لیلی گلستان: فارغ از نام عباس کیارستمی نقاشی‌های او دیدنی است / محمودرضا بهمن‌پور: کیارستمی به نقاشی عشق داشت اما هیچ‌ ادعایی در این زمینه نداشت

109

1398/8/13

12:22


مجموعه‌ای از نقاشی‌های عباس کیارستمی برای اولین بار در گالری گلستان به نمایش درمی‌آید.

لیلی گلستان: فارغ از نام عباس کیارستمی نقاشی‌های او دیدنی است / محمودرضا بهمن‌پور: کیارستمی به نقاشی عشق داشت اما هیچ‌ ادعایی در این زمینه نداشت

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست خبری نمایشگاه نقاشی‌های زنده‌یاد عباس کیارستمی در گالری گلستان، صبح یکشنبه دوازدهم آبان در موسسه توسعه هنرهای معاصر برپا شد. در این نشست لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان و محمودرضا بهمن پور، مدیر نشر نظر، به ارائه اطلاعاتی درباره نمایشگاه و کتابی که به همین مناسبت منتشر می‌شود، پرداختند.

لیلی گلستان در ابتدای این نشست با بیان اینکه عباس کیارستمی از دوستان قدیمی او بوده است، گفت: ایشان همیشه این افتخار را به من می‌دادند که نمایشگاه عکس‌های‌شان را در گالری گلستان بگذارند و آثار را جای دیگری نبرند. نقاشی‌های ایشان را هم ‌دیده بودم و بارها پیشنهاد کردم نمایشگاهی از آثار نقاشی خود برگزار کند اما همیشه می‌گفت باید فرصت لازم را پیدا کند تا مدتی روی نقاشی وقت بگذارد و کارها را تکمیل کند.

گلستان ادامه داد: پس از رفتن کیارستمی همچنان ایده برگزاری نمایشگاه نقاشی‌های او در ذهنم بود و این موضوع را با فرزندانش احمد و بهمن کیارستمی در میان گذاشتم و تصمیم گرفتیم نقاشی‌ها را گردآوری کنیم. حدود ۱۲ نقاشی در خانه خودشان موجود بود و باقی را با جست‌وجو و پرسش از دیگران پیدا کردیم. الان ۳۳ اثر در نمایشگاه هست که همگی با مدادرنگی و یک تابلو با آبرنگ نقاشی شده است.

مدیر گالری گلستان افزود: البته تا روز افتتاحیه نمایشگاه ممکن است تعداد آثار بیشتری به دست ما برسد، اما کتاب نمایشگاه چاپ شده و امکان اضافه کردن آثار به آن وجود ندارد و کارها فقط در گالری به نمایش درخواهد آمد. این تابلوها به صورت امانی دریافت شده و بحث فروش آنها وجود ندارد. 3 اثر را نیز در خارج از کشور یافتیم و چون امکان ارسال آنها وجود نداشت، عکس باکیفیت آن‌ها را دریافت و چاپ کردیم.

او درباره اهمیت نام کیارستمی در نمایش این آثار گفت: نقاشی‌های کیارستمی واقعا دیدنی است و اگر نام کیارستمی هم روی آن‌ها نبود، باز هم امکان برگزاری نمایشگاه از این آثار وجود داشت، چون واقعا نقاشی‌های مدادرنگی خوبی هستند. او در دانشگاه نقاشی خوانده بود و بعد از انقلاب روی نقاشی متمرکز ‌شد. البته چندجا اشاره کرده بود که با توجه به محدودیت‌هایی که در فیلم‌سازی پیدا کرده بود، برای امرار معاش نقاشی می‌کرد.

گلستان با اشاره به کتابی که چندی پیش از کلکسیون آثار هنری خود منتشر کرده است، گفت: این کتاب با استقبال خوبی مواجه شد و عده‌ای از مخاطبان می‌گفتند متن‌هایی که برای هر اثر نوشته‌ام برای آنها جالب است. به نظر من خوب است که سایر مجموعه‌داران نیز کتابی از آثاری که گردآوری کرده‌اند منتشر کنند و به همین دلیل از مجموعه‌دارها خواهش کردم که کارهایشان را کتاب کنند، عده‌ای پذیرفتند و گفتند خودت بیا این کار را به سرانجام برسان. اما برخی هم گفتند نمی‌خواهیم دیگران بدانند ما چه آثاری را در اختیار داریم.

 در ادامه نشست محمودرضا بهمن پور درباره انتشار کتاب "داستان زندگی پرثمر و با افتخار مداد عباس" گفت: ایده‌ای که خانم گلستان درباره نقاشی‌های مدادرنگی آقای کیارستمی دادند بسیار خلاقانه بود چون ایشان کمتر به عنوان نقاش شناخته می‌شود. مجموعه‌ای که با همت خانم گلستان جمع‌آوری شده، بیانگر عشق کیارستمی به طبیعت است که در فیلم‌ها و عکس‌هایش هم دیده‌ایم.

بهمن پور افزود: کیارستمی از موضوعات مورد علاقه‌اش عکاسی می‌کرد و بعدها در سال‌های 59 و 60  از روی آن نقاشی می‌کشید. عشق به طبیعت یک سلوک دائمی عباس کیارستمی است و او از کودکی در گندمزارهای اطراف اختیاریه که آن زمان خارج از محدوده شهری تهران بود حضور داشت و خودش گفته گاهی در آن خوابم می‌برد.

او درباره انتخاب نام کتاب گفت: نام کتاب توسط بهمن کیارستمی پیشنهاد شد و یادآور کتابی از کیارستمی است که دهه ۶۰ با موضوع مداد قرمز توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ شده است. امیدوارم روزی به همت خانم گلستان کارهایی که زنده‌یاد کیارستمی با چوب انجام داده و شامل صندوق‌هایی بزرگ و زیبا است هم به نمایش درآید.

مدیر نشر نظر با اشاره به فرآیند پیدا کردن آثار نقاشی عباس کیارستمی، گفت: در مراحل جمع‌آوری کتاب داستان‌های جالبی پیش آمد. به عنوان مثال متوجه شدیم که خانمی چون از قاب یک نقاشی خوشش آمده بود، اثری را خرید و بعد متوجه شد که آن اثر متعلق به عباس کیارستمی بوده است. شخص دیگری نیز یک نقاشی به ما داد و ما وقتی قاب آن را باز کردیم متوجه شدیم که یک پرتره‌ از خود آقای کیارستمی که توسط فرد دیگری کشیده شده بود نیز پشت نقاشی وجود داشت.

بهمن‌پور خاطرنشان کرد: آقای کیارستمی به نقاشی عشق داشتند و هیچ‌گاه ادعایی هم در این زمینه نداشتند. تمرکز اصلی او روی نقاشی در سال‌های نخست بعد از انقلاب بود که اجازه فعالیت چندانی نداشتند و به همین خاطر هم روی نقاشی متمرکز شدند. او حتی روی بشقاب هم نقاشی می‌کرد و آنها را می‌فروخت. در واقع بازگشت به نقاشی به دلیل شرایط سخت زندگی در آن دوران بوده است. هم‌جواری با آیدین آغداشلو باعث شد در مقام مقایسه خودش با او، نقاشی را جدی نگیرد. اما در مصاحبه‌ای گفته است از میان تمام هنرها اگر فقط یکی را باید انتخاب می‌کرد، آن هنر نقاشی بوده است.

بهمن پور درباره نشر کتب هنری و مشکلات پیرامون آن گفت: در ۲۰ سال اخیر هنر از شکل تفنن خارج شده و به یک موضوع محوری تبدیل شده است. هنرمندان به عنوان کار دوم و سوم به هنر نمی‌پردازند و به شکل حرفه‌ای‌تری به این مقوله نگاه می‌شود. به همین دلیل توسعه گالری‌ها رخ داده است و این اتفاق، در بسیاری از شهرهای کشور با رویکرد هنر معاصر تسری یافته است. بنابراین محصولات این بخش نیز در این سال‌ها راحت‌تر مخاطبان خودشان را پیدا می‌کنند و آنها کتاب‌های هنری را به دست می‌آورند.

بهمن پور با بیان اینکه حوزه نشر با مشکلات دغدغه‌های فراوانی مواجه است افزود: با این حال کتاب‌های هنری به سرمایه بیشتری نیاز دارند، اما هیچ حمایتی برای چاپ آنها نمی‌شود. بحران اصلی که وجود دارد این است که کتاب‌های هنری برای تغذیه کتابخانه‌ها خریداری نمی‌شوند و افرادی که توان خرید آنها را ندارند نمی‌توانند در کتابخانه‌های عمومی نیز به این کتاب‌ها دسترسی پیدا کنند.

نمایشگاه نقاشی‌های زنده‌یاد عباس کیارستمی از 17 تا 29 آبان ماه در گالری گلستان به نشانی خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک 34 برگزار می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو