درمان خروپف از چه راه‌هایی امکان‌پذیر است؟

منبع: فرزند

162

1398/8/11

17:14


درمان خروپف از چه راه‌هایی امکان‌پذیر است؟

اگر خروپف می کنید، به این دلیل است که بافت‌های در حال استراحت در گلوی شما هنگام عبور هوا از آنها دچار لرزش می‌شوند.

عواملی مانند وزن شما، وضعیت سلامت شما و شکل ظاهری دهانتان می‌توانند احتمال خروپف شبانه شما را افزایش دهند.

با ما باشید تا ببینیم علت خروپف کردن چه می‌تواند باشد و درمان خروپف از چه راههای انجام می‌شود:

بینی پر

هر چیزی که مانع تنفس شما از راه بینی شود، می‌تواند باعث خروپف کردن شما شود، مانند وقتی که سرماخوردگی با آنفلوآنزا یا آلرژی دارید. داروهایی که بدون نسخه پزشک فروخته می‌شود یا چسب‌های تنفسی می‌تواند به باز شدن راه بینی کمک کند، ولی اگر برای طولانی‌مدت راه بینی شما بسته بود با پزشک خود صحبت کنید.

به پشت می‌خوابید

طاق‌باز خوابیدن می‌تواند باعث خروپف یا تشدید آن شود. خوابیدن به پهلو بهتر است. همچنین می‌توانید از دو یا سه بالشتک در کنار خود استفاده کنید تا هنگام خواب به پشت برنگردید. اگر هیچ کدام از این روش‌ها جواب نداد پشت لباس خواب خود جیب کوچکی بدوزید و هنگام خواب توپ تنیسی در آن قرار دهید. این کار باعث می‌شود با برگشتن به پشت احساس ناراحتی کنید.

شکل ظاهری بینی شما

اگر تیغه باریکی که بین بینی شما قرار دارد کاملا صاف نباشد، یکی از سوراخ‌های بینی‌تان می‌تواند کوچک‌تر از دیگری باشد. این حالت انحراف تیغه بینی نامیده می‌شود.

این حالت تنفس را برای شما مشکل می‌سازد و می‌تواند باعث خروپف شود. همین اتفاق می‌تواند در اثر آسیب در تصادف نیز رخ دهد. اگر فکر می‌کنید دچار این حالت هستید با پزشک خود صحبت کنید. گاهی جراحی می تواند مؤثر باشد.

شکل ظاهری دهان شما

اگر قسمت بالایی دهان که به گلو منتهی می‌شود یا همان سقف دهان شما کوتاه و ضخیم باشد، می‌تواند راه تنفسی شما را باریک سازد و باعث شود شما خروپف کنید. این اتفاق همچنین می‌تواند وقتی رخ دهد که بافت آویزان از سقف دهان یا همان زبان کوچک بلندتر از حد معمول باشد.

این عارضه ممکن است مادرزادی باشد اما اگر دچار اضافه وزن باشید شدت می‌یابد. عمل جراحی برای این عارضه نیز می‌تواند مؤثر باشد.

آیا اشکال از داروهای‌تان است؟

داروهایی که باعث خواب‌آلوده شدن شما می‌شوند یا مسکن‌ها، همچنین آرام‌بخش‌ها و برخی از داروهای ضدافسردگی، می‌تواند باعث استراحت ماهیچه‌های زبان و گلوی شما شود. اگر هر یک از این داروها را مصرف می‌کنید و خروپف می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید. شاید امکان تعویض داروی شما وجود داشته باشد.

آپنه یا وقفه تنفسی در خواب

نوعی خروپف بسیار جدی است که می‌تواند باعث وقفه تنفسی شما در خواب شود. این عارضه می‌تواند باعث شود به نفس نفس بیفتید یا از خواب بیدار شوید اما علائم این عارضه شامل خشکی دهان، سردرد یا گلودرد صبحگاهی است.

این عارضه با سکته، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی مرتبط است؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید که دچار آینه خواب شده‌اید پزشک خود را ملاقات کنید. او ممکن است وسیله‌ای به شما پیشنهاد کند که به تنفس شما در خواب کمک می‌کند، یا در بعضی از موارد جراحی کند.

خروپف در کودکان

گاهی خروپف برای کودکان غیرطبیعی نیست، به‌خصوص اگر دچار سرماخوردگی یا آلرژی باشند. ولی در بعضی موارد خروپف کودک می‌تواند نشانه عفونت در سینوس‌ها، گلو، ریه‌ها، مجرای تنفسی یا احتمال آینه خواب باشد. اگر متوجه شدید که کودکتان بیشتر شب‌ها با صدای بلند خروپف می‌کند، با متخصص اطفال راجع به آن صحبت کنید.

خروپف در بارداری

مادران آینده بیشتر در معرض احتمال خروپف کردن هستند، چرا که بینی آنها متورم می‌شود و تنفس را برای آنها مشکل می‌سازد.

همچنین اضافه‌وزن در دوران بارداری می‌تواند به دیافراگم فشار وارد کند و در ورود و خروج هوا از ریه‌ها اختلال ایجاد شود؛ اما خانم‌های باردار باید موضوع خروپف کردن را با پزشک خود مطرح کنند چرا که می‌تواند به مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا مرتبط باشد.

چطور باید برای درمان خروپف کردن اقدام کنید؟

وزن خود را کاهش دهید

اگر دچار اضافه‌وزن باشید بیشتر در معرض ابتلا به خروپف قرار می‌گیرید، مخصوصا اگر محیط چانه شما بیشتر از ۱۷ اینچ باشد. وزن خود را مرتب کنترل کنید و با پزشک خود راجع به برنامه غذایی مناسب صحبت کنید.

انواع جراحی‌ برای درمان خروپف

چندین نوع جراحی وجود دارد که می‌تواند باعث کاهش خروپف و خرخر شبانه افراد شود:

تزریق اسنور پلاستی

این جراحی برای درمان خروپف زمانی توصیه می‌شود که خرخر بر اثر شل شدن سقف دهان یا نرم کام ایجاد شود که با تزریق ماده اسکلروزینگ در سقف دهان انجام می‌شود. با گذشت حدود ۸ هفته این ماده بر روی سقف دهان تأثیر می‌گذارد و باعث سفتی این ناحیه می‌شود.

جراحی لوزه و لوزه سوم

در صورتی که لوزه سوم عامل انسداد راههای هوایی باشد این جراحی با برداشتن لوزه سوم باعث درمان انسداد راههای هوایی و در نتیجه درمان خرخر شبانه می‌شود.

جراحی سپتوپلاستی یا اصلاح توربینیت‌های بینی

جراحی سپتوپلاستی در صورتی برای درمان خروپف و خرخر شبانه انجام می‌شود که ساختارهای غیرطبیعی در راههای هوایی بینی شناسایی شود. این جراحی به وسیله دستگاه ایندوسکوپی و همراه با بیهوشی بیمار انجام می‌شود.

جراحی سپتوپلاستی با صاف کردن سپتوم (غضروف‌هایی که در سوراخ‌های بینی قرار دارند) و کاهش اندازه ساختار کوچکی در راههای بینی که به آن توربینیت گفته می‌شود، انجام می‌شود. در این نوع جراحی انسداد بافت‌های نرم مانند پولیپ هم می‌تواند برداشته شود.

جراحی قسمت عقب حلق، نرم کام و زبان کوچک

در این جراحی جراحان با برداشتن قسمت‌هایی از سقف دهان و زبان کوچک راههایی هوایی را برای درمان خرخر شبانه باز می‌کنند و باعث جلوگیری از لرزش این نواحی هنگام تنفس می‌شوند. لوزه هم با کمک این جراحی می‌تواند برداشته شود.

جراحی عقب حلق و زبان کوچک در بیمارستان و با بیهوشی بیمار انجام می‌شود و بیمار بعد از جراحی باید یک یا دو روز در بیمارستان بستری شود.

جراحی زبان کوچک و نرم کام

در این جراحی از لیزر برای برداشتن ناحیه کوچکی از سقف دهان و زبان کوچک استفاده می کنند. یکی از مزایای انجام این جراحی، بیهوشی موضعی بیمار است و بیمار نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد و برای رسیدن به نتیجه مطلوب درمان خروپف و خرخر شبانه باید چندین جلسه جراحی انجام شود.

جراحی سامن‌پلاستی یا سفت کردن سقف دهان

در این جراحی به وسیله لیزر یا کاتریزر قسمت کوچکی از سقف دهان سوزانده می‌شود. زمانی که نواحی سوخته بهبود یافت بافت‌های این ناحیه جمع می‌شوند و بنابراین اندازه راههای هوایی افزایش می‌یابد.

این جراحی برای درمان خروپف و خرخر شبانه در مدت زمان ۳۰ دقیقه و با بی‌حسی موضعی بیمار انجام می‌شود و بعد از جراحی بیمار می‌تواند بلافاصله مرخص شود.

جراحی Pillar یا ایمپلنت‌های کامی

این نوع جراحی یک جراحی باز محسوب می‌شود که با قرار دادن یک ایمپلنت در سقف دهان باعث درمان خرخر می‌شود. زمانی که این ایمپلنت در سقف دهان قرار می‌گیرد باعث حفاظت و پشتیبانی از نرم کام و سقف دهان می‌شود و به استحکام سقف دهان کمک می‌کند.

جراحی پیلار می‌تواند به‌صورت سرپایی هم برای درمان خروپف و خرخر شبانه انجام شود و نیازی نیست بیمار در بیمارستان بستری شود.

خروپف و خرخر شبانه عارضه‌ای است که نه تنها برای اطرافیان بیمار بلکه برای خود شخص نیز خستگی و سردرد در صبح را به همراه می‌آورد. روش‌های درمانی متعددی برای درمان خروپف وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

پزشک ابتدا درمان‌های بدون جراحی را برای درمان خرخر شبانه تجویز می‌کند و تنها بیمارانی که با روش‌های بدون جراحی درمان نشده‌اند نیاز به درمان خروپف با جراحی دارند.

منبع: هفتستان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو