اثبات وجود آب در مریخ

منبع: فرزند

116

1398/8/14

17:55


اثبات وجود آب در مریخ

تصاویر تازه‌ای که از سطح مریخ توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا منتشر شده، اطلاعات تازه‌ای را در مورد تاریخچه وجود آب در سطح سیاره مریخ آشکار می‌سازد.

پژوهشگران با بررسی این عکس به این نتیجه رسیده اند که میلیاردها سال قبل در مریخ جوی ضخیم و متراکمی وجود داشته که باعث به دام افتادن گرما می شد. این امر وجود آب را به شکل مایع در سطح سیاره مریخ ممکن می کرد.

محققان می گویند هنوز امیدوارند آب به شکلی در عمق سیاره مریخ موجود باشد و این عکس ها امیدواری در این زمینه را افزایش داده است.

یکی از عکس های یادشده که توسط فضاپیمای مارس اکسپرس گرفته شده نشان می دهد در گذشته رودهایی در سطح مریخ وجود داشته که هم اکنون خشک شده اند.

این رودها که نیرگال والیس نام دارند، دقیقا در جنوب خط استوای مریخ قرار دارند. رودهای مذکور در حدود ۷۰۰ کیلومتر امتداد یافته اند و جریان یافتن آب از لابلای صخره ها و اثرات ناشی از برخورد شهاب سنگ ها با سطح مریخ مسیر حرکت آنها را مشخص کرده است.

برآوردهای انجام شده بر اساس عکس های یادشده نشان می دهد که رودهای مذکور بین ۳.۵ تا ۴ میلیارد سال قبل در سطح مریخ پرآب بوده اند.

محققان ناسا امیدوارند ظرف یک دهه آینده با اعزام فضاپیمای سرنشین دار به مریخ و نیز استفاده از تجهیزات پیشرفته نمونه برداری بتوانند اطلاعات دقیق تری در این زمینه به دست آورند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو