«دانیل پلتکا» نایب رئیس سیاست خارجی و دفاعی در موسسه «آمریکن اینترپرایز» در این نوشتار آورده است: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور خوشحال است که توانسته رهبر داعش را از صفحه روزگار محو کند. این خوشحالی قابل درک است اما، همه آن علل و عواملی که خالق داعش بود همچنان وجود دارد و فریاد اعتراض مردمان خاورمیانه را یکی پس از دیگری به آسمان بلند کرده است.

 

«... اگر حقیقت را به راستی عنوان کنیم باید بپذیریم که جایگاه بیشتر رهبران کنونی خاورمیانه اریکه حاکمیت نیست... اکنون وضعیت منطقه و آشوب‌ها، زمین حاصلخیزی خواهد بود برای رویش و ظهور مجدد داعش. 

داعش، محصول فضای هرج و مرجی بود که پس از سرکوب قیام «بهار عربی» ایجاد شد.»

 

به طور نمونه،‌ مصر در ماه‌های اخیر صحنه تظاهرات اعتراضی مردم بود که به شدت از سوی حکام نظامی کشور سرکوب شد. حکومت تا به حال افزون بر ۲ هزار تن از تظاهرکنندگان، اعضاء‌ اپوزیسیون، وکلا، و مردم عادی را بازداشت کرده و به زندان انداخته است.

 

منطقه خاورمیانه با ماجراهای فساد حاکمان، ریخت‌وپاش حکومت‌ها در رده‌های بالا، سرکوب اعتراض‌ها و ... بیگانه نیست. اما در این جریان، نوع برخورد غرب با جریان انقلابی «بهار عربی» نیز در ایجاد فضای موجود بی‌تاثیر نبوده است.

 

به دنبال فضای آشوب و هرج‌ومرج ایجاد شده بعد از بهار عربی در خاورمیانه، بسیاری در غرب باور کردند که ثبات ایجاد شده به دست دیکتاتورها بهتر است از آشوب به جا مانده از انقلاب‌ها. 

 

لیبی و یمن، مصادیق این نوع نگاه هستند. بسیاری معتقدند وجود یک حاکم مستبد بهتر است از یک آلترناتیو؛ اما این پندار به ما نمی‌گوید «چطور باید داستان را تمام کرد.» حقیقت را قبول کنیم؛ در جوامع محروم و عقب‌مانده، حاکمیت ستم و استبداد، هرگز جلوی میل به خشونت را نمی‌گیرد.

 

بهار عربی یک درس پندآموز به ما داد. هر ستمگری عمر مفید دارد. اگر  نتوانیم دوران گذار از یک حکومت مستبد و ظالم و رسیدن به یک حکومت شفاف و مسئولیت‌پذیر را خوب مدیریت کنیم، «فاجعه» خلق کرده‌ایم. اکنون، زمانِ به کار بردن «قدرت نرم» است... زمان آن است که بیاییم هم به رسمیت بشناسیم و هم یاری کنیم و این رویکرد را با «اصلاحات اقتصادی و اقدامات برای پاسخگو کردن حکومت‌ها»، پیوند بزنیم.

 

زمان آن است که غرب، رهبران منطقه را دعوت به کثرت‌گرایی و پاسخگویی به مردم خود کند؛ در غیر این صورت، جهان غرب باید خود را آماده پذیرایی از سیل جدیدی از آوارگان، نسل جدیدی از «داعش» و جانشین «بغدادی» کند.