طرز تهیه چند مدل سوپ خوشمزه برای روزهای سرد

طرز تهیه چند مدل سوپ خوشمزه برای روزهای سرد


منبع: زیبامون

564

1398/8/14

19:36


در این بخش از زیبامون دات کام دستور پخت چند مدل سوپ خوشمزه رو یاد بگیرید و در روزهای سرد پاییزی و زمستانی درست کنید و از خوردن ان لذت ببرید!

طرز تهیه چند مدل سوپ خوشمزه برای روزهای سرد

روزهای سرد پاییزی و زمستانی بهترین فرصت برای درست کردن انواع سوپ و آش هست تا هم در این روزها احساس گرما بیشتری داشته باشید و هم به دلیل خواص درمانی سوپ ها، از ابتلا به سرماخوردگی و گلو درد در پاییز و زمستان پیشگیری کنید. در واقع سوپ یک وعده غذایی سریع و گرم هست که فواید سلامتی خیلی زیادی به همراه دارد. 

در ادامه دستور پخت چند مدل سوپ ساده و پرطرفدار که بسیار خوشمزه و لذیذ هستند رو ببینید و برای خانواده و عزیزان خود درست کنید و لحظات خوشی را در کنار هم سپری کنید!

 

خواص سوپ

سوپ ها فواید و خواص خیلی زیادی برای سلامت بدن دارند که در ادامه به تعدادی از این فواید اشاره کرده ایم. مطمئنا بعد از خواندن خواص و فواید سوپ به این نتیجه خواهید رسید که سوپ میتواند یکی از بهترین وعده های غذایی در طول روز باشد!

 

سوپ برای گرم شدن بدن، نرم شدن گلو و معده

سوپ به دلیل نوع پخت و مواد غذایی به کار رفته در ان حالت نرم و صاف دارد و از انجایی که به شکل گرم سرو می شود، تاثیر خیلی خوبی در نرم شدن گلو و گرم شدن معده دارد.

خوردن یک کاسه سوپ در روزهای سرد، یکی از راه کارهای عالی برای گرم کردن بدن از داخل بوده و مشکل سرد بودن دست و پا از این طریق به خوبی برطرف خواهد شد.

 

منبع عالی از مواد معدنی و انواع ویتامین ها به شکل مایع

سوپ ها معمولا حالت رقیق و مایع دارند و به دلیل استفاده از سبزیجات و خوراکی های تازه در ان، سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین ها به شکل مایع بوده که برای سلامت بدن و تغذیه رسانی به سلول های بدن بسیار مفید هستند و کمک می کند تا پوستی شاداب و با طراوت داشته باشید.

 

سوپ

 

وعده غذایی سالم و مغذی

اگر به فکر ایجاد تغییر در سبک زندگی و برنامه غذایی خودتون هستید، بهتره پخت انواع سوپ رو در برنامه غذایی خودتون داشته باشید. سوپ ها معمولا با روش های مختلف و با مواد غذایی مختلف مثل سبزیجات، گوشت، مرغ، حبوبات، برنج و ... ساخته می شوند و میتونن تمام مواد مغذی و مورد نیاز بدن رو تامین کنند. علاوه بر این، روش پخت سوپ به گونه ای هست که ارزش غذایی تمام مواد غذایی به کار رفته در ان به بهترین شکل ممکن حفظ خواهد شد و به همین دلیل هست که گفته می شود سوپ یک منبع عالی از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و ... است.

 

سرشار از فیبرهای سالم

برای پخت سوپ باید از انواع سبزیجات تازه و حبوبات استفاده کنید و به همین دلیل سوپ ها سرشار از فیبرهای سالم بوده که برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید بوده و مانع از ایجاد نفخ و یبوست در بدن می شوند. 

 

ایجاد احساس سیری 

سوپ ها دارای طعم و مزه بسیار متنوع و زیادی هستند و اگر قبل از شروع به خوردن غذای اصلی، یک کاسه سوپ بخورید، احساس سیری خیلی خوبی خواهید داشت و از این طریق؛ کمتر غذا خواهید خورد و تناسب اندام شما حفظ می شود.

 

درمان خانگی و موثر برای سرماخوردگی

سوپ مرغ یکی از بهترین پیشنهادات برای درمان خانگی سرماخوردگی است. این سوپ به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل کرده، باعث کاهش دردهای بدن در طول سرماخوردگی و انفولانزا شده و میتواند در از بین بردن مخاط بینی و گلو نیز بسیار موثر باشد. 

 

سوپ شیر

سوپ شیر یا سوپ سفید یکی از سوپ های خوشمزه و پرطرفداری هست که معمولا به عنوان پیش غذا در بسیاری از مهمانی ها و مجالس مورد استفاده قرار می گیره و طعم و مزه خاص و منحصر به فردی هم داره. برای تهیه سوپ شیر خوشمزه از دستور زیر استفاده کنید:

 

مواد لازم برای سوپ شیر

 

  • سینه مرغ: یک عدد
  • آب مرغ: 2 پیمانه
  • شیر : یک لیتر
  • خامه: 100 گرم
  • جو پرک: 100 گرم
  • هویج رنده شده: یک عدد
  • قارچ: 200 گرم
  • آرد سفید: 3 قاشق غذاخوری
  • کره: 50 گرم
  • جعفری خرد شده: یک قاشق
  • نمک و فلفل: به میزان لازم

 

سوپ شیر

 

دستور پخت سوپ شیر

1. ابتدا مرغ را به همراه یک پیاز و چند حبه سیر بپزید و خرد کنید.

2. جو پرک را بعد از خیس کردن در آب، به همراه آب مرغ و هویج رنده شده و قارچ خرد شده درون قابلمه بریزید. شعله گاز را روشن کرده و اجازه دهید تا با هم بپزند.

3. در یک قابلمه کوچک کره بریزید تا آب شود و سپس آرد رابه آن اضافه کنید. کره و آرد را به خوبی مخلوط کنید تا بوی خامی آرد گرفته شود. در این مرحله به تدریج شیر را به مخلوط کره و آرد اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا آرد گوله نشود. این مواد رو تا جایی که سس تقریبا غلیظ ایجاد شود، هم بزنید. سس سفید یا سس بشامل آماده هست.

4.  این سس سفید را به همراه سینه مرغ خرد شده به ظرف حاوی جو و هویج اضافه کنید و مدام هم بزنید. اجازه بدید این مواد با هم بپزند. اگر احساس کردید، سوپ، حالت سفت دارد، میتوانید مقداری آب جوش یا شیر به آن اضافه کنید. 

5.  در این مرحله خامه را کمی گرم کنید و به همراه نمک و فلفل به سوپ اضافه نمایید و دوباره مواد رو هم بزنید تا یکدست شوند. حرارت رو ملایم کنید و اجازه دهید سوپ جا بیوفتد. دقت داشته باشید که این سوپ خیلی زود ته می گیرد و بادی مدام ان را هم بزنید.

6. در مرحله آخر جعفری خرد شده را به سوپ اضافه کرده هم بزنید و حرارت را خاوموش کنید. سوپ شیر شما اماده است.

 

خواص سوپ شیر

سوپ شیر بسیار مقوی بوده، خاصیت نرم کننده برای گلو داشته و ملین هست. از انجایی که در تهیه این سوپ از شیر و خامه استفاده می شود، سرشار از کلسیم بوده و برای استخوان ها و دندان ها بسیار مفید خواهد بود. ویتامین a  و بتاکاروتن موجود در هویج نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن ودستگاه گوارش بسیار مفید هستند. قارچ و گوشت مرغ، پروتئین مورد نیاز بدن رو تامین کنند و به طور کلی این سوپ یک وعده غذایی بسیار مغذی و مفید برای بدن خواهد بود.

 

سوپ مرغ

سوپ مرغ یکی از بهترین درمان های خانگی برای سرماخوردگی هست که میتوانید به روش زیر درست کنید:

 

مواد لازم برای سوپ مرغ

 

  • سینه مرغ: یک عدد
  • هویج: 2 عدد
  • سیب زمینی: 2 عدد
  • پیاز: یک عدد
  • سیر: 3 حبه
  • گشنیز و جعفری: 200 گرم
  • نمک، فلفل، زردچوبه و روغن: به مقدار لازم

 

سوپ مرغ

 

دستور پخت سوپ مرغ

ابتدا پیاز و سیر رو خرد کنید و با مقدار خیلی کمی روغن و زردچوبه تفت دهید، هویج خرد شده و سینه مرغ را به آن اضافه کره کمی تفت دهید و بعد 2 تا 3 لیوان آب درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تا هویج و مرغ بپزند. بعد از پخته شدن مرغ، آن را از قابلمه بردارید، استخوان های ان را جدا کرده و خرد کنید و مجددا درون قابلمه بریزید. اگر تمایل دارید سوپ خوش رنگی داشته باشید میتوانید یک قاشق رب هم به ترکیب مواد اضافه کنید.

در این مرحله باید سیب زمینی خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا بپزد. در مرحله اخر گشنیز و جعفری خرد شده را به همراه نمک و فلفل به مواد اضافه کنید و بعد از  10 دقیقه، حرارت را خاموش کنید. سوپ مرغ شما اماده است. این سوپ لعاب خیلی زیادی نداره و میتوانید با اضافه کردن یک مشت رشته سوپ به ان، غلظت و لعاب بیشتری برای سوپ مرغتان ایجاد کنید.

 

خواص سوپ مرغ

سوپ مرغ دارای خواص ضد التهابی بوده در درمان سرماخوردگی و کاهش علائم ان از جمله آبریزش بینی، عطسه کردن و گلو درد بیار موثر هست. این سوپ در کاهش عفونت بدن نیز بسیار موثر بوده و میتوان از ان به عنوان نوعی پنی سیلین خوراکی و طبیعی یاد کرد.

 

سوپ جو یا سوپ جو پرک

برای اینکه بتونید سوپ جو قرمز و رستورانی درست کنید از این طرز تهیه استفاده کنید.

 

مواد لازم برای سوپ جو

 

  • جو پوست کنده: 1 پیمانه
  • سینه مرغ: یک عدد
  • هویج: 2 عدد
  • پیاز: یک عدد
  • رب: به مقدار لازم
  • جعفری خرد شده: 100 گرم
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

 

سوپ جو

 

روش درست کردن سوپ جو

1. برای درست کردن این سوپ لازم هست جو پوست کنده را از شب قبل خیس کنید.

2. ابتدا سینه مرغ را به همراه یک پیاز و چند حبه سیر و یک لیوان آب بپزید.

3. پیاز را خرد کنید و به کمی روغن درون قابلمه تفت دهید. سپس هویج رنده شده یا خرد شده را به آن اضافه نمایید. رب را نیز در این مرحله کمی تفت دهید. سپس جو خیس خورده را به همراه چند لیوان آب درون قابلمه بریزید روی شعله قرار دهید و اجازه دهید بپزد و به اندازه کافی لعاب پس دهد.

4. در طول مدت پخت، باید به طور مرتب سوپ را هم بزنید تا ته نگیرد.

5. سینه مرغ را بعد از پخته شده خرد کرده و یا ریش ریش کنید  به سوپ اضافه نمایید.

6. در مرحله آخر جعفری خرد شده را به همراه نمک و فلفل به سوپ اضافه نمایید.

7. سوپ آماده شده را در ظرف سرو بریزید، با جعفری خرد شده تزیین کرده و با آب لیمو میل کنید.

در این سوپ میتوانید از جو پرک استفاده کنید تا در مدت زمان کمتری این سوپ آماده شود. اضافه کردن قارچ نیز در این سوپ سلیقه ای بوده و طعم بهتری برای ان ایجاد خواهد کرد.

 

خواص سوپ جو

سوپ جو یکی از سبک ترین و بهترین سوپ ها برای فصل های سرد سال هست، این سوپ در رفع یبوست موثر هست، سرشار از پروتئین بوده و به دلیل فیبر بالایی که دارد، میتواند در گاهش وزن و لاغری نیز موثر باشد. جو سرشار از فیبر بوده و برای حفظ سلامت روده ها و دستگاه گوارش بدن بسیار مفید هست. 

 

سوپ سبزیجات

سوپ سبزیجات رسپی های مختلفی داره که در این بخش یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه ترین رسپی ها برای درست کردن سوپ سبزیجات را آماده کرده ایم:

 

مواد لازم برای درست کردن سوپ سبزیجات

 

  • پیاز
  • هویج
  • کرفس
  • فلفل دلمه ای رنگی
  • کدو سبز
  • سیب زمینی
  • لوبیا سبز
  • ذرت
  • نخود فرنگی
  • رب
  • روغن
  •  نمک و فلفل

 

سوپ سبزیجات

 

طرز تهیه سوپ سبزیجات

برای درست کردن این سوپ میتوانید از هر سبزیجات دیگری که تمایل دارید استفاده کنید. قارج، گوجه، گل کلم، کلم بروکلی و ... نیز جز پیشنهاداتی هستند که این سوپ رو خوشمزه تر خواهند کرد. بهترین کار این هست که از سبزیجات هر فصل برای درست کردن این سوپ استفاده کنید.

تمام سبزیجاتی که قرار هست در این سوپ مورد استفاده قرار دهید یک شکل و یک اندازه خرد کنید.

ابتدا پیاز را به همراه چند قاشق روغن درون قابلمه ریخته و کمی تفت دهید. یک یا دو قاشق رب اضافه کنید و تفت بدید. 

در این مرحله باید ابتدا سبزیجات سفت و سخت مثل هویج، کرفس، لوبیا سبز، ذرت و ... که به زمان پخت بیشتری نیاز دارند رو درون قابلمه بریزید. روی تمام سبزبجات رو با آب داغ پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا بپزند.

در مرحله بعدی سبزیجات نرم تر مثل سیب زمینی، فلفل دلمه، نخود فرنگی، قارچ، کدو سبز، گوجه و ... که به زمان پخت کوتاه تری نیاز دارن درو درون قابلمه بریزید و زمان بدید تا حسابی بپزند.

درمرحله اخر نمک و فلفل سوپ رو اضافه کنید و اجازه بدید تا آب اضافی سوپ کم بشه و سوپ غلیظ تری داشته باشید.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو