آسیب دیدن بیضه ها، باعث ناباروری میشود؟

منبع: نی نی بان

139

1398/8/14

22:11


بیضه ها مهمترین قسمت دستگاه تناسلی مردان هستند چون باید هورمونهای مردانه تستوسترون و اسپرمها را تولید کنند به همین دلیل هر آسیب یا صدمه ای می تواند وظایف این عضو مهم را با اختلال روبرو کند.

آسیب دیدگی بیضه چقدر مهم است؟
بیضه‌ها به دلیل موقعیت خاصی که دارند بیرون از بدن هستند همین بیرونی بودن آنها آسیب پذیری و احتمال صدمه در حادثه‌ها و سوانح را بالا می برد.وارد شدن ضربه و آسیب‌دیدگی مستقیم دلیل ۷۵ درصد از آسیب‌های بیضه است. پزشکان متخصص توصیه می کنند اگر بیضه در اثر سانحه‌ها و اتفاقی آسیب دید نباید به درمان خانگی رو بیاورید و خیلی سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آسیب‌دیدگی‌ بیضه چگونه است؟
نوع آسیب دیدگی با نوع ضربه یا حادثه فرق می کند. مثل:
کوفتگی و خون‌مردگی
وقتی رگ‌های خونی بیضه در سانحه آسیب می بینند بیضه دچار کوفتگی و خون‌مردگی می شود که با خونریزی و کبودی همراه است.
پیچ خوردگی
لوله‌ای به نام طناب اسپرماتیک از شکم به بیضه می رود و رگ‌های خونی را دربرمی‌گیرد . آسیب دیدن کیسه بیضه باعث پیچ خوردن این طناب می‌شود و مشکل پیچ‌خوردگی بیضه بروز پیدا می کند. البته این آسیب گاهی خود به خود و بدون هیچ‌گونه ضربه خوردن به بیضه ایجاد می‌شود.
پاره شدن
ضربه به بیضه ممکن است باعث پاره شدن پوشش سخت و محافظ اطراف آن شود و در نتیجه بیضه آسیب ببیند.به این نوع آسیب دیدی پارگی بیضه می گویند.
شکستگی
بعضی آسیب‌ها باعث شکستگی بافت بیضه می شود که ممکن است همراه با پارگی پوشش محافظ هم باشد.
هماتوسل
در این حالت خون زیر لایه محافظ پوشش‌دهنده اطراف بیضه جمع می‌شود.
در رفتگی بیضه
ممکن است بیضه در اثر بعضی آسیبها از کیسه بیضه به بیرون رانده شود و از شکم، نزدیک استخوان شرمگاهی بالای آلت تناسلی یا دیگر ناحیه‌های نزدیک کیسه بیضه بیرون بزند.
التهاب اپیدیدیم
وارد شدن ضربه به بیضه گاهی به اپیدیدیم آسیب می‌زند و باعث التهاب یا عفونت آن می‌شود. اپیدیدیم لوله مارپیچی است که اسپرم را پس از خروج از بیضه مدتی نگه می‌دارد.
عفونت
نیش حشرات باعث عفونت کیسه بیضه می‌شود.

آسیب دیدگی بیضه چه نشانه هایی دارد؟
وارد شدن ضربه به بیضه همراه با درد شدید در بیضه و شکم است. اما این موارد هم می تواند نشانه آسیب به بیضه ها باشد:
ورم کردن کیسه بیضه
حالت تهوع
کبودی یا جابجا شدن کیسه بیضه
وجود خون در ادرار
دشواری همراه با درد و سوزش هنگام ادرار کردن
تب

آیا آسیب دیدگی بیضه باعث ناباروری میشود؟
بیضه‌ها به دلیل اسفنجی بودن در سوانح و ضربه ها بخشی از ضربه را جذب می‌کنند، بدون این که آسیب جدی ببینند، اما اگر ضربه وارده خیلی شدید باشد ممکن است باعث پارگی و تورم و حتی ناباروری شود. مثلا در مورد پیچ‌خوردگی بیضه‌ها باید خیلی زود درمان شود اگر پزشک زود تشخیص بدهد شاید مشکلی پیش نیاید، اما اگر زمان زیادی از شروع درد بگذرد و این مشکل درمان نشود ممکن است بیمار با مشکل از دست دادن بیضه و یا کاهش همیشگی تولید اسپرم در بیضه مواجه شود. کاهش همیشگی تولید اسپرم هم یعنی ناباروری.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو