ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ماه اکتبر در دو نشست خبری به بیان جزییات موضوعات سیاست خارجی روسیه از جمله در سوریه، ونزوئلا، مقابله با آمریکا، وضعیت افغانستان و پیگیری و رصد مطالب منتشر شده درباره روسیه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، از زمان آغاز عملیات روسیه در سوریه در سال ۲۰۱۵، درگیری‌های این کشور همواره از جمله موضوعات مهم در نشست‌های خبری برگزار شده توسط زاخارووا بوده‌اند. این سخنگو در تاریخ سوم اکتبر سوریه را کشوری دارای "ثبات" با دو منطقه درگیری یا کانون تنش در استان ادلب توصیف کرد و وضعیت شمال شرق این کشور را "پیچیده" دانست.

زاخارووا همچنین در روز ۱۷ اکتبر و پس از آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه اظهار کرد، تنش‌ها در این کشور "تشدید" شده‌اند و خواستار خویشتنداری "طرف‌های درگیر" شد.

مساله دیگری که زاخارووا در این نشست‌ها به آن پرداخته، وضعیت ونزوئلا است. او در دو نشست برگزار شده در سوم و هفدهم اکتبر به "اخبار مثبتی از ونزوئلا" اشاره کرد و از مذاکره میان دولت و اپوزیسیون در این کشور که به "کاهش درگیری‌های داخلی در ونزوئلا" منجر شده، استقبال کرد. او همچنین تحریم‌های آمریکا علیه کوبا را محکوم کرد و آن را "تلاشی غیرانسانی برای مجازات کوبا بر سر اتحادش با ونزوئلا" دانست.

او در این نشست‌ها با تاکید بر تفاوت دیدگاه‌های روسیه و آمریکا در خصوص مسائل گوناگون در سراسر جهان، ضمن انتقاد از آمریکا به خاطر اقداماتش در سوریه و ونزوئلا، دیپلمات‌های نظامی آمریکایی را به تلاش برای نفوذ به تاسیسات دفاعی روسیه متهم کرد. این سخنگو در نشستی که سوم اکتبر برگزار کرد، از انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان استقبال کرد و به "تلفات کمتر نسبت به انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸" اشاره کرد.

او در نشست ۱۷ اکتبر درباره گزارش مشترک ماموریت سازمان ملل در افغانستان و دفتر کمیسیونر عالی سازمان ملل در زمینه حقوق بشر درباره شمار بالای قربانیان غیرنظامی در حملات هوایی آمریکا علیه آزمایشگاه‌های تولید مواد مخدر در ۵ مه ۲۰۱۹ ابراز نگرانی کرد. او همچنین تاکید کرد که مبارزه با تولید مواد مخدر "نباید به قیمت جان غیرنظامیان" تمام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین گزارشی از اخباری که از تارخ یکم ژانویه ۲۰۱۹ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹ درباره روسیه در شش کشور غربی و ژاپن منتشر شده است، ارائه کرد و گفت: تنها دو درصد از این اخبار را می‌توان مثبت توصیف کرد.

وی افزود، رسانه‌های انگلیسی در انتشار مطالب درباره روسیه پیشتاز هستند و تنها یک درصد از آن‌ها می‌توانند "مثبت" قلمداد شوند. او در ادامه گفت: در آمریکا این آمار حتی از ای هم کمتر است و تنها ۰.۲ درصد از اخبار منتشر شده درباره روسیه مثبت هستند. مطالب منفی حدود ۹۰.۸ درصد از کل این مطالب را تشکیل می‌دهند و تنها ۹ درصد از این مطالب خنثی هستند.

زاخارووا اظهار کرد: بیشتر این مطالب منفی از سوی شبکه خبری سی‌ان‌ان و روزنامه‌های نیویورک تایمز و واشنگتن پست منتشر شده‌اند. در انگلیس، روزنامه‌های دیلی اکسپرس و تایمز پیشتاز انتشار مطالب منفی علیه روسیه هستند.