دسته بندی : گل و گیاه

شبدر تزیینی | معرفی و نگهداری از شبدر زینتی (Purple Shamrock)

اگر جزء دسته خاص پسند ها هستید و دلتان نگهداری از یک گل خاص و متفاوت و البته زیبا و چشم نواز میخواهد پیشنهاد امروز ما در بخش معرفی و نگهداری از گل های آپارتمانی گل زیبایی به نام شبدر زینتی با رنگ بندی طیف بنفش است این گیاه با نام علمی Purple Shamrock را میتوانید به کمک راهنمایی های این نوشته به خوبی و راحتی در خانه نگهداری کنید و از داشتن و نگه کردنش حسابی لذت ببرید. با ما برای آشنایی بیشتر با این گل خوشگل همراه شوید.

 

نگهداری از شبدر تزیینی

آشنایی کوتاه با شبدر زینتی

  • نام انگلیسی : Purple Shamrock
  • نام علمی : Oxalis Triangularis
  • فارسی رایج : شبدر زینتی (اگزالیس)
  • خانواده : Oxalidaceae
  • خاستگاه : آندِمیک برزیل (فقط بومی برزیل  است)

 

شبدر تزیینی (۲)

 

همه چیزهایی که باید در مورد شبدر زینتی (اکسالیس) بدانیم :

گل اگزالیس در ایران با نام فارسی گل پروانه ای یا شبدر زینتی، شبدر بنفش شناخته می شود. نام های دیگر این گل عبارتند از : اکسالیس ، شبدر ترشک ، گل عشق.

  • تمامی برگ های این گل به رنگ قرمز است و شباهت زیادی به شبدر دارد و در نگاه اول ممکن است با شبدر اشتباه گرفته شود . این گل زیبا و خاص توانایی ( فوتوناستیک ) یا حرکت برگ ها را دارد ! یعنی شب ها برگ هایش بسته شده و در طول روز برگ ها به طرز جالبی باز می شوند .
  • گل اگزالیس دارای دو گونه ی وحشی و گونه ی مناسب برای کاشت در گلدان می باشد . گونه ی وحشی و هرز این گل با برگ های ریز و قرمز و ریشه هایی محکم می باشد و روی زمین رشد می کند .
  • همانطور که گفته شد شبدر زینتی از خانواده ی اگزالیداسه است. گیاهان مربوط به این خانواده به طور طبیعی دارای اسید اگزالیک می باشد. این اسید می تواند باعث آزار به سیستم های مختلف بدن انسان و حیواناتی شود که این گل را می خورند . پس باید توجه کنید که این گل زینتی را به هیچ وجه نمی توان خورد.
  • می توان این گیاه را در بین گیاهان سبز رنگ کاشت و طیف یکنواخت را از بین برد. با تواجه به اینکه این گیاه ریزوم دارد برای کاشته شدن به صورت ردیفی و در حاشیه هم مناسب است.همچنین می توان ان را به عنوان گیاهی آپارتمانی نگهداشت.

 

شبدر تزیینی (۳)

 

شرایط مناسب نگهداری شبدر زینتی

نور مناسب برای شبدر زینتی:

شبدر زینتی ساعات طولانی به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد درغیر این صورت برگ های آن تغییر رنگ می دهند. اگر در فضای باز آن را می کارید بهتر است در مکانی باشد که در بعد از ظهر سایه است زیرا آفتاب مستقیم طولانی مدت باعث سوختگی برگ ها و ضعف گیاه می شود . گلدان را هر روز حدود ۳ الی ۴ ساعت در معرض مستقیم نور قرار دهید تا برگ های آن به سرعت و بهتر رشد کنند. بقیه روز را می توانیم گل را در نیم سایه قرار دهیم.

کلا طبق قاعده و تجربه گیاهانی که برگها و رنگدانه ی قرمز یا همون آنتوسیانین دارند،نیاز به نور زیاد و هوایی خنک دارند وگرنه رنگ برگها سبز می شود.نمونه آن درخت افرای قرمز است که برگهای آن در هوای گرم تابستان سبز و با سرد شدن هوا سرخ می شود. اگر نور از یک جهت به  گیاه بتابد ، بد قواره شده و به یک سمت کشیده می شود بنابراین گلدان را هر از گاهی بچرخانید تا نور به همه جای آن برسد.

نکات مهم درمورد نور مناسب شبدر زینتی:

این گیاهان را می توان در مکانهایی نیمه آفتاب و نیمه سایه کشت کرد. یعنی وجود حداقل ۵-۴ ساعت نور برای آنان کافی است. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که تابستانهای گرمی دارد و اگر قصد کاشت این گیاه را در فضای باز دارید بهتر است مکانی را انتخاب کنید که از ۲ بعد از ظهر به بعد دارای سایه باشد زیرا نور شدید و گرمای زیاد موجب سوختن و قهوه ای شدن برگها می شود. مکان فاقد اشعه مستقیم خورشید اما پر از نور و روشن مشکلی را برای رشد برگها ایجاد نمی کند اما امکان دارد مانع از گلدهی گیاه شود. یکی از عکس العملهای این گیاه در برابر نور باز و بسته شدن برگها است یعنی زمانی که نور کافی است برگها باز و زمانی که نور کاهش می یابد برگها بسته می شوند.

 


دمای مورد نیاز برای پرورش و نگهداری گل شبدر زینتی :

شبدر زینتی از گرما متنفر است. این گل برای این که همیشه برگ های قرمز رنگ داشته باشد ، نیاز به هوای خنک دارد . بهترین دما برای پرورش و نگه داری از گل اگزالیس دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد .این گل در فصل زمستان با توجه کاهش دما و تغییرات تابش و دوره های روز و شب به خواب زمستانی می رود. می توان برگ هایش را از کف چید و آبیاری را قطع نمود. بعد ازبیداری از خواب زمستانی گلهای شیپوری زرد رنگی می دهد که بهتر است چیده شود زیرا با برگها رقابت کرده و رشد گیاه را می گیرد. گرده ها و اندام های جنسی گل در بهار حساسیت زا هستند.

نکات مهم درمورد دمای نگهداری از شبدر زینتی:

این گیاهان به طور کل هوای خنک و حدود ۱۵ درجه را می پستندد اما دما را تا حدود ۲۷ تحمل کرده و به رشد خود ادامه می دهند و اگر دما بیش از ۲۷ درجه برسد این گیاهان وارد مرحله رکود و عدم فعالیت می شوند.به همین دلیل است که در روزهای گرم باید سعی کرد گیاه را اولا به شکل مناسب آبیاری کرد تا خشکی نکشد و دوما در مکانی به دور از اشعه مستقیم آفتاب قرار داد. همچنین در هوای سردتر نیز آبیاری را باید کاهش داد زیرا هوای سرد به همراه آبیاری زیاد و نامناسب مساوی با پوسیدگی و مرگ گیاه است.

 


آبیاری مناسب برای پرورش و نگه داری شبدر زینتی:

این گل نیاز به یک بار آبیاری در هفته دارد و باید بین هر دو آبیاری خاک گیاه خشک شود . توجه کنید که با توجه به  داشتن ریزوم نباید آبیاری به صورت زیاد انجام شود زیرا باعث پوسیدگی گیاه می شود .

نکات مهم درمورد آبیاری شبدر زینتی:

برای آبیاری این گیاه ابتدا باید صبر کرد تا سطح خاک نسبتا خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کرد. آبیاری زیاد و ماندگاری آب در خاک موجب پوسیدن قسمتهای زیرزمین این گیاه و در نهایت از بین رفتن آن می شود.

 


رطوبت مورد نیاز شبدز زینتی :

این گل برای حرکت دادن برگهایش نیاز به آب خوب و هوای کمی مرطوب دارد تا بتواند برگهایش رو در شب ها جمع کند  بنابراین  برای این گیاه رطوبت کافی را ایجاد کنید. برای این منظور می‌توانید هم آن را در کنار گیاهان دیگر نگهداری کنید و یا ظرفی پر از آب در قسمت زیرین و زیرگلدانی قرار دهید تا رطوبت موردنیاز تأمین شود.این گیاه دارای پیاز است و اگر آبیاری زیادی انجام دهید پیاز آن خواهد سوخت؛ پس هفته‌ای یک‌بار آنرا  آبیاری کنید؛ به‌عبارت‌دیگر بهتر است بین هر دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود.

نکات مهم درمورد رطوبت شبدر زینتی:

خشکی کشیدن گیاه نیز در ابتدا موجب خشکی و سوختگی نوک و حاشیه برگها و در نهایت پژمردگی گیاه خواهد شد. به طور کل در روزهای گرم به آبیاری بیشتر با فواصل کمتر نیاز دارد اما هر مقدار که دمای هوا کاهش بیابد نیاز به آبیاری نیز کمتر خواهد شد به نحوی که گاهی می توان هر ۱۰ روز یکبار و حتی دیرتر (بسته به سرمای هوا) آن را آبیاری کرد.این گیاه نسبت به رطوبت هوا سختگیر نیست و نیازی به افزایش رطوبت هوا از طریق غبارپاشی و یا سایر روشها را ندارد.

 


خاک مناسب برای پرورش و نگه داری شبدر زینتی :

خاک مورد استفاده برای کاشت و نگه داری شبدر باید دارای تهویه مناسب و بسیار غنی باشد . ترکیب خاک و برگ با خاک باغچه می تواند گزینه ی مناسب برای رشد گیاه باشد .

نکات مهم درمورد خاک شبدر زینتی:

نسبت به خاک سختگیر نیست می توان از مخلوط خاک معمولی +خاک برگ +شن (با ذرات ۲ میلیمتر) استفاده کرد.

 


تکثیر شبدر زینتی:

تقسیم گیاه مادری و به بیان دیگر تقسیم پیازهای این گیاه یکی از متداولترین روشها است یعنی زمانی که نسبت به تعویض گلدان اقدام می کنیم می توان توده گیاه مادری را به دو بخش تقسیم کرد و هر یک را در داخلی جداگانه کشت کرد. زمان تقسیم نیز انتهای زمان استراحت است. در مورد کاشت پیازها نیز باید گفت که هر ۱۰ عدد پیاز را می توان در گلدانی با دهانه به قطر ۲۵ سانت کاشت. در زمان کاشت عمق کاشت را حدود ۳-۲ سانیمتر در نظر می گیرند .

نکات مهم درمورد تکثیر شبدر زینتی:

اگر در هوای آزاد قصد کاشت پیازها را دارید فاصله حدود ۱۰-۷ سانتیمتر را بین مکان کاشت در نظر بگیرید. مخلوط خاک را می توان خاک معمولی +خاک برگ+شن درشت در نظر گرفت و قبل از کاشت پیازها ابتدا خاک را خیس و مرطوب کرد سپس اجازه داد که آب اضافی خارج شود و بعد نسبت به کاشت پیازها اقدام کرد . توجه کنید که آبیار زیاد موجب پوسیدن پیازها می شود. گلدان را در مکانی که از تابش مستقیم آفتاب لااقل به مدت ۵-۴ ساعت در روز برخوردار است قرار دهید تا رشد برگها به بهترین نحو انجام شود.

 


تعویض گلدان شبدر زینتی:

شبدر زینتی زود به زود نیاز به تعویض گلدان ندارد . وقتی ریشه از منافذ کف گلدان بیرون زد و یا پیاز ان خیلی بزرگ شد نسبت به تعویض گلدان آن اقدام کنید. گلدان جدید هم نباید خیلی بزرگ تر از قبلی باشد چون ریشه شبدر زینتی رشد خیلی زیادی ندارد.تعویض گلدان را در زمان خواب زمستانی انجام دهید و همچنین تعویض گلدان را ۱۰ روز الی دو هفته بعد از کف بر کردن آن انجام دهید.

نکات مهم درمورد تعویض گلدان شبدر زینتی:

از آنجایی که شبدر زینتی متراکم بودن ریشه هایش در گلدان را دوست دارد لزومی ندارد که هر سال نسبت به تعویض گلدان آن اقدام کرد . بهترین نشانه خروج ریشه ها از منافذ زیرین گلدان و یا بیرون آمدن قطعاتی از ساقه و پیازها از حاشیه های گلدان است که در آن صورت نیز گلدان جدید را خیلی بزرگتر در نظر نگیرید و فقط کافی است که از نظر حجمی حدود ۲۰٪ از گلدان قبلی بزرگتر باشد.حتما به وجود منافذ زیرین گلدان و زهکش مناسب خاک دقت کنید زیرا گل آلود شدن خاک و عدم خروج آب اضافی به معنی پوسیدن پیازها و در نهایت از بین رفتن تمامی گیاه است.

 


کوددهی شبدر زینتی:

شبدر زینتی به دلیل گلدار بودن و رنگ قرمز برگ ها نیاز به تقویت با کود دهی دارد ، می توان برای تقویت آن هر دو هفته یک بار با کود کریستالون طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کرد. اگر خاک آن از نظر غذایی ضعیف شد می توان در اول هر فصل مقداری کود ۱۰-۱۰-۱۰ به آن داد. در صورتی که خاک آن دارای مقدار زیادی کود باشد ،برگ های آن زیاد شده و امکان گلدهی آن کم می شود.

نکات مهم درمورد کوددهی شبدر زینتی:

برای کوددهی می توان از کود با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۲۰-۲۰-۲۰ البته با نصف غلظت به شکل هر ۶-۴ هفته یکبار استفاده کرد.

 


شبدر تزیینی (۴)

 

مشکلات رایج شبدر زینتی + راه حل 

  • برگهای گیاهتان زرد و خشک شده است

نشانه آن است که گیاهتان وارد خواب زمستانی یا تابستانی می شود. در این زمان شما باید همه شاخ و برگها  را از ته قیچی کنید و آبیاری را کم کنید و گلدان را به مدت یک ماه در جای خنکی قرار دهید تا شروعت به جوانه زدن و برگ دادن کند. زمان خواب شبدر سبز نسبت به شبدر قرمز بیشتر است.

  • برگهای پایین گیاه زرد  شده است.

آبیاری زیاد مانع از تنفس گیاه و جذب ازت می شود. در نتیجه برگهای پایین زرد می شود. زرد شدن برگهای جوان هم دلیلی بر کم آبی و گرما  و یا کمبود عناصر غذایی است. گیاه فقط برگ تولید می کند و گل نمی دهد.کود دهی زیاد به خاک گلدان باعث می شود گیاه فقط برگ بدهد و اجازه گلدهی به آن داده نمی شود. بنابراین خاک قوی را حتما با مقداری ماسه مخلوط کنید. از دادن کود در زمان گلدهی خودداری کنید.

 

  • گیاه بسیار بلند وبدقواره شده است.

به این دلیل است که نور فضا برای گلدان کافی نیست و گیاه برای دستیابی به نور به طرف بالا حرکت می کند.

 

شبدر تزیینی (۵)

 

آفات و  بیماری های شبدر زینتی 

بیماری ها :

سفیدک حقیقی و دروغین ،پوسیدگی ریشه.

 

آفات :

شته ،حلزون ، سوسک سر خرطومی.

 

شبدر تزیینی (۶)

منابع : delbaraneh/nazboo/glassy-garden