شلوار کودک خود را تمیز و خشک نگه دارید
همیشه سعی کنید از تمیز و خشک بودن لباس زیر کودک خود اطمینان حاصل کنید و حتما روزی یک بار لباس زیر او را عوض کنید. استفاده از لباس زیر سفید و نخی یک گزینه عالی برای کودک شما محسوب می‌شود.
در صورتی که لباس زیر یا شلوار کودک شما خیس شده است فورا آن را عوض کنید. از پوشاندن لباس زیر تنگ و چسبان به کودک خود اجتناب کنید.

پس از بیرون آمدن سرویس بهداشتی کودک خود را خشک کنید
به کودک خود یاد دهید که پس از رفتن به سرویس بهداشتی به خوبی به کمک دستمال توالت خود را خشک کند. این مسئله در کودکانی که به مهد کودک می‌روند یک مسئله بسیار مهم و دردسر ساز است زیرا والدین در آنجا حضور ندارند و نمی‌توانند به کودک خود کمک کنند.
دختران باید خودشان را از سمت جلو به عقب خشک کنند و فقط مجاز به استفاده از دستمال توالت سفید و بدون رنگ و بو هستند.
اکثر کودکان می‌توانند کمک دستمال مرطوب بدون الکل و بوی معطر به خوبی خود را تمیز کنند و استفاده از آنها در مقایسه با دستمال توالت خشک ساده‌تر و راحت‌تر است.
در صورتی که کودک شما به مهد کودک می‌رود به او دستمال مرطوب بدهید تا از آن برای تمیز کردن خود استفاده نماید.

از کودک خود بخواهید دوش بگیرد
در صورتی که استفاده از دستمال مرطوب به رفع مشکل کودک شما کمک نکرده است هنگامی‌ که کودک شما به منزل برمی‌‌گردد از او بخواهید که دوش بگیرد تا کاملا تمیز شود.
از استفاده از صابون که خاصیت پاک ‌کنندگی بالایی دارد یا استفاده از وان پر از کف یا محصولات معطر برای شستشوی کودک خود اجتناب کنید. در صورتی که کودک شما با علائم و نشانه‌های خارش واژن مواجه شده است بهتر است روزی سه بار او را به خوبی بشویید.
اضافه کردن نرم کننده بدون حساسیت پوست به آب می‌تواند به نرم نگه داشتن پوست ناحیه تناسلی کودک شما کمک کند. کودک دلبند خود را تشویق کنید که از خاراندن ناحیه تناسلی خود اجتناب کند زیرا خاراندن این قسمت باعث افزایش التهاب و عفونت خواهد شد.

پس از دوش گرفتن کودک خود را به خوبی خشک کنید
پس از آن که کودک شما از حمام خارج شد به آرامی و با ملایمت به خشک کردن دستگاه تناسلی کودک خود بپردازید. از استفاده از حوله نامناسب و سفت و ساییدن آن روی پوست کودک خود اجتناب کنید.
شما می‌توانید برای خشک کردن کودک خود از باد خنک سشوار و با دور کند آن به خشک کردن ناحیه تناسلی کودک خود بپردازید.
بهتر است به کودک خود اجازه دهید دامن یا شلوار گشاد بپوشد و از پوشاندن لباس زیر به او خودداری کنید تا هوا به خوبی به دستگاه تناسلی او برخورد کند.

به بهداشت روزانه کودک خود توجه کنید
به کودک خود یاد بدهید که به خوبی از ناحیه تناسلی خود مراقبت کند دستگاه تناسلی یکی از نقاط بسیار مهم بدن کودک است که به مراقبت و تمیز کردن ویژه نیاز دارد و دقیقاً همان طور که رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد توجه به نظافت این ناحیه نیز بسیار مهم است.
در صورتی که پزشک برای رفع مشکل کودک شما برای او پماد تجویز کرده است نحوه استفاده از آن را به کودک خود یاد دهید.
از کودک خود بخواهید قبل و بعد از استفاده از آن دست‌های خود را بشوید و از یک آینه کوچک دستی استفاده کند تا به خوبی کرم را در محل مورد نظر استفاده نماید به این ترتیب کودک شما یاد میگرد که ناحیه تناسلی نیز قسمتی از بدن است و وظیفه مراقبت از این ناحیه را نیز بر عهده دارد.

سایر نکاتی که باید دختران برای جلوگیری از خارش واژن رعایت کنند
رعایت کردن موارد زیر به کودک شما برای جلوگیری از ابتلا به خارش واژن و پوست ناحیه تناسلی کمک خواهد کرد.
در صورتی که پوست کودک شما دچار التهاب شده است روزی دو بار او را به خوبی بشویید.
از صابونی که خاصیت پاک ‌کنندگی بالایی دارد یا صابونی که معطر است برای شستشوی کودک خود استفاده نکنید استفاده کردن از صابون بدون بو و ملایم یک گزینه بسیار عالی محسوب می‌شود.
در صورتی که پوست ناحیه تناسلی کودک شما بسیار ملتهب شده است پس از آنکه کودک شما از سرویس بهداشتی خارج شد به جای آن که از دستمال توالت برای خشک کردن استفاده کنید از پارچه نخی استفاده نمایید.
هنگامی ‌که کودک شما قصد دارد بخوابد لباس زیر او را حتما در بیاورید.
از پوشاندن لباس زیر بسیار تنگ و چسبان به کودک خود اجتناب کنید تا هوا آزادانه به پوست او برخورد کند.
از پوشاندن لباس خیس یا مرطوب به کودک خود اجتناب کنید و در صورتی که لباس زیر گاو خیس شده است فورا آن را عوض کنید.
در صورتی که دختر شما به سن پریود رسیده است نباید از تامپون یا پد معطر استفاده نمایند.
بدون مشورت با پزشک از استفاده از داروهای موضعی یا پماد آنتی بیوتیک موضعی یا اسپری بهداشتی مخصوص بانوان خودداری کنید.
شما می‌توانید با اجازه پزشک از پماد زینک اکسید استفاده کنید و آن را به آرامی به پوست ناحیه تناسلی کودک خود بمالید. استفاده از این محصول هیچ گونه خطری ندارد و باعث بهبود پوست کودک شما خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو