به قلم رضا علی آبادی؛ کتاب «از نظم تا مقام» منتشر شد

منبع: سینما پرس

89

1398/8/13

00:18


سینماپرس: کتاب «ازنظم تا مقام» نوشته رضا علی آبادی به همت بنیاد رودکی منتشر شد.

کتاب «از نظم تا مقام»

سینماپرس: کتاب «ازنظم تا مقام» نوشته رضا علی آبادی به همت بنیاد رودکی منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، علی آبادی آهنگساز و نوازنده تنبور تازه ترین فعالیت تالیف خود را درعرصه موسیقی با عنوان «از نظم تا مقام» به همت بنیاد رودکی در اختیار علاقه مندان قرار داده است.

علی آبادی بعدازنگارش کتاب«مقام‌های تنبور»که عمده آن تمرکز روی آوانگاری مقام‌های تنبور بود، اقدام به انتشارکتاب «چهل تمرین برای تنبور» کرد. پس ازانتشار این کتاب بودکه تصمیم به نگارش کتاب دیگری باعنوان «از نظم تا مقام» گرفت که نگارش آن ازحدود شش سال پیش  آغاز شد و هم اکنون با حمایت بنیاد فرهنگی هنری رودکی منتشر شده است.

این کتاب مقام‌ها ونظم‌های تنبور را از نظر محتوا بررسی کرده و زوایای فنی آن رامورد بحث قرار داده است. در این اثر هدف تحلیل عناصر ملودیک و ریتمیک و نیز بررسی ساختاری نظم‌هاست.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده الگو رفتاری هر نظم را بیابد و اظهار امیدواری کرده که این کار باعث اجرای صحیح تر و رسیدن به لحن بهتر در اجرا شود. اصطلاحات بکار رفته در این مجموعه وام گرفته از موسیقی کلاسیک ایرانی است و سعی شده تا جای ممکن با حفظ معنی در برخی موارد با اندکی تغییر در معنی استفاده شوند.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: با خود می‌اندیشم که آیا معلومات کافی و تحقیق به اندازه برای نگارش این اثر را داشته ام؟ و نکند نادانسته‌های من مسیر این ساز کهن را به چالش بکشد؟

همواره در طول نوشتن مکث‌های طولانی گریبانم را می‌گیرد، گاهی دچار خفقان می‌شوم و گاهی نیز تنبور می‌نوازم تا شاید کمی آرام شوم. تمام مطالب در ذهنم است اما یارای نوشتن در پاره ای لحظات نیست...

کتاب از نظم تا مقام در شمارگان هزار نسخه منتشر و نویسنده این کتاب آن را به استادش سیداحمدحسینی تقدیم کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو