افسردگی بعد از زایمان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

منبع: فرزند

118

1398/8/13

13:54


افسردگی بعد از زایمان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

افسردگی بعد از زایمان یک احساس غم، اندوه و اضطراب شدید است.

این احساس می تواند سبب کاهش توانایی زن برای محافظت از خود و کودک خود شود.

افسردگی بعد از زایمان چیست؟

افسردگی پس از زایمان یک اختلال خلقی است که می تواند پس از زایمان، رفتار زنان را تحت تاثیر قرار دهد. مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان احساس خشم شدید، اضطراب و خستگی را تجربه می کنند که ممکن است مشکلاتی را برای آن ها در انجام فعالیت های روزانه به وجود بیاورد.

چه چیزی باعث افسردگی پس از زایمان می‌شود؟

افسردگی بعد از زایمان یک علت واحد ندارد، اما احتمالا به دلیل ترکیبی از عوامل فیزیکی و عاطفی است. پس از زایمان، سطح هورمون های استروژن و پروژسترون بدن یک زن به سرعت کاهش می یابد.

این منجر به تغییرات شیمیایی در مغز او می شود که ممکن است سبب به وجود آمدن نوسانات خلقی شود. هورمون های دیگر تولید شده توسط غده تیروئید ممکن است کاهش یابد که می تواند شما را خسته و افسرده کند.

علائم افسردگی پس از زایمان

علائم و نشانه های افسردگی بعد از زایمان متفاوت هستند و می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند. باید توجه داشت که این مشکل باید به سرعت درمان شود. علائم معمولا در چند هفته اول پس از زایمان ظاهر می شوند، اما ممکن است در دوران بارداری یکی از مشکلات بارداری بوده باشد و یا یک سال پس از زایمان بروز کند.

علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خلق و خوی افسرده و یا تغییرات شدید خلق و خوی
  • گریه بیش از حد
  • مشکل در برقراری ارتباط با کودک
  • خارج شدن از جمع خانواده یا دوستان
  • از دست دادن اشتها و یا پرخوری
  • ناتوانی در خواب (بی خوابی) یا خواب بیش از حد
  • از دست دادن انرژی و احساس خستگی
  • کاهش علاقه نسبت به فعالیت های لذت بخش
  • تحریک پذیری شدید و خشم
  • ترس از مادر خوبی نبودن
  • احساس شرم، گناه، بی ارزش بودن و یا ناکافی بودن
  • کاهش توانایی در تفکر، تمرکز یا تصمیم گیری
  • بی ثباتی
  • اضطراب شدید و حملات هراس
  • افکار مکرر مرگ یا خودکشی
  • افکار آسیب رساندن به کودک

تشخیص افسردگی بعد از زایمان

تنها یک ارائه کننده خدمات بهداشتی می تواند، افسردگس پس از زایمان را در مادری تشخیص دهد. از آنجا که علائم این بیماری گسترده است و ممکن است بین زنان متفاوت باشد، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند افسردگی زن را تشخیص دهد.

در این روند پزشک به این موضوع توجه می کند که آیا نشانه هایی که این زن احساس می کند به علت افسردگی پس از زایمان است یا مشکل دیگری وجود دارد.

افسردگی پس از زایمان از گرفتگی خلق پس از زایمان (baby blues) متفاوت است؟

“کودک بلوز” یک اصطلاح است که برای توصیف احساس نگرانی، ناراحتی و خستگی که بسیاری از زنان پس از داشتن یک کودک تجربه می کنند، استفاده می شود. نوزادان نیاز به مراقبت زیادی دارند، بنابراین مادران دچار خستگی و نگرانی می شوند که این امری طبیعی است.

بلوز کودک ۸۰ درصد از مادران را تحت تاثیر قرار می دهد و شامل احساسات ملایمی است، که بعد از گذشت ۱ تا ۲ هفته درمان می شود.

افسردگی پس از زایمان، احساس غم و اندوه و اضطراب می تواند شدید باشد و ممکن است در توانایی زن برای مراقبت از خودش یا خانواده اش تاثیر داشته باشد.

به علت شدت علائم، افسردگی پس از زایمان معمولا نیاز به درمان دارد. این افسردگی تقریبا در حدود ۱۵ درصد از تولدها اتفاق می افتد که ممکن است، مدت کوتاهی قبل یا بعد از زایمان شروع شود؛ اما معمولا بین یک هفته و یک ماه اول پس از زایمان ظاهر می شود.

آیا بعضی از زنان بیشتر به افسردگی پس از زایمان مبتلا می‌شوند؟

بعضی از زنان در معرض خطر افسردگی پس از زایمان قرار دارند، زیرا آنها یک یا چند عامل خطر را دارند. مانند:

  • افسردگی قبل از زایمان
  • وجود علائم افسردگی بعد از زایمان قبلی
  • سابقه اختلال دوقطبی
  • وجود فردی در خانواده که مبتلا به افسردگی است.
  • یک رویداد استرس زا در زندگی، دوران بارداری یا پس از زایمان مانند از دست دادن شغل، مرگ عزیز، خشونت خانگی یا بیماری شخصی
  • عوارض پزشکی در طی زایمان، از جمله زایمان زودرس یا داشتن یک کودک با مشکلات پزشکی
  • احساسات مختلف در بارداری برنامه ریزی شده یا برنامه ریزی نشده
  • فقدان حمایت عاطفی قوی از سوی همسر، خانواده یا دوستانش
  • مشکلات الکلی یا مصرف مواد مخدر

نکته: افسردگی پس از زایمان می تواند هر زن را بدون توجه به سن، نژاد، قومیت یا وضعیت اقتصادی تحت تأثیر قرار دهد.

افسردگی پس از زایمان چگونه درمان می شود؟

درمان های مؤثری برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد. ارائه دهنده خدمات بهداشتی زنان می تواند بهترین روش درمان را انتخاب کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشاوره (بحث درمانی)

این درمان شامل صحبت کردن با یک فرد با یک متخصص بهداشت روان (مشاور، درمانگر، روانشناس، روانپزشک، یا مددکار اجتماعی) است. دو نوع مشاوره که به طور خاص در درمان افسردگی بعد از زایمان مشخص می شود عبارتند از:

درمان رفتاری شناختی (CBT)

این روش به مردم کمک می کند تا افکار و رفتارهای منفی خود را تشخیص دهند و تغییر دهند.

درمان بین فردی (IPT)

در این روش فرض می شود که اختلال افسردگی مانند سایر بیماری های جسمانی ریشه زیستی و فیزیولوژیکی دارد.

داروها

داروهای ضد افسردگی بر روی مواد شیمیایی مغز که در تنظیمات خلقی نقش دارند، تاثیر می گذارند. بسیاری از داروهای ضد افسردگی چند هفته طول می کشد تا موثر باشند. در حالی که این داروها به طور کلی در هنگام تغذیه با شیر مادر استفاده می شود.

نکته: این روش های درمان را می توان به تنهایی یا با هم استفاده کرد.

اگر افسردگی بعد از زایمان درمان نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر این نوع افسردگی درمان نشود، می تواند تا سال ها با فرد همراه باشد. علاوه بر تأثیرگذاری بر سلامت مادر، می تواند در توانایی او برای برقراری ارتباط و مراقبت از نوزاد دخالت کند و ممکن است سبب مشکل درخواب، خوراک و رفتار در هنگام رشد در نوزاد شود.

خانواده و دوستان چگونه می‌توانند کمک کنند؟

اعضای خانواده و دوستان ممکن است اولین کسی باشند که علائم افسردگی پس از زایمان را در کسی که به تازگی مادر شده است تشخیص دهند. آن ها می توانند او را تشویق به صحبت با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کنند.

حمایت عاطفی و کمک به انجام کارهای روزانه مانند مراقبت از کودک و تمیز کاری خانه از کمک های خانواده و دوستان به شمار می آیند. اگر شما کسی را می شناسید که در بحران یا فکر کردن به خودکشی است، به سرعت به او کمک کنید.

جلوگیری

اگر سابقه افسردگی داشته اید، به خصوص افسردگی پس از زایمان و اکنون در حال برنامه ریزی برای باردار شدن هستید یا باردارید به پزشک خود اطلاع دهید.

در دوران بارداری، پزشک شما می تواند با توجه به نشانه ها و علائم افسردگی از شما مراقبت کند. او ممکن است در طول حاملگی و پس از زایمان یک پرسشنامه غربالگری افسردگی برای شما تنظیم کند.

گاهی اوقات افسردگی خفیف می تواند با گروه های حمایت کننده، مشاوره و یا درمان های دیگر مدیریت شود. در موارد دیگر، ممکن است داروهای ضد افسردگی توصیه شود حتی در دوران بارداری.

پس از تولد کودک شما، پزشک ممکن است یک بررسی اولیه زود هنگام پس از زایمان برای نشان دادن علائم افسردگی پس از زایمان را انجام دهد. افسردگی پس از زایمان هرچه زودتر تشخیص داده شود، سریع تر درمان می شود.

بیشتر بدانید …

کسانی که به تازگی پدر بودن را تجربه می کنند نیز می توانند افسردگی پس از زایمان را تجربه کنند. آن ها ممکن است احساس غم، اندوه، خستگی، سرکوب و … کنند یا تغییراتی را در الگوی خواب و خوراک خود داشته باشند. حتی بعضی از پدران ممکن است، علائم افسردگی مشابه مادر را داشته باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو