سردار آزمون موفق شد در دو هفته اخیر لیگ قهرمانان اروپا ۲ گل برای زنیت بزند و ۴ گل در دو بازی با لیون و بنفیکا برای همبازی هایش مهیا کرد. او به همراه روستوف در لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۶-۲۰۱۷ موفق شده بود به تیم های بزرگی مثل اتلتیکو و بایرن مونیخ گل بزند.

الان مهاجم ۲۴ ساله برای زنیت بازی می کند و از او درباره گام های اولش در فوتبال و چگونگی حضورش در فوتبال اروپا سوال کردیم که به شرح زیر است:

* اولین خاطرات از فوتبال چیست؟

من ۸ یا ۹ سال داشتم که برای اولین بار در خیابان‌های ترکمن صحرا فوتبال بازی کردم. به همراه فامیل های نزدیکم و همسایگان فوتبال بازی کردم. خوشبختانه من کوچک ترین عضو خانواده بودم و به همین خاطر پدرم مرا بسیار حمایت کرد.

*چه کسی تو را به مدرسه فوتبال برد؟

وقتی تصمیم خودم را برای بازی فوتبال گرفتم، خانواده ام مرا حمایت کرد  و مخصوصا خواهرم خیلی حامی من بود. او معتقد بود که من فوتبالیست خوبی می شوم و مرا در این راه بسیار حمایت کرد. از خداوند به خاطر این همه نعمت تشکر می کنم و خدا را شکر می کنم که خانواده ام دلیل افتخارآفرینی من شد. ولی من هنوز اول راه هستم و باید کارهای زیادی انجام دهم.

* آیا به یاد داری که در سطح جوانان چگونه بازی می کردی؟

یادم می آید که در زادگاهم(گنبد) برای تیم فوتبال زیر 12 سال شهرم بازی می کردم. در رقابت های لیگ داخلی شهر حضور پیدا کردم و در آن زمان بازیکنان خوبی در این لیگ حضور داشتند که در پایان مسابقات برای تیم های زیر ۱۴ سال انتخاب شدند. ۵ بازیکن از آکادمی باشگاه خوب بازی کردند و ۳ نفر از ما در لیگ حرفه ای ایران حضور پیدا کردیم. ما در آن زمان مربی خوبی به نام محمد سیدی را داشتیم.  هنوزم از او خیلی چیزها را یاد می گیرم و نصحیت های او را در ذهن دارم. اگر او به همراه تیم زیر ۱۴ سال ما نبود من هرگز چنین پیشرفتی را نمی توانستم داشته باشم.

* آیا در زمان کودکی ات بازی های لیگ های اروپا را تماشا می کردی؟

در سن 15 سالگی من بازی های لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را دنبال می کردم. برخی از اوقات فوتبال تماشا می کردم اما برخی اوقات نیز به همراه خانواده ام بود. آنها همراه با من فوتبال تماشا می کردند و این برخی از خاطرات شیرین من از دوران کودکی است.

* آیا الگویی در فوتبال داری؟

الگوی من در ایران از زمان کودکی علی دایی بود. از بازیکنان خارجی زلاتان ایبراهیموویچ را دوست داشتم. من مقابل ایبرا هم بازی کردم و باید بگویم از او چیزهای زیادی یاد گرفتم. روزی به پسرعمویم گفتم که من روزی بایرن مونیخ را شکست می دهم و این امر رخ داد. وقتی با بایرن در لیگ قهرمانان اروپا همگروه شدیم به دنبال محقق کردن آرزویم بود.

*شما از یک خانواده والیبالی بودید چطور فوتبالیست شدید؟

بله، خانواده ام همه والیبالیست هستند. من خوشبخت بودم که خانواده ام از ورزش اطلاع زیادی دارند. آنها همیشه حامی من بودند. من فوتبال را انتخاب کردم چون پدرم همیشه می خواست من یک فوتبالیست شوم. من از یک خانواده ثروتمند نبودم بلکه از طبقه متوسط بودیم. در آن زمان برخی به من خندید و گفتند که تو فوتبالیست نمی شوی. این حرف ها باعث شد تا من عزم خود را جزم کنم که به یک فوتبالیست حرفه ای تبدیل شوم. الان ثابت کردم که یک فوتبالیست خوب شدم.

* از اولین بازی اروپایی ات چه خاطره ای داری؟

لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا باهم تفاوت زیادی دارند. به نظرم لیگ قهرمانان اروپا بهترین رقابت روی کره زمین است. هر بازیکنی آرزو دارد که این مسابقات حضور پیدا کند و به موفقیت تیمش کمک کند. با چشم پوشی برای هر تیمی که بازی می کنم اما دوست دارم هر سال در لیگ قهرمانان اروپا باشم. در شرایط کنونی لیگ روسیه یکی از لیگ های معتبر است. این لیگ بیشتر فیزیکی و بدنی است و بازیکنان قوی ای در این لیگ حضور دارد. امیدوارم لیگ روسیه هر سال پیشرفت کند.

* آیا با حضور در لیگ قهرمانان اروپا پیشرفت کرده‌ای؟

بدون شک بازی در کنار بهترین بازیکنان دنیا در لیگ قهرمانان اروپا باعث پیشرفت می شود. اینجا بهترین تیم های دنیا و بهترین بازیکنان حضور دارند. این باعث رشد و پیشرفت بازیکنان حاضر در این مسابقات می شود. حضور در لیگ قهرمانان اروپا باعث تقویت اعتماد به نفس من شده است. من بعد از تجربه حضور در این مسابقات از حضور در هیچ مسابقه ای ترس ندارم.

*بهترین خاطرات شما در مسابقات اروپایی چیست؟

من خاطرات زیادی دارم. یکی از آنها گلم به بایرن مونیخ به همراه روستوف است. خانواده ام در آن زمان در ورزشگاه حضور داشتند. من خوشحالم بودم که باعث شادی آنها در آن زمان شدم و آن لحظه خاصی برای من بود. باید درباره بازی برگشت مقابل بایرن مونیخ نیز بگویم. اگرچه ما در آنجا با نتیجه ۵ بر صفر شکست خوردیم اما چیزهای زیادی از آن بازی یاد گرفتم.

* آیا تمام گل هایت را در رقابت های اروپایی به یاد دارید؟ کدام گلتان بهترین بود؟

همه گل ها را به یاد دارم. به نظرم بهترین گلی که زدم گلم به اتلتیکو مادرید بود. قبل از آن بازی رسانه ها از من انتقاد زیادی کرده بودند چون مدت بود موفق به گلزنی نشده بودم. اتلتیکو تمام بازی های اخیر خود را برنده شده بود و در ۱۰ یا ۱۱ بازی گذشته نباخته بود. گل من در چنین شرایطی به ثمر رسید و به نظرم یکی از بهترین گل های زندگیم بود.

*شما از همان روز اول پیوستنت به زنیت فعال بودی و خیلی سریع با تیم هماهنگ شدی چطور این اتفاق افتاد؟

البته این اتفاق فقط برای من رخ نداده است.هر بازیکنی که در باشگاه بزرگی مثل زنیت بازی کند می تواند موفق ظاهر شود. چون این اتفاق به حمایت هم بازی ها، کادر فنی و هواداران برمی گردد. ما هواداران خوبی داریم و بسیار صبور هستند. آنها در هر جا که باشند ما را حمایت می کنند.ما بازیکنان خوبی داریم و تیم قدرتمندی هستیم. امیدوارم سال های طولانی برای زنیت بازی کنم و به موفقیت این تیم کمک کنم.