فیشور سیلنت، از روش های دندانپزشکی برای جلوگیری از پوسیدگی است. این فیشور سیلنت ها روی سطح دندان ها و بخصوص روی شیارها و شکاف های دندان های پشتی (که پهن تر بوده و ریشه بیشتری دارند) قرار می گیرند و حفره های سینگولوم در دندان های جلویی که در برابر پوسیدگی آسیب پذیر هستند را می پوشانند و از جای گیری مواد غذایی در درون آن ها جلوگیری می کنند. تمیز کردن شکاف های دندان با مسواک، به خصوص برای کودکان خردسال، دشوارتر است. در ادامه این مقاله ار بخش دندانپزشکی دکتر سلام به توضیج کامل درباره فیشور سیلنت پرداخته و با آن آشنا می شویم.

فیشور سیلنت

تعریف و مروری بر فیشور سیلنت

پوسیدگی دندان، به شکسته شدن تدریجی دندان ها گفته می شود. این وضعیت اغلب به دلیل فعالیت باکتریایی در دهان بیمار ایجاد می شود. دندانپزشکان بطور معمول برای کودکان، که در معرض خطر بیشتری از پوسیدگی دندان هستند، فیشور سیلنت های دندان را تجویز می کنند.در معاینه بصری، دندان های آسیب دیده، بسته به شدت پوسیدگی ممکن است درجاتی از رنگ های زرد یا سیاه را نشان دهند. بیماران ممکن است درد شدید دندان را تجربه کنند، که این می تواند منجر به مشکل در خوردن غذا شود.

همچنین تورم بافت اطراف دندان و عفونت لثه ها نیز قابل مشاهده است که در نهایت منجر به ریزش دندان می شود. باکتری ها می توانند بافتهای سخت دندان، یعنی مینای دندان و عاج را تجزیه کنند. باکتری هایی که عامل پوسیدگی دندان اند، از قندهای ساده موجود در مواد غذایی به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند.

بنابراین، رژیم غذایی با قند زیاد خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. افراد مبتلا به دیابت قند یا سندرم سوژرن و همچنین افرادی که برخی داروهای خاص (مانند آنتی هیستامین یا داروهای ضد افسردگی) را مصرف می کنند نیز در معرض خطر بیشتری در ارتباط با ایجاد پوسیدگی دندان هستند.

چه کسانی باید در انتظار نتایج مطلوب باشند؟

بیماران جوان، معمولاً به محض شکسته شدن دندان های آسیای دائمی خود، این فیشور سیلنت ها را قرار می دهند. به دلیل آناتومی سطح دندان های آسیا، این دندان ها به درستی به وسیله ترکیبات موجود در بزاق یا فلوراید موجود در خمیر دندان و آب آشامیدنی که از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می کنند، محافظت نمی شوند. فیشور سیلنت های دندان، از مواد شفاف و شبه پلاستیک ساخته شده اند و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کنند.

فیشور سیلنت

این راهکار در مقایسه با محدود کردن رژیم غذایی، در جلوگیری از بروز پوسیدگی در افراد جوان موثرتر است. این مواد همچون سپری سخت، از جمع شدن مواد غذایی و باکتری ها در شیارهای دندان جلوگیری می کنند. در بیماران جوان، بیشتر پوسیدگی ها در دندان های پشتی اتفاق می افتد، جایی که از بین بردن مواد غذایی و باکتری ها با مسواک زدن دشوار است.

به طور معمول، فیشور سیلنت ها با وجود فشار زیادی که هر روز و در حین جویدن با آن روبرو می شوند، برای پنج سال یا بیشتر کار می کنند. در مورد برخی از بیماران، فیشور سیلنت ها در بزرگسالی نیز همچنان در جای خود قرار دارند. اما اگر فیشور سیلنت به درستی استفاده نشود، به دلیل آلودگی بزاق بیمار، می تواند حتی سریعتر نیز تجزیه شود.

این فرایند چگونه انجام می شود؟

پوشاندن دندانها با فیشور سیلنت نسبتاً ساده است. اگر بیمار کودک باشد، ممکن است مدتی طول بکشد تا دندانپزشک به او توضیح دهد که در طول عمل چه اتفاقی خواهد افتاد. یک دندان پزشک متخصص، قبل از هرگونه معاینه بصری، دندانهای بیمار را به درستی تمیز می کند (از بین بردن همه آثار پلاک و مواد غذایی باقی مانده).

سپس دندان را با محلول مخصوصی آغشته می کند و چند دقیقه صبر می کند تا محلول خشک شود؛ این خشک شدن نیاز به تجهیزات ویژه ندارد و تنها دهان بیمار مدتی باز می ماند. سپس یک ماده مایع و شبه پلاستیکی، بر روی دندان قرار می گیرد که سپس توسط یک نور سفت کننده تنظیم می شود.

اخیراً تعداد زیادی از دندانپزشکان از فیشور سیلنت های یونومر شیشه ای استفاده می کنند که حاوی فلوراید هستند و به طور کلی نسبت به رطوبت حساسند. این نوع فیشور سیلنت ها، به دلیل توانایی رهاسازی فلوراید در طولانی مدت – حتی پس از افتادن این مواد– نیز از پوسیدگی دندان جلوگیری می کنند.

فیشور سیلنت


بیشتر بخوانید: عفونت و خون ریزی لثه


خطرات و عوارض فیشور سیلنت

این مواد به طور کلی ایمن هستند و نباید باعث ایجاد خطرات و عوارض در بیماران شوند.

انواع فیشور سیلنت ها

فیشور سیلنت دندان ها سیستم هایی هستند که برای پر کردن و نفوذ در حفره ها و شکاف های سطح دندان ها استفاده می شوند و یک سد فیزیکی بر سطح دندان ایجاد می کنند. مواد تشکیل دهنده فیشور سیلنت را می توان بسته به نوع واکنشی که در دهان ایجاد می کنند، به دو دسته اصلی تقسیم کرد: یونومرهای شیشه ای و ترکیبات رزین (صمغ). یونومرهای شیشه ای اصلاح شده با رزین، و رزین های پلی استر اصلاح شده، و یا ترکیبی از این دو بوجود آمده اند که با ترکیبات رزین و یونومرهای شیشه ای قدیمی تفاوت هایی دارند.

جدول. انواع فیشور سیلنت

یونومر های شیشه ای

(واکنش اسید پایه)

یونومرهای شیشه ای اصلاح شده با رزین رزین های اصلاح شده با پلی استر (کامپوزر) ترکیبات رزین

(بسپارش)

پیوند اسیدی بالا .

بدون کوچک شدن هنکام تنظیم.

انتشار فلوراید بالا.

انبساط حرارتی کم.

استحکام کششی پایین.

حساسیت بالا به خشکی.

-سفت کننده

بدون اتصال اسید پایه (نیاز به اتصال رزین و عاج).

کوچکتر شدن هنگام تنظیم فیشور سیلنت.

بدون انتشار فلوراید.

انبساط بدون آب (بعد از غوطه وری آب).

استحکام کششی بیشتر.

حساسیت کم به خشکی.

فیشور سیلنت ها عموماً به صورت مایع روی دندان قرار می گیرند و سپس با استفاده از مواد شیمیایی یا با فعال سازی نور، تنظیم می شوند. برای آماده سازی دندان برای اتصال با فیشور سیلنت، ابتدا سطح آن را با یک اِچ (قلم) اسید می شویند. فیشور سیلنت ها همچنین باید از چسبندگی و رطوبت کافی برخوردار باشند تا به راحتی در حفره ها و شکاف های سطح دندان نفوذ کنند.

فیشور سیلنت

مزایا و خطرات فیشور سیلنت دندان

فیشور سیلنت ها ابزاری ساده و مؤثر برای کاهش پوسیدگی دندان هستند. آنها حتی برای افرادی که آب فلوئوریده می نوشند و با خمیردندان فلوراید مسواک میزنند نیز محافظت بیشتری در برابر پوسیدگی به عمل می آورد. فلوراید موجود در آب و خمیردندان به راحتی به شیارهای عمیق یا حفره ها نمی رسد. حتی ممکن است برس مسواک به آن عمق نرسد. عوارض این اثر بسیار کم است اما ممکن است شامل واکنش های آلرژیک به فیشور سیلنت یا در صورت ضخیم بودن لایه فیشور سیلنت، احتمال تغییر در روند جوییدن، وجود داشته باشد.

جایگزین های فیشور سیلنت دندان

لاک فلوراید می تواند توسط یک دندانپزشک روی دندان ها کشیده شود. با این حال، لاک های فلوراید بیشتر در کودکان خردسال در معرض خطر ابتلا به حفره ها استفاده می شوند. آنها باید سالانه ۲ تا ۴ بار استفاده شوند.

ارزیابی کودک

ارزیابی دقیق دندانهای دائمی جدید فرزند شما مشخص می کند که آنها چاله و شکاف هایی دارند یا خیر و خطر بیشتری برای ایجاد پوسیدگی دندان وجود دارد یا خیر. همه دندان هایی که حفره و شیار دارند، نیاز به فیشور سیلنت بندی ندارند، به همین دلیل است که یک دندانپزشک کودکان می تواند آزمایشی انجام دهد تا ببیند آیا این امر ضروری است یا خیر. با این حال، این تصمیم به عهده والدین است. اگر می توانید شیارها و حفره های سطح دندانهای پشتی را ببینید، انجام این عمل ضروری است.

حفظ بهداشت دهان و دندان

مطمئن شوید که کودک سلامت دهان و دندان خود را حفظ می کند. برنامه ای که شامل مسواک زدن روزانه باشد، خمیر دندان های خاص و نخ دندان زدن، به محافظت از دندان ها در برابر تجمع میکروب ها کمک می کند. به خاطر داشته باشید که آب آشامیدنی فلورایده، احتمال بروز مشکلات باکتریایی در دندان های جدید را به شدت کاهش می دهد. بعد از استفاده از فیشور سیلنت دندان، حفظ بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است تا از بروز سایر مشکلات، چه در داخل دهان و چه در خارج از دهان جلوگیری شود.

فیشور سیلنت

یک گزینه مقرون به صرفه

فیشور سیلنت ها یک گزینه کم هزینه برای محافظت از دندانهای آسیاب و بخصوص در جوامع کم درآمد است. هزینه ها با توجه به مواد استفاده شده متفاوت است. اگر فرزند شما به تازگی صاحب دندان های آسیاب جدید دائمی شده است، زمان مناسبی است که آنها را معاینه کنید تا مشخص شود که آیا آنها نیازمند سیلانت دندان هستند یا خیر.


بیشتر بخوانید: دندان قروچه در کودکان به چه علت است؟


فیشور سیلنت ها و سلامت دندان کودکان

به طور طبیعی در دندانها شکاف یا شیارهایی وجود دارد که به چاله ها و شکاف ها معروف است. این شیار ها خانه باکتری ها و سایر میکروب های آلوده که باعث پوسیدگی دندان در کودکان هستند می شود. این شیارها همیشه با یک مسواک عادی قابل تمیز شدن نیستند. خوشبختانه دندانپزشکان فیشور سیلنت هایی ساخته اند که می توانند شیارها را در دندان کودکان پر و مهر و موم کنند و از ورود باکتری ها جلوگیری کنند.

آنها تمیز کردن دندان ها را آسان تر کرده و خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش می دهند. این روش برای پر کردن دندان های دائمی یا اولیه کودکانی که خطر ابتلا به حفره در آنها وجود دارد و حتی کودکانی که به طور مرتب مسواک می زنند و نخ دندان می کشند، بسته به میزان فلوراید مصرفی و شکل دندانهایشان، توصیه می شود.

چند نکته در مورد سلامت دندان:

۱. کودکان همیشه با یک مسواک عادی به درستی قادر به تمیز کردن دندان های خود نیستند.
۲. فیشور سیلنت ها، به خصوص اگر چاله ها و شیارهای عمیق و باریکی در دندان های خود داشته باشید، عمل تمیز کردن دندان ها را آسانتر می کنند.
۳. دندانپزشکان ممکن است این روش را برای کودک شما(حتی اگر به طور مرتب مسواک زده و نخ دندان بکشد)، توصیه کنند.

دندان های کودکان غالباً دارای شیار است

دندان های کودکان غالباً دارای شیارهایی است. دو نوع شیار (معروف به حفره ها و شکاف ها) در سطح تاج دندان ها وجود دارد. همانطور که از نام آنها پیداست، حفره ها سوراخهای کوچکی در مینای دندان هستند (پوشش سختی که دندان را از باکتری ها و سایر میکروب ها محافظت می کند). شکافها شیارهایی هستند که به طور طبیعی و در سطح رویین دندانهای آسیاب و در قسمت پشت دهان (با نام مولر و پرمولر) شکل می گیرند.

آنها معمولاً فقط روی دندانهای آسیاب تأثیر می گذارند، اما در بعضی کودکان دندانهای نیش در جلوی دهان ( به نام کانینز و اینسیزرس) نیز ممکن است شکاف داشته باشند. سطح حفره ها و شکاف ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است اما عمق و ریشه آنها خیر. حتی موی مسواک به دلیل باریکی بیش از حد آن حفره نمی تواند وارد آنها شود و تمیزشان کند.

مسواک به تنهایی کارساز نیست

مهم نیست که کودک شما دندانهای خود را کاملاً تمیز کند و نخ دندان بکشد؛ اگر شیارها خیلی باریک باشند از بین بردن کامل باکتری ها و سایر میکروب ها از شیار ها و حفره غیرممکن است. چاله ها و شکاف های دندان که نمی توان آنها را تمیز کرد پناهگاهی برای باکتری ها به حساب می آید و در نتیجه باعث پوسیدگی دندان ها می شوند. تحقیقات نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق( ۸۴ درصد) از کل سوراخ های دندان بچه ها در گودالها و شکافها بوجود می آید.

فیشور سیلنت

با این حال، تحقیقات همچنین نشان می دهد که این احتمالات می تواند با پر کردن شیار ها کاهش یابد. دندانهای محافظت شده با این مواد ۲۲ برابر پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهند. اما با تمام این ویژگی های مثبت فقط در حدود ۲۰ درصد از کودکان دارای فیشورسیلنت دندان هستند. دندانپزشکان بر این باورند که اگر این مواد همه گیر تر بود پوسیدگی دندان در کودکان کمتر شایع می بود.

چه کودکانی به فیشور سیلنت دندان نیاز دارند؟

همه کودکان به فیشورسیلنت دندان احتیاج ندارند. به عنوان یک قاعده کلی، این مواد برای پر کردن دندانهای کودکانی که دارای ریسک بالایی از پوسیدگی دندان هستند، مانند کسانی که قبلاً چند حفره دندانی را پر کرده اند و کسانی که فاقد فلوراید در آب آشامیدنی خود هستند، توصیه می شود.

همچنین ویژگی هایی در دندان وجود دارد که می تواند تعیین کند که آیا باید فیشور سیلنت استفاده شود یا خیر. بر روی دندانهای دائمی (مجموعه دوم دندانها یا دندانهای بزرگسالی) که تازه از داخل لثه ها بیرون آمده اند و دارای شیارهایی عمیق یا باریک هستند، به احتمال زیاد باید از فیشور سیلنت استفاده شود. اگر فرزند شما به این مواد نیاز دارد، توصیه می شود که هر چه سریعتر و بعد از بیرون آمدن دندان های دائمی از لثه ها، این فیشور سیلنت ها در محل قرار گیرند.

چه کودکانی به فیشور سیلنت دندان نیاز ندارند ؟

دندان هایی که هنوز به طور کامل از لثه ها خارج نشده اند و همچنین دندان هایی که از قبل دارای حفره بوده اند، نباید فیشور سیلنت شوند. با این حال، تحقیقات نشان داده است که اگر یک فیشور سیلنت ناخواسته در قسمت کوچکی از پوسیدگی دندان قرار بگیرد، از پوسیدگی بیشتر جلوگیری می کند.

به نظر می رسد که باکتری های موجود در زیر فیشور سیلنت بسیار سخت تر رشد کرده و کمتر باعث پوسیدگی دندان ها می شوند و تا زمانی که در معرض بزاق و محیط طبیعی دهان قرار نگیرند، رشد آن ها کم است. اگر دندان های بزرگسالی کودک بیش از ۴ سال است که وجود داشته و پوسیدگی ای تجربه نکرده اند، دیگر نیازی به فیشور سیلنت کردن ندارند. دندانپزشک شما می تواند به شما توصیه کند که آیا دندان کودک شما به فیشور سیلنت نیاز دارد یا خیر.

فیشور سیلنت

چند نکته در مورد پوسیدگی دندان:

۱. از عوامل خطرزا برای پوسیدگی دندان، مانند اینکه قبلاً حفره های دندانی داشته اید و آب آشامیدنی که مصرف می کنید حاوی فلوراید هست یا خیر آگاهی داشته باشید.
۲. به محض اینکه دندان های بزرگسالی از لثه بیرون می آیند، کودک خود را به دندانپزشک ببرید – اگر به فیشور سیلنت احتیاج داشته باشد این بهترین زمان برای قرار دادن آنها است.
۳. تا زمانی که دندانهای بزرگسالی کاملا از لثه خارج نشوند، نباید فیشور سیلنت قرار گیرد.
۴. در مورد پوسیدگی دندان ها در زیر این مواد نگران نباشید – اگر دندان از قبل پوسیدگی خود را آغاز کرده باشد، قرار دادن فیشور سیلنت باعث کاهش روند پوسیدگی می شود.
۵. برای مشاوره بیشتر در مورد مناسب بودن فیشور سیلنت برای فرزندتان، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان از مواد خوب استفاده کنید

برای قرار دادن این مواد ، دندانپزشک ابتدا دندان را تمیز می کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ ذره مواد غذایی یا سایر مواد آلوده به آن نچسبیده باشد. سپس آن را کاملاً خشک می کند. زیرا فیشور سیلنت تنها می تواند به دندان تمیز و کاملاً تمیز بچسبد. سپس از ماده ای شیمیایی مانند چسب برای اطمینان از اتصال پیوندهای فیشور سیلنت دندان استفاده می شود. سپس فیشور سیلنت نصب می شود تا شیارها را پر کرده و ذرات غذا و باکتری ها را از آن دور نگه دارد.

این مواد باید تا زمانی که سخت و بادوام می شود، خشک شود. گاهی اوقات دندانپزشک پرتوی قدرتمندی را بر روی این مواد می تاباند تا به خشک و محکم شدن آن کمک کند. جوییدن کودک شما بررسی می شود و اگر فیشور سیلنت در نحوه جوییدن کودک شما تأثیر داشته باشد، ممکن است لازم باشد تا مقادیر کمی از فیشور سیلنت را صاف کنید تا این امر اصلاح شود. پس از نصب، دندانهای کودک تا هفت سال از محافظت بیشتر در برابر باکتری های ایجادکننده پوسیدگی برخوردار هستند.


بیشتر بخوانید: آیا پوسیدگی دندان به مسواک زدن ارتباط دارد؟


فیشور سیلنت های دندان تا چه زمانی دوام می آورند؟

حدود نیمی از این مواد ها که در دندانهای کودکان قرار دارند ۷ سال در محل خود باقی می مانند، با این حال نیمی دیگر زودتر از این مدت از جای خود حرکت می کنند یا کنده می شوند و نیاز به تعویض دارند. اگر در هنگام نصب فیشور سیلنت ها کمی بزاق یا مواد غذایی روی آنها باقی مانده باشد عمر و کارایی فیشور سیلنت کاهش می یابد، به همین دلیل، قبل از نصب این مواد، تمیز کردن و خشک کردن دندانها بسیار مهم است.

حدود ۳۰ درصد از فیشور سیلنت ها از جای خودجابجا می شوند و نیاز به نصب مجدد دارند. ۲۰ درصد دیگر از فیشور سیلنت ها نیاز به نصب مجدد حدود دو یا سه باره دارند. فیشور سیلنت ها معمولاً ظرف ۶ ماه پس از جابجایی از بین می روند و در صورت بروز چنین اتفاقی، دندانپزشک شما هنگام معاینه روتین دندان متوجه این امر خواهد شد. بنابراین لازم است که کودک خود را هر ۶ تا ۱۲ ماه یکبار به دندانپزشک ببرید تا فیشور سیلنت های دندان هایش بررسی شود.

عوارض دیگر بسیار کم پیش می آید و در صورت بروز بسیار جزئی هستند. به عنوان مثال، برخی از کودکان با فیشور سیلنت ها احساس ناراحتی می کنند یا نسبت به مواد موجود در آن حساس هستند (حساسیت دارند). برای اکثر کودکان استفاده از این مواد روشی آسان برای محافظت از دندان و تمیز کردن آسان تر آنها است.

فیشور سیلنت

چند نکته در مورد دوام فیشور سیلنت:

۱. اطمینان حاصل کنید که کودک شما قبل از مراجعه به دندانپزشک دندانهای خود را کاملاً مسواک بزند تا نصب فیشور سیلنت ها به درستی انجام شود.
۲. پس از قرار دادن این مواد، فرزند خود را برای معاینات منظم دندانپزشکی (هر ۶ تا ۱۲ ماه) نزد متخصص ببرید.

چگونه دندان های فرزندان خود را سالم نگه دارید

یادآوری این نکته مهم است که فیشور سیلنت راه حلی کامل برای جلوگیری از پوسیدگی دندان نیست. آنها فقط بخشی از روال بهداشتی دندانپزشکی هستند که باید شامل مسواک زدن و نخ دندان زدن، مراجعه منظم به دندانپزشک و جلوگیری از مصرف غذاهایی باشد تا از پوسیدگی دندان جلوگیری شود. به عنوان مثال، مصرف زیاد مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین باعث ایجاد سوراخ در دندان کودک می شود. اما افزودن فیشور سیلنت همراه با مسواک زدن و دیگر مراقبت های بهداشتی باعث می شود تا دندان های سفید و برفی ای داشته باشید.

چند نکته در مورد داشتن دندان هایی سالم:

۱. به یاد داشته باشید که این مواد راه حل هایی جادویی و بدون نقصی برای پوسیدگی دندان نیستند.
۲. اطمینان حاصل کنید که کودک شما پس از قرار گرفتن این مواد در جای خود، به طور مرتب به مسواک زدن و استفاده از نخ دندان ادامه می دهد.
۳. اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان از خوردن غذاهایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند، جلوگیری می کنند.

سوالات متداول در مورد فیشور سیلنت

هدف از استفاده از سیلانت ( که به آن واکسن دندان نیز می گویند) چیست؟

هدف استفاده از این مواد، جلوگیری از تجمع مواد غذایی در حفره ها و شکاف های دندان های آسیا و در نتیجه، جلوگیری از پوسیدگی دندان ها است.

فیشور سیلنت ها در کدام دندان ها استفاده می شوند؟

تنها بر روی سطح جوندگی دندان های آسیا و توسط دندانپزشک اعمال می شود.

اگر فیشور سیلنت بیافتد چه باید کرد؟

گاهاً به دلیل فشاری که هنگام جویدن به فیشور سیلنت وارد می شود، فیشور سیلنت شکسته و بخشی از آن فرو می ریزد. در چنین مواردی تجدید آنها بر عهده متخصصان دندانپزشک است.

آیا فیشور سیلنت به دندان شما آسیب می رساند یا عوارض جانبی دارد؟

خیر، این مواد هیچ گونه آسیب و عوارض جانبی ندارند.

وقتی سطوح دندان پوشانده شوند، آیا احساس تغییر ارتفاع میان دندان ها وجود نخواهد داشت؟

از آنجایی که این مواد فقط شکافهای آناتومیکی را پوشش می دهند و فضاهای خالی روی سطح را اشغال می کنند، چنین احساسی وجود نخواهد داشت.

میان سیلانت و فلور کدام یک از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

هر دو اقدامات محافظتی ای هستند که از پوسیدگی دندان جلوگیری می کنند. به سختی می شود میان آنها تمایزی قائل شد.

آیا گذاشتن فیشور سیلنت برای همه کودکان ضروری است؟

بله. از آنجا که پوشاندن شکافهایی که به عنوان عوامل اصلی پوسیدگی دندان می شناسیم، برای سلامتی دندان ضروری است، استفاده از این مواد در کودکان، برای حفاظت از دندان های آنها حائز اهمیت است.

آیا فیشور سیلنت یک قابلیت درمانی گران قیمت است؟

این مواد در مقایسه با پر کردن مقرون به صرفه تر اند و از پوسیدگی دندان، که موجب نیاز به پر کردن دندان می شود، جلوگیری می کنند.

فیشور سیلنت

آیا قرار دادن فیشور سیلنت یک عمل آسان است؟

قرار دادن سیلانت ها بر دندان بسیار آسان است. بسته به هماهنگی کودک و دندانپزشک، استفاده از فیشور سیلنت های دندان 3 تا 5 دقیقه طول می کشد.

در صورت عدم استفاده از فیشور سیلنت، چه اتفاقی می افتد؟

در صورت عدم استفاده از فیشور سیلنت، از سطح روی دندان های آسیا که محل عمده پوسیدگی هستند، محافظت نمی شود.

کدام دندان ها باید آب بندی شوند؟

فیشور سیلنت ها فقط روی دندان های پشتی – اسیا و آسیای کوچک اعمال می شوند. این دندان ها بر روی سطوح خود دارای شکاف ها و حفره های ریز هستند. دندان پزشکان این دندان ها را بررسی می کنند که آیا شکاف ها به اندازه کافی عمق دارند تا برای آب بندی مناسب باشند یا خیر.

چه چیزهایی در این عمل دخالت دارند؟

این روند معمولاً سریع است و برای هر دندان فقط چند دقیقه طول می کشد. همانطور که قبلا گفته شد، ابتدا دندان با محلول خاصی کاملاً تمیز و سپس خشک می شود. سپس فیشور سیلنت مایع بر روی دندان قرار گرفته تنظیم می شود.

آیا این عمل با درد همراه است؟

خیر، کاملاً بدون درد است و دندانها بعد از آن هیچ تفاوتی با قبل نخواهند داشت.

ماندگاری فیشور سیلنت ها چه مدت است؟

فیشور سیلنت ها معمولاً سالها ماندگار می مانند، اما دندان پزشک باید مرتباً آنها را بررسی کند تا از درستی سلامت آنها اطمینان حاصل شود. آنها معمولا سال ها استفاده می شوند. گاهی اوقات دندانپزشکی نیاز به اضافه کردن یا جایگزینی مقداری فیشور سیلنت دارد تا مطمئن شود که هیچ پوسیدگی ای در زیر آن وجود ندارد.

انجام این عمل در چه زمانی بهتر است؟

این مواد همزمان با رشد دندان های دائمی، معمولا بین سنین 6 یا 7 سال، اعمال می شوند. سایر دندان ها نیز به محض رشد، در سنین 11 تا 14 سالگی، فیشور سیلنت گذاری می شوند.

آیا پس از عمل نیز باید دندان ها را تمیز کرد؟

بله، تمیز کردن دندان ها مثل سابق از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما مسواک زدن و تمیز نگاه داشتن سطح فیشور سیلنت جدید، بسیار آسان تر از سابق خواهد بود. استفاده از فلوراید یا خمیر دندان، به محافظت از دندان های شما کمک می کند.

پس از فرایند پر کردن دندان، چه باید کرد؟

شما باید طبق معمول دندانهای خود را تمیز کرده و بهداشت دهان و دندان را خوب تمرین کنید. تمیز کردن دندان های شما آسان تر خواهد بود زیرا فیشور سیلنت، دسترسی به دندان ها را از طریق مسواک آسان می کند. گاهی پس از شش ماه، فیشور سیلنت ها می افتند. با مراجعه منظم به دندانپزشک، می توان از وضعیت و شرایط فیشور سیلنت اطمینان حاصل کرد و از افتادن آن پیشگیری کرد. همچنین، فیشور سیلنت ها ممکن است طی سال ها آب بروند و نیاز به تعویض یا جایگیری مجدد داشته باشند.