عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه امنیت واقعی در مراسم اربعین در عراق وجود داشت، اظهار کرد: ما هیچ نقشی در تامین امنیت داخل عراق نداشتیم. خبرنگاران از من سوال پرسیدند که آیا برای تامین امنیت در عراق با دولت عراق به توافق رسیده‌اید که من گفتم نه دولت عراق چنین درخواستی از ما داشته است و نه ما چنین تقاضایی داشته‌ایم.

وزیر کشور با اشاره به این که دولت عراق هیچ چیزی کم نداشت خاطر نشان کرد:‌ البته کمبود وجود داشت ولی با همکاری‌ها و هماهنگی‌های که بین دو دولت انجام شد این مراسم به خوبی برگزار شد.

رحمانی فضلی همچنین با اشاره به بیانات رهبری که اربعین یک موضوع انسانی و فراتر از مرزهای عقیدتی ، قومی و نژادی و زبانی است اظهار کرد: ما هم باید تلاش کنیم این مراسم را هر سال موثرتر و با نظم و انضباط و امنیت بیشتری برگزار کنیم.

وی ادامه داد:‌رهبری بر تقویت جنبه‌های فرهنگی مراسم اربعین تاکید زیادی دارد و ما هم باید تبیین آموزه‌های دینی و فرهنگی مراسم اربعین را اصل کار خود دانسته و در این زمینه تلاش بیشتری کنیم. هر چند کارهای خوبی هم در این زمینه انجام شده است.من حتی مطرح کرده‌ام یک کمیته مستقل در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین برنامه‌های فرهنگی اربعین ایجاد کنند.

وزیر کشور با اشاره به نگرانی‌ها، در زمینه‌های وضعیت داخلی از افزایش زائران به دلیل لغو روادید و امنیت مسیر مرز خسروی در عراق، خاطر نشان کرد:‌با هماهنگی بسیار خوب دستگاهها در این زمینه‌ها هیچ مشکلی به وجود نیامد البته باید از مردم هم تشکر ویژه کنیم زیرا با ستاد اربعین ، همکاری کردند .مدیریت سفر توسط مردم کار ما را هم راحت کرد. و این نظم پذیری مردم برای ما یک وظیفه گران بهایی به جا گذاشت.

وزیر کشور با اشاره  به برخی از انتقادها نسبت به کمبودها ، کمبود امکانات تصریح کرد:‌ما کمبود امکانات نداشتیم. علاوه بر زائران خود به 170 هزار زائر خارجی که از ایران عبور کردند هم خدمات ارائه کردیم. در مسیر مهران تا نجف تردد زیاد بود. و از ما خواسته می‌شد که وسایل حمل و نقل به عراق بفرستیم. اما جاده‌ها و مسیرهای عراق کشش وسیله بیشتر را نداشت . این در حالی است که ما وسیله کافی را داشتیم. و برای این که ترافیک بیشتر درست نشود از مردم خواستیم کمتر از این مسیر تردد کنند. انتقاد دیگر به بستن مرز شلمچه و چزابه بود این در حالی است که ما خودمان مرز را چند ساعت بستیم تا بتوانیم جمعیت را مدیریت کنیم ولی به گونه‌ای منعکس شد که گویی مرزها بسته شده است.ما در زمینه آب و غذا هم کمبودی نداشتیم و برای تردد هم وزارت راه و شهرسازی یک مدیریت علمی و تجربی به کار برد و از تکنولوژی هم بهره گرفت و نگرانی‌های ما را در این زمینه رفع کرد.به گونه‌ای که من هم موافقم که کل مدیریت مراسم اربعین را هوشمند کنیم.

وی خاطر نشان کرد:‌ما باید از هم اکنون آسیب‌های مراسم اربعین امسال را شناسایی کنیم و برنامه ریزی لازم را داشته باشیم تا در سال آینده این آسیب‌ها تکرار نشود. زیرا هم بر تعداد زوار در سالهای آینده اضافه می‌شود و هم مراسم اربعین در ایام گرم سال برگزار خواهد شد.

وی از مردم و موکب داران ، ناجا، وزارت اطلاعات ، ستاد کل نیروهای مسلح، بنیاد مستضعفان، آستان قدس، شهرداری تهران، هلال احمر، استانداران، بسیج و سپاه، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان حج و زیارت، شرکت‌های حمل و نقل مسافران، و رانندگان ، وزارت نیرو ، ستاد اربعین در عراق، وزارت بهداشت ، بعثه مقام معظم رهبری، شورای امنیت، و معاون اول رئیس جمهور برای هماهنگی در اجرای مراسم اربعین تشکر کرد.

وی تاکید کرد:‌رسانه‌ها هم نقش مهمی در  برگزاری این مراسم داشتند. ما پیام‌های خود را به مردم از طریق رسانه ملی و سایر رسانه‌ها انتقال دادیم. و حتی روزانه ده میلیون پیامک برای زائران فرستادیم. صدا و سیما در تهیج اولیه مردم نقش آفرین بود اما توصیه من این بود که صدا و سیما در حوزه‌ی کیفی هم تلاش بیشتری کند. و آنقدر زائران را تهییج نکند که تعداد آنها به ۵ میلیون نفر برسد. البته ما مشکلی برای خدمات رسانی در کشور به این تعداد زائر نداریم اما در عراق زیر ساخت‌ها فراهم نیست.

رحمانی فضلی در پایان گفت: توصیه رئیس جمهور به ما این بود که نظرات رهبری در حوزه مراسم اربعین را اجرایی کنیم. ایشان توصیه‌های مختلفی به ویژه در دیدار با موکب داران داشتند که این فرمایشات برای ما راهبردی بود و انگیزه‌ی ویژه‌ای به ما و موکب داران داد و ما هم تلاش کردیم تا توسعه‌های ایشان را اجرایی کنیم.