از آلرژی پیشگیری کنید + 4 علت مهم حساسیت

منبع: آسان طب

184

1398/8/14

06:25


آلرژی یا حساسیت یک نوع بیماری سیستم ایمنی بدن میباشد که توسط مواد حساسیت زا یا همان “آلرژن” ایجاد شده و موجب واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن میشود. آلرژیها انواع متفاوتی دارند که از جمله میتوان به آسم، آلرژی غذایی، آلرژیهای تماسی، آلرژی با نیش حشرات، آلرژیهای فصلی و … اشاره کرد.

افرادی که دچار هر یک از انواع آلرژی یا حساسیت شده باشند علائمی از قبیل عطسه، آب ریزش از بینی، ریزش اشک، خارش گلو و برخی دیگر از علائم را بروز میدهند که میتواند در فعالیتهای روزانه اختلال ایجاد کند. با شروع فصل بهار و افزایش احتمال رخداد آلرژی میتوانید با رعایت نکات گفته شده در این مطلب تا حدودی از شدت حساسیت در خودتان بکاهید.

آلرژی

نکاتی برای پیشگیری از آلرژی (حساسیت)

در ادامه به 4 مورد از عواملی می پردازیم که باعث ایجاد آلرژی می شود:

1. گردگیری به صورت مرتب

نوعی از موجودات کوچک به نام مایت (جرب) در گرد و خاک زندگی میکنند که میتوانند باعث ایجاد حساسیت شوند. با گردگیری مرتب و پاک کردن سطوحی که توسط ریزگردها پوشیده شده اند میتوانید از این آلرژن ها در امان بمانید. بهتر است در زمان گردگیری با پارچه نم دار و یا جاروبرقی، از ماسک استفاده کنید تا گرد و خاکی که در هوا پخش میشود موجب ایجاد حساسیت نشود.

2. دوری کردن از حیوانات خانگی

در صورتی که شما سابقه ی حساسیت دارید بهتر است از حیوانات خانگی شامل پرندگان، سگ و گربه دوری کنید. بزاق، مو، شوره بدن و حتی پوست حیوانات میتواند به عنوان آلرژن عمل کرده و سبب بروز آلرژی شود. در صورتی که امکان دوری از حیوانات خانگی برای شما فراهم نیست حداقل آنها را از اتاق خواب و تخت خواب خود دور نگهدارید.

بیشتر بخوانید:

حساسیت به حیوانات خانگی ؛ علت و درمان

آلرژی

3. گرده های گل

گرده های گل بخصوص در فصل بهار همه جا هستند و یکی از مهمترین آلرژنها محسوب میشوند که از گلها، درختان و علفها تولید میشوند و توسط باد در همه ها منتشر میشوند. تحقیقات نشان دهنده ی این مساله هستند که ساعات بین ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر، ساعات اوج پراکنده شدن گرده ها توسط گیاهان هستند. اگر امکان بیرون نرفتن از منزل در این ساعات برای شما فراهم نیست، میتوانید از ماسک استفاده کنید و یا در اتومبیل خود شیشه ها را پایین نیاورید و هنگامی که به منزل باز گشتید دوش بگیرید تا گرده هایی که روی بدن شما باقی مانده اند پاک شوند.

یک پیشنهاد:

آلرژی تخم مرغ در کودکان و بزرگسالان

4. هاگ و اسپور قارچ ها و مخمرها

همانند گلها که گرده تولید میکنند، قارچها نیز اسپور تولید میکنند که توسط باد در هوا منتشر میشود. اسپورهای قارچی در محیط های مرطوب رشد میکنند. با کاهش میزان رطوبت اتاق خواب، حمام و آشپزخانه میتوانید از رشد آنها تا حد زیادی جلوگیری کنید. مواردی که در خصوص گرده ی گل ذکر شد در این مورد نیز صدق میکند.

با رعایت نکات فوق تا حد زیادی میتوانید از بروز آلرژیهای تماسی، فصلی و … جلوگیری کنید. در صورتی که دچار آلرژی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما احتمالا با تجویز داروهای گروه آنتی هیستامین سعی میکند تا شدت علائم آلرژی را در شما کمتر کند.

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو