واکسن آنفولانزا در بارداری، چه ضرورتی دارد؟

منبع: نی نی بان

124

1398/8/11

16:05


آیا باردار هستید و اکنون که زمستان در راه است همه اطرافیان به شما توصیه می کنند که حتما واکسن آنفولانزا بزن!! برخی هم می گویند که مبادا بزنی برای جنین ضرر دارد!! در این میان گیج و سر در گم شده این که بالاخره واکسن انفلانزا بزنید یا نه؟ آیا واکسن آنفولانزا در بارداری ضرر دارد؟ بنابراین با ما همراه باشید.
آنفولانزا نوعی بیماری ویروسی بسیار مسری است که از طریق سرفه و عطسه منتقل می‌شود. علائم آنفلولانزا معمولاً 1 تا 3 روز پس از ابتلا به عفونت بروز می‌کند و شامل تب ناگهانی، لرز، سرفه، گلودرد، سردرد، درد عضلانی، خستگی شدید و بی‌اشتهایی است. آنفولانزا در صورتی که به موقع درمان نشود می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به ذات‌الریه، بدتر شدن سایر بیماری‌ها و حتی مرگ باشد. زنان بارداری که به آنفولانزا مبتلا می‌شوند بیش از سایر زنان در معرض بستری شدن و حتی مرگ هستند. خطر تولد نوزاد مرده در زنان بارداری که خود را در برابر آنفولانزا واکسینه می‌کنند 51 درصد کمتر است و زمانی که مادر باردار در برابر آنفولانزا واکسینه شده است احتمال بستری شدن نوزادش به دلیل ابتلا به بیماری‌های وابسته به ویروس آنفولانزا 25 درصد کاهش می‌یابد.

چرا زنان باردار باید در برابر آنفولانزا واکسینه شوند؟
دولت استرالیا و دانشکده زنان و زایمان رویال استرالیا و زلاند نو به دلایل زیر به تمامی زنان باردار توصیه می‌کند در برابر ویروس آنفولانزا واکسینه شوند.
حفاظت شخصی
ابتلا به آنفولانزا در دوران بارداری با مشکلات و عوارض بسیاری همراه است. حتی در سلامت کامل عمومی، تغییراتی که در کارکرد قلب، ریه و سیستم ایمنی در طول دوران بارداری رخ می‌دهد، بدن خانم باردار را مستعد ابتلای سریع‌تر به بیماری‌هایی نظیر آنفولانزا می‌کند و متاسفانه زنان بارداری که به این بیماری دچار می‌شوند بیش از دیگر خانم‌های مبتلا در معرض بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ ناشی از عوارض آن قرار دارند.
محافظت از نوزاد
زمانی که خانم بارداری واکسن آنفولانزا دریافت می‌کند بدنش شروع به تولید آنتی‌بادی‌هایی برای حفاظت از بدن خواهد کرد و در عین حال این آنتی‌بادی‌ها از طریق خون و جفت به جنین منتقل می‌شوند و تا 6 ماه بعد از تولد، نوزاد را واکسینه خواهند کرد. این موضوع بسیار مهم است زیرا نوزادان زیر 6 ماه نمی‌توانند واکسن آنفولانزا دریافت کنند و ثابت شده نوزادانی که مادرشان در دوران بارداری واکس آنفولانزا دریافت کرده است 25 درصد کمتر از دیگر نوزادان به دلیل این بیماری ممکن است در بیمارستان بستری شوند. ابتلای زنان به بیماری‌های خطرناکی نظیر آنفولانزا در دوران بارداری برای جنین بسیار خطرناک است و می‌تواند زمینه‌ساز سقط یا زایمان پیش از موقع باشد. این خطر در زنانی که در برابر آنفولانزا واکسینه می‌شوند تا 51 درصد کاهش می‌یابد.
آنتی‌بادی‌های ساخته شده در بدن زنان واکسینه شده‌ای که نوزادشان را با شیر خود تغذیه می‌کنند نیز می‌تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و او را در برابر ویروس محافظت کند. به همین دلایل سازمان جهانی بهداشت، واکسینه شدن زنان باردار در برابر ویروس آنفولانزا را در اولویت می‌داند.

آیا واکسن آنفولانزا در بارداری ضرر دارد؟
وقتی صحبت از واکسن آنفلانزا می شود مادران باردار بلافاصله می پرسند که آیا واکسن آنفولانزا در بارداری ضرر دارد؟ سال‌هاست واکسن آنفولانزا به زنان باردار تزریق می‌شود و تاکنون کاملا ایمن بوده است و ضرر و آسیبی ناشی از مصرف آن گزارش نشده است. مطالعات متعدد در این رابطه حاکی از رشد طبیعی و سلامت نوزادان و عدم افزایش احتمال نقص هنگام تولد، ابتلا به سرطان یا اختلالات رشدی از جمله اختلالات یادگیری یا مشکلات شنوایی، گفتاری و بینایی است. از سال 2012 تاکنون وزارت بهداشت استرالیا ایمنی واکسن آنفولانزا را در زنان باردار زیر نظر گرفته است و طبق گزارشات هیچ‌گونه مشکل جدی‌ای گزارش نشده است.

آیا واکسن آنفولانزا سبب ابتلا به آنفولانزا می‌شود؟
واکسن آنفلوانزا که برای زنان باردار توصیه می‌شود حاوی پروتئین هایی (شاخص های سطحی ویروس ها) از 4 نوع مختلف ویروس آنفلوانزاست که شیوع آنها در زمستان بالاست. واکسن آنفولانزا سبب ابتلای فرد به آنفولانزا نمی‌شود زیرا حاوی ویروس زنده نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو