روش صحیح پرورش و نگهداری گل پیچ اناری

منبع: ستاره

848

1398/8/14

13:36


نور کافی و مستقیم خورشید، دمای ۲۰ درجه سانتیگراد، آبیاری منظم و خاک لومی حاصلخیز با زهکش کافی از شرایط نگهداری گل پیچ اناری است. این گیاه را از طریق کاشت بذر، قلمه زدن، خوابانیدن ساقه و کاشت پاجوش می‌توان تکثیر کرد.

روش صحیح پرورش و نگهداری گل پیچ اناری


ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات - گل پیچ اناری یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاشت گیاهان در تراس، بالکن و فضای سبز روی پشت بام است. گل‌های زیبای این درختچه زینتی تا مدت‌ها روی شاخه باقی می‌مانند و جلوه‌ای زیبا به فضای شما می‌دهند؛ ضمن اینکه این گیاه رشد سریعی داشته و نگهدری از آن آسان است. در این مقاله روش صحیح پرورش و نگهداری گل پیچ اناری و نحوه تکثیر آن را توضیح می‌دهیم.
در این مطلب می‌خوانید:

معرفی گل پیچ اناری

گیاه پیچ اناری (Trumpetbushes) بومی شمال آمریکا، ژاپن و چین جزو درختچه‌های زینتی، بالا رونده، چند ساله و خزان کننده است و فصل گلدهی آن از اواخر بهار تا اواسط پاییز ادامه دارد. در مناطقی که زمستان‌ها چندان سرد نمی‌شود، گل‌ها حتی تا شروع زمستان نیز بر روی گیاه دیده می‌شوند. گل‌های پیچ اناری در رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی وجود دارند، حالتی شبیه به شیپور داشته و بسیار شبیه به گل‌های درخت انار هستند؛ از این رو آن را به نام پیچ اناری یا پیچ شیپوری می‌شناسند.
گیاه پیچ اناری اغلب در فضای سبز برای تزیین نرده‌ها و سردر باغ‌ها کاشته می‌شود و در محیط آپارتمان نیز در روف گاردن‌ها (پشت بام سبز)، تراس و بالکن پرورش داده می‌شود. جالب است بدانید گل، برگ، سرشاخه‌ها و ریشه این گیاه در طب سنتی استفاده درمانی دارد و پرورش و کاشت آن به عنوان یک گیاه زینتی دارویی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
 

شرایط محیطی مناسب برای نگهداری گل پیچ اناری

۱. خاک مناسب

گل پیچ اناری چندان به نوع خاک حساس نیست و در بیشتر خاک‌ها می‌تواند رشد کند، ولی بهترین خاک برای کاشت آن در گلدان خاک لومی حاصلخیز با زهکش کافی است. مخلوطی از خاک معمولی باغچه + خاک برگ به همراه مقداری پرلیت و یا شن ترکیب مناسبی برای کاشت این گیاه در گلدان است.


۲. نحوه آبیاری گل پیچ اناری

نیاز آبی گل پیچ اناری نسبتا کم است و در فضای باز به خوبی خشکی را تحمل می‌کند، ولی چنانچه قصد پرورش این گل را در گلدان دارید، باید گیاه را به طور منظم آبیاری کنید. بهترین زمان آبیاری گیاه هنگامی است که یک تا دو سانتیمتری خاک سطحی خشک شده باشد.


۳. نور مناسب

پیچ اناری به نور مستقیم خورشید برای رشد بهینه نیاز دارد. در محیط سایه برگ‌ها و ساقه گیاه رشد کرده، ولی گیاه به گل نمی‌رود. توصیه می‌شود برای پرورش این گیاه در منزل، گلدان‌ها را در نورگیرترین قسمت آپارتمان قرار دهید.


۴. دمای مناسب برای کاشت و پرورش گل پیچ اناری

بهترین دما برای پرورش پیچ اناری دمای ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است. گیاه پیچ اناری به سرمای هوا تا حدودی مقاوم است (در مناطق با آب و هوای معتدل دمای ۵- درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند)، ولی لازم است در طول فصل سرما از وزش باد‌های سرد حفظ شود. در گرمای تابستان نیز برای افزایش مقاومت گیاه در برابر سرما لازم است آبیاری به طور منظم و در فواصل کمتر انجام شود.


۵. نحوه کوددهی

پیچ اناری گیاهی کم توقع است و در صورت کاشت آن در خاک با حاصلخیزی مناسب، احتیاج چندانی به تغذیه اضافی و کوددهی ندارد. با این وجود برای تسریع در رشد گیاه می‌توانید از کود‌های کامل رقیق شده در طول فصل رشد استفاده کنید.


۶. نحوه هرس پیچ اناری

گیاه پیچ اناری رشد سریعی دارد و از این رو هرس منظم گیاه و حذف شاخه‌های جانبی اضافی، شاخه‌های پوسیده و بیمار از اوایل پاییز تا آغاز فصل بهار ضروری است. به این منظور شاخه‌های خشک و بیمار را از نزدیکی سطح خاک قطع کنید و شاخه‌های مسن را نیز طوری هرس کنید که دو تا سه جوانه روی شاخه باقی بماند. همچنین حذف پاجوش‌های اضافی اطراف گیاه نیز به رشد بهتر آن کمک خواهد کرد.


۷. آفات و بیماری‌های گل پیچ اناری

گیاه پیچ اناری از گیاهان مقاوم است و به ندرت دچار بیماری و آفت می‌شود. با این وجود شته‌ها، شپشک، مگس سفید و بیماری لکه برگی قارچی و کپک پودری از جمله مشکلات پرورش این گل هستند.

 عکس گل پیچ اناری


نحوه تکثیر پیچ اناری

گیاه پیچ اناری به طریقه کاشت بذر، قلمه زدن، خوابانیدن ساقه و کاشت پاجوش تکثیر می‌شود. مراحل تکثیر این گیاه به طور خلاصه به شرح زیر است:


۱) تکثیر پیچ اناری به روش قلمه زدن ساقه

برای قلمه زدن پیچ اناری از قلمه‌های نرم و سبز در فصل بهار و از قلمه‌های نیمه‌خشبی در فصل پاییز استفاده می‌شود. به این منظور:
  • یکی از ساقه‌های جوان، قوی و سالم گیاه را انتخاب و آن را به طول ۷ تا ۱۰ سانتیمتر با قیچی یا چاقوی باغبانی تیز که قبلا ضدعفونی شده است، جدا کنید.
  • قلمه باید دارای دو تا سه گره (محل اتصال برگ به ساقه) باشد. برگ‌های اضافی ساقه را جدا و تنها دو تا سه برگ بالایی را روی آن باقی گذارید.
  • سپس قلمه را در بستر کاشت حاوی کمپوست بذر و قلمه یا ماسه نرم مرطوب فرو بکارید، طوری که برگ‌ها روی ساقه در قسمت بالا قرار گرفته شوند.
  • برای ایجاد شرایط گلخانه‌ای روی گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید و تا زمان ریشه‌دار شدن بستر کاشت را همواره مرطوب و نه خیس و غرقابی حفظ کنید و گلدان را در معرض نور غیر مستقیم خورشید، در دمای ۲۱ الی ۲۴ درجه قرار دهید.


۲) تکثیر پیچ اناری به روش خوابانیدن ساقه

  • برای تکثیر گیاه به این روش، در اوایل بهار یکی از شاخه‌های سالم و قوی گیاه را که انعطاف پذیری مناسبی دارد، خم کنید و قسمتی از آن را در زیر سطح خاک و در گودال یا گلدانی به عمق حدود ۳۰ سانتیمتر و طول ۴۰-۳۰ سانتیمتر بخوابانید.
  • خاک این قسمت باید همواره مرطوب و نه باتلاقی باشد. شاخه در تماس با خاک مرطوب به تدریج ریشه‌دار می‌شود و با فرارسیدن فصل پاییز و خزان گیاه، می‌توانید شاخه را از گیاه مادری جدا کنید و آن را به عنوان گیاهی مستقل در مکانی جداگانه و یا در گلدان کشت کنید.


۳) تکثیر به روش کاشت بذر

  • بذر گیاه را از مراکز مطمئن تهیه کرده و بذر‌ها را برای مدت دو ماه در دمای ۴ درجه سانتیگراد و محیطی با رطوبت ۳۰ درصد نگهداری کنید.
  • سرمادهی بذر‌ها برای افزایش قدرت جوانه‌زنی گیاه ضروری است. به این منظور بذر را به همراه شن و ماسه نم‌دار در یک پلاستیک، در یخچال قرار دهید.
  • بعد از این مدت، بذر را خارج کرده و در عمق ۱۰ سانتیمتری خاک بکارید. جوانه‌زنی بذر‌ها در حدود ۲ هفته طول می‌کشد. بهترین زمان تکثیر گل پیچ اناری به روش کاشت بذر فصل پاییز است.


۴) روش کاشت پاجوش

  • از کنار تنه اصلی گیاه پیچ اناری پاجوش‌ها را با چاقوی تیز که قبلا ضد عفونی کرده‌اید، جدا کنید.
  • هر پاجوش را در گلدان مناسب حاوی بستر کاشت با زهکشی و حاصلخیری کافی بکارید.
  • آن را در محلی با دمای ۲۱ تا ۲۴ درجه در معرض نور کافی خورشید قرار داده و آبیاری را به طور منظم انجام دهید.

گیاه پیچ اناری


سخن پایانی

کاشت و نگهداری از گل پیچ اناری هم در فضای باز و هم در محیط آپارتمان به سادگی قابل انجام است. شما می‌توانید این درختچه پر گل زیبا را در گلدان‌های سفالی یا سبد‌های آویز در قسمت‌های نورگیر منزل خود در هر زمان که خواستید، پرورش دهید و علاوه بر داشتن گلدانی همیشه سرسبز با گل‌هایی زیبا و خوش رنگ، می‌توانید از خواص دارویی آن نیز استفاده کنید. اگر علاقه‌مند به کاشت سایر گیاهان آویزی هستید، مطالعه آن را در سایت ستاره از دست ندهید. همچنین شما می‌توانید تجربیات و سوالات خود را در زمینه روش نگهداری و پرورش پیچ اناری از طریق بخش نظرات و پرسش‌ها با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو