علت سرطان پستانها، شیردهی است؟

منبع: نی نی بان

98

1398/8/15

00:25


زنانی که در حال شیردهی هستند، اغلب تغییر در سینه خود را به شدت حس می کنند، پس معمولا متوجه هر گونه تغییر فیزیکی می شوند. یافتن توده هایی در سینه در طول شیردهی معمول است، که می تواند زنان را نگران ابتلا به سرطان سینه کند. زنانی که می دانند سرطان سینه دارند، احتمالاً نگرانی هایی در مورد ایمنی تغذیه با شیر مادر دارند و ممکن است تعجب کنند که آیا درمان سرطان آنها می تواند بر کودک تأثیر بگذارد. در این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد رابطه سرطان سینه و شیردهی کودک ارائه می کنیم.

آیا می توانید هنگام شیردهی به سرطان سینه مبتلا شوید؟
در حال شیردهی به کودک، ممکن است به سرطان سینه دچار شوید، اما این حالت نادر است. زنان مبتلا به سرطان سینه در هنگام شیردهی، حدود 3 درصد از سرطان های سینه را تشکیل می دهند. طبق تحقیقات موسسه ملی سرطان، برخی تحقیقات حاکی از آن است که احتمال ابتلا به سرطان سینه در سال های بعد از بارداری و زایمان بیشتر است. این افزایش خطر ممکن است نتیجه تغییرات هورمونی در دوران بارداری باشد. با این حال، به طور کلی، شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را به ویژه در زنان یائسه کاهش می دهد.
ماه های بارداری و شیردهی، تعداد دفعات دوره های قاعدگی که زن در طول زندگی اش دارد را افزایش می دهد. این کار قرار گرفتن در معرض هورمون هایی که خطر ابتلا به سرطان های خاص را افزایش داده، کاهش می دهد. علی رغم خطر کم، خانم ها در صورت نگرانی از سلامت سینه خود باید با پزشک صحبت کنند. عوامل متعددی می توانند تشخیص سرطان سینه را در خانم هایی که شیرده هستند، دشوارتر کند. این عوامل، شامل موارد زیر است:
شیردهی می تواند علائمی را ایجاد کند که بسیار شبیه به علائم سرطان پستان است.
اگر پزشکان در حین شیردهی مادر، توده ای پیدا کنند، به آزمایش زن برای داشتن سرطان سینه فکر نمی کنند، زیرا دلایل احتمالی دیگری نیز وجود دارد.
ماموگرافی و سونوگرافی سینه به احتمال زیاد نتیجه به غلط مثبت را در حین شیردهی به همراه دارند.

چه چیز دیگری می تواند باعث ایجاد توده سینه در هنگام شیردهی شود؟
بسیاری از شرایط به غیر از سرطان سینه وجود دارد که می تواند در هنگام شیردهی باعث ایجاد توده در سینه شود. این موارد به شرح زیر است:
1. احتقان پستان
در هفته های اولیه شیردهی، معمول است که سینه ها بیش از حد از شیر پر می شوند، که باعث می شود حس توده مانند و ناراحتی داشته باشند. این حالت، احتقان پستان نامیده می شود. احتقان پستان در مراحل اولیه شیردهی شایع است، اما می تواند هر زمان که تخلیه نامناسب سینه ها اتفاق می افتد، رخ دهد. علائم احتقان سینه زمانی که سینه تخلیه می شود، باید ناپدید شوند. همچنین ممکن است این وضعیت با گذشت زمان کاهش یابد زیرا بدن زن مطابق تقاضای کودک برای شیر تنظیم می شود.
2. انسداد مجاری شیری
سلول های ویژه در سینه ها، قبل از انتقال شیر به مجاری کوچک در سینه ها، شیر را تولید می کنند. اگر تخلیه شیر خیلی کم باشد یا شیر غلیظ شود، می تواند مجرا را مسدود کند. این می تواند به شیر دام افتاده در بافت پستان منجر شود، که ممکن است یک توده دردناک ایجاد کند. در بیشتر موارد، شیردهی مکرر، ماساژ پستان و کمپرس گرم می تواند به برطرف کردن انسداد مجاری شیری کمک کند.
3. ماستیت
ماستیت، ورم یا عفونت پستان است. این حالت با احتمال بیشتری از احتقان پستان و انسداد مجاری شیر رخ می دهد. اگر شیر در پستان گیر کند، پروتئین های شیر می توانند ساخته شوند و در نهایت شروع به نشت به بافت اطراف می کنند. علاوه بر توده، ورم پستان می تواند علائم زیر را ایجاد کند:
قرمزی سینه ها
لرز
احساس ناخوشانید
یک زن مبتلا به ماستیت باید به شیردهی ادامه دهد. شیردهی می تواند به تخلیه شیر به دام افتاده از بافت کمک کند، که بهترین راه برای رفع علائم است.
4. آبسه
آبسه عارضه نادر اما خطرناکی از ورم پستان درمان نشده است. این یکی از راه هایی است که بدن با یک عفونت مقابله می کند تا از شیوع آن در بدن جلوگیری کند. مرکز آبسه حاوی یک کیسه چرک و باکتری است. با تشکیل آبسه، بافت آلوده در مرکز نمی تواند فرار کند. آبسه به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد و درمان شامل تخلیه و آنتی بیوتیک ها خواهد بود. هر کسی که تصور می کند ممکن است دچار آبسه شده باشد، باید در اسرع وقت با پزشک صحبت کند.
5. کیست
کیست های کوچک به آنها، گالاکتوس گفته می شود، گاهی اوقات در پستان ها تشکیل می شوند. آنها حاوی شیر بوده و بسته به میزان شیر موجود در سینه ها، ممکن است ایجاد شده و از بین بروند. آنها توده های کوچکی بوده که معمولا دردناک نیستند و هنگام تبدیل شدن به شیر ناپدید می شوند.

چه زمانی، یک زن با توده موجود در سینه باید به پزشک مراجعه کند؟
در بیشتر موارد، توده های پستان در زنان شیرده سرطانی نیستند و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این وجود، یک زن با یک توده در سینه باید به پزشک مراجعه کند، در صورتی که:
توده از بین نمی رود
به رشد خود ادامه می دهد
فشار دادن آن در داخل پستان باعث نمی شود که از جای خود جابه جا شود
باعث گودی در داخل سینه شده یا شبیه به پوست پرتغال به نظر می رسد
در صورت نگرانی در مورد سلامتی پستان، یک زن باید به پزشک خود مراجعه کند.

آیا زن در صورت ابتلا به سرطان سینه، می تواند به فرزند خود شیر دهد؟
در بیشتر موارد، پزشک توصیه می کند که زنی که سرطان پستان در او تشخیص داده شده، از شیر دادن به فرزند خود اجتناب کند. بسیاری از درمان های سرطان پستان می تواند بر روی شیر مادر تأثیر بگذارد یا بر کودک تأثیر منفی بگذارد. پزشک برای تعیین اینکه کدام یک از روش های درمانی برای فرد مبتلا به سرطان پستان بهتر است، کمک خواهد کرد، زیرا این می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.

درمان های احتمالی سرطان سینه
جراحی: برای از بین بردن توده یا رشد سرطانی ممکن است عمل جراحی ضروری باشد. در برخی موارد، این می تواند شامل ماستکتومی (برداشتن پستان) یا ماستکتومی مضاعف (برداشتن هر دو سینه) باشد. میزان جراحی مشخص خواهد کرد که آیا فرد می تواند شیردهی را ادامه دهد یا خیر.
شیمی درمانی: شیمی درمانی از داروهای قوی برای از بین بردن سلو لهای سرطانی در بدن استفاده می کند. زنانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، باید شیر دادن به کودک را متوقف کنند.
پرتودرمانی: برخی از خانم ها تحت معالجه پرتودرمانی بسته به نوع خاصی از درمان، قادر به ادامه شیردهی هستند. پزشک قادر خواهد بود خطرات را توضیح دهد تا به فرد اجازه تصمیم گیری آگاهانه داده شود.
ممکن است تغذیه با شیر مادر در طول درمان سرطان امکان پذیر باشد، اما صحبت با پزشک قبل و طی مراحل درمانی ضروری است.

نتیجه گیری
بروز سرطان پستان در هنگام شیردهی بسیار نادر است، اما این امکان وجود دارد. اگر نگرانی در مورد سینه وجود دارد، خانم ها نباید در مراجعه به پزشک خود درنگ کنند. در صورت تشخیص سرطان پستان، زن باید در مورد گزینه های خود با پزشک صحبت کند، از جمله اینکه آیا او می تواند شیردهی را ادامه دهد یا خیر.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو