راه‌های مقابله با استرس‌های زندگی

منبع: فرزند

149

1398/8/14

14:27


راه‌های مقابله با استرس‌های زندگی

منظور از مقابله یا کوپینگ در روانشناسی این است که بتوانیم مشکل موجود را به نحوی حل و فصل کنیم که منافع آن بر مضراتش غلبه کند.

منظور از استرس یا تنش عبارتست از فشارهای جوانی که بر انسان وارد می شود ولی به راحتی قابل تحمل نیستند و اگر حل و فصل نشود آسیب های روانی و آسیب های جسمانی در پی خواهند داشت.

اما تعریف زندگی به این راحتی نیست زندگی عبارت از فرصتی است که بین تولد تا مرگ در اختیار انسان قرار می‌گیرد. منظور از زندگی استفاده درست از این فرصت و فرصت هایی است که برای حل مشکلات پیش آمده پیش روی ما قرار دارد.

برای کاهش و کنترل استرس های زندگی می توانیم از روش های زیر استفاده کنیم:

با هر کسی درد دل نکنید

مشکلات اساسی زندگی خود را فقط نزد عزیزان قابل اعتماد و یا متخصصین مربوطه مانند متخصصین سلامت روان، روانشناسان و روانپزشکان مطرح کنید و از مطرح کردن مشکلات خود نزد افراد غریبه به شدت امتناع کنید چون باعث مداخله و یا تمسخر ایشان خواهد شد.

هرگزعادت به بازگوکردن مشکلات خود نزد همه نکنید.

بازگو کردن مشکلات، وزن آنها را زیاد میکند. علاوه بر آن معمولا وقتی سفره دلتان را جلو کسی باز می‌کنید، اوهم سفره خودش را برایتان باز میکند. و این یعنی تمام زمانی که میتوانستید بادوست خود شادباشید و کلی خوش بگذرانید صرف یاداوری مشکلات وسختیهایتان شده است.

در زمان حال زندگی کنید

از گذشته عبرت بگیرید و از تکرار خاطرات گذشته نزد خود و یا دیگران را امتحان کنید افرادی که در گذشته زندگی می کنند و خاطرات گذشته را بیش از حد بازگو می‌کنند و افسردگی مبتلا خواهند شد افرادی که در آینده زندگی میکنند و دائم در فکر برنامه‌ریزی و راه آینده هستند به اضطراب و استرس مبتلا خواهند شد.

بنابراین بیش از حد به فکر آینده نباشی تمام تلاشتان را به کار گیری که از زمان حال زندگی کنید یعنی از لحظه های زندگی فعلی خود حداکثر استفاده را در ابعاد مختلف زندگی به کار گیرید.

برای زمان حال مهم تر از زمان گذشته و زمان آینده است گذشته در گذشته است و آینده ممکن است هرگز اتفاق نیفتد.

به زمان حال فکر کنید.

گذشته‌تان و آینده‌تان را خیلی جدی نگیرید.

اصلا پاپیچ خرابکاریها و کوتاهی‌هایی که در گذشته در حق خودتان کرده‌اید، نشوید.

همه همینطور بوده‌اند وانگشت فرو کردن در زخمهای قدیمی، هیچ فایده‌ای جز چرکی شدن آنها ندارد.

آینده را هم که رسما باید به هیچ وجه به حساب نیاورید.

ترس از حوادث و رخدادهای احتمالی، حماقت محض است.

فکر هر چیزی، از خود آن چیز معمولا سخت‌تر و دردناک‌تر است.

ابعاد زندگی را بشناسید

زندگی پنج بعد دارد. بعد اقتصادی، بعد معنویت، بعد اعتبار اجتماعی، بعد تفریح و لذت، بعده دانش و سواد آموزی. برای هر کدام از ابعاد مذکور وقت کافی صرف کنید و تلاش کنید تفریح به اندازه کافی در زندگیتان طراحی و اجرا شود.

گاهی به خودتان استراحت بدهید.

حالامی‌گوییم استراحت، یکهو فکرتان نرود به سمت یک ماه عشق و حال وسط سواحل هاوایی. ! وسط همه گرفتاریها واسترسها و بدبختی‌هاتون.

آدم میتواند خیلی شیک به خود، مرخصی چند ساعته بدهد.

کمی تنهایی، کمی بچگی کردن، یا هر چیز نامتعارفی که شاید دوست داشته باشید .. که کمی از دنیای واقعی دورتان کند و خستگی را بگیرد.

مثل نهنگ‌ها که هر از چندگاهی به بالای آب می‌آیند و نفسی تازه می‌کنند و دوباره به زیر آب برمی‌گردند.

تفریح در مشاغل مختلف جایگاه ویژه خود را دارد به عنوان مثال فردی که پشت کنکور است و در چند ماه آینده کنکور سختی را خواهد گذرانید بهتر است تفریح را به حداقل خود برساند و بین ساعت های مطالعه خود ۱۵ دقیقه استراحت کند.

تفریح در یک فرد شاغل می تواند یک نیم روز در هفته در شهر و چند روز در ماه خارج از شهر باشد.

تحرک داشته باشید

ورزش قاتل استرس است.

لزومی هم ندارد که وقتی می‌گوییم ورزش، خودتان را موظف کنید روزی هزار بار وزنه یک تنی بزنید و بازو دربیاورید.

همچین که یک جفتک چارکش منظم وخفیف در روز داشته باشید، کلی موثر است.

ورزش کردن تاثیرات متعددی و سلامتی جسمی و روانی دارد اولین تاثیر ورزش این است که باعث افزایش خون رسانی شده و سموم به راحتی از بدن توسط عرق کردن و افزایش ادرار دفع می شود.

دومین تاثیر ورزش کردن این است که باعث رشد عضلانی شده و بافت چربی را کاهش می دهد. ورزش و فعالیت جسمانی که نسبتاً شدید باشد ایجاد استرس کاذب می کند و تحمل این استرس افراد مقابله سازندگی مقاوم می کند و این افراد ورزشکار کمتر استرسی خواهم بود و بیماری روانی ظاهرشان کمتر خواهد شد.

واقع‌بین باشید

در این مورد افراد را می‌توان به سه نوع تقسیم بندی کرد نوع اول واقعی بین یعنی نه بدبین هستند و نه خوشبین واقعیت‌ها را آنگونه که هست می بینند و می پذیرند نوع دوم افراد افراد خوش بینی هستند که مطالب منفی را در واقعیت ها نمی بینند و نمی پذیرند و مطالب مثبت را می‌پذیرند نسخه و افراد بدبین هستند که برعکس افراد خوشبین رفتار می کنند.

بدبینی و افکار منفی نقش بسیار مهمی در ایجاد استرس های زندگی دارم و هیچ عامل دیگری نمی‌تواند به این اندازه در تولید استرس موثر باشه و اولین بینی را کنار بگذارید خوش بینی بیش از حد نیز می تواند استرس ایجاد کند.

مقایسه نکنید

در عالم حیوانات و ابزارآلات و جهان فیزیکی مقایسه کردن کار درستی است ولی نباید اجازه دهیم مبارزه کردم و روابط انسانی شود هر فردی را فقط می‌توان با خودش مقایسه کرد یعنی گذشته حال و آینده او را با هم مقایسه کنید و به مقایسه کردن دو انسان با یکدیگر اشتباه بزرگی سیر مغز شنیدی که انسان‌ها و سر گذاشت و خاطرات آنها شباهت کافی به هم ندارند.

زندگی‌تان، میدان و مسابقه اسب‌دوانی نیست

خودتان را دائم با دیگران مقایسه نکنید. مقایسه کردن و”رقابت‌پیشگی”، استرس‌زا است.

اینکه جاسم فوق‌لیسانس دارد و من ندارم و قاسم لامبورگینی دارد و من ندارم و شما را دقیقا می‌کند همان اسب مسابقه که همه عمرش را بابت هویج سر چوب، دویده وبه هیچ کجا هم نرسیده.

زندگی مسخره‌تر از چیزی است که شما فکرش رامی‌کنید.

هیچ دونفری لزوما نباید مثل هم باشند.

خودتان باشید

یکی از مهمترین عواملی که باعث میشود استرس در افراد دائمی شود این است که از استرس اجتناب می‌کنند یعنی از عوامل و موقعیتها و افرادی که در آنها ایجاد استرس و اضطراب می کند دوری می کنند و این باعث می‌شود که نتوانند به این استرسها عادت کنند و یا آن را حل و فصل کنند.

از مواجهه با عوامل “ترس‌زا” هراس نداشته باشید:

مثال ساده آن، دندان‌پزشک است.

وقتی دندان خراب دارید، یک کله پیش دکتر بروید و درستش کنید. نه اینکه بترسید و یک عمر را از ترس دندان‌پزشک، بادرد آن بسازید و همه لقمه‌هایتان را با یک طرفتان بجوید.

نیم ساعت جنگیدن با درد، بهتر از یک عمر زندگی با ترس درد است.

ترس، استرس می زاید.

خواب و تغذیه خود را تنظیم کنید

کم خوابی پر خوابی و بدخوابی نقش زیادی در استفاده از افراد دارند به بار دیگر رفتاری که مشکل خواب دارند توسط داروها نیز استرس شان برطرف نخواهد شد بنابراین قبل از هر کاری ابتدا خواب خودتان را تنظیم کنید اگر تنظیم خواب برایتان سخت است از یک متخصص خاک روانپزشک و روانشناس برای اصلاح شیوه خواب خود کمک بگیرید.

اگر الگوی تغذیه شما مناسب نیست و به چاقی یا لاغری مفرط مبتلا هستید از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

آدمی که درست نخوابد و نخورد، مغزش درست کارنمی‌کند.

مغز علیل هم، عادت دارد همه چیز را سخت و مهلک نشان دهد.

آدم وقتی گرسنه و خسته است، یک وزنه یک کیلویی را هم نمی‌تواند بلند کند، چه برسد به یک فکر چند کیلویی!!

شاد باشید و سخت نگیرید

سختگیری علت اصلی استرسی بودن و تولید افکار منفی است بنابراین حوزه‌های سخت گیری خود را صرفاً به مواردی که جان یا آبروی کسی در خطر است محدود کنید و در بقیه مسائل زندگی سخت گیری را کنار بگذارید. به اندازه کافی در زندگی شاد باشید و افسردگی و غمگین بودن به شدت پرهیز کنید

بخندید.

همه مشکل دارند؛

همه بدبختی داریم، گرفتاری داریم و این موضوع تابع محل جغرافیایی آدمها هم نیست.

یاد بگیرید بخندید.

به ریش دنیا و مشکلات بخندید.

به بدبختی‌ها بخندید.

به من که دو ساعت صرف نوشتن این موضوع کردم، بخندید.

به خودتان بخندید.

دو بار اولش سخت است، اما کم کم عادت میکنید و می‌بینید که رابطه خنده و گرفتاری، مثل رابطه خیار است و سوختگی پوست؛درمانش نمی‌کند اما دردش را کم میکند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو