مشکل گوارشی نوزادان، راه های توقف سکسکه

منبع: نی نی بان

63

1398/8/15

01:21


سکسکه کردن برای نوزادان امری بسیار عادی است. در واقع، بعضی از نوزادان حتی قبل از تولد در حدود ششمین ماه بارداری دچار سکسکه می شوند. در این زمان ریه های کودک شروع به رشد می نماید (اگر زمانی متوجه اسپاسم های کوچک و منظم در شکم خود شدید، این احتمالاً مکانی است که این اتفاق در آن در حال روی دادن است). اگر کودک شما در دوران بارداری زیاد سکسکه کرده باشد، در ماه های اولیه پس از تولید نیز این اتفاق به وفور روی خواهد داد. اما حتی اگر متوجه سکسکه کردن کودکتان قبل از تولد نشده باشید، سکسکه برای کودکان تازه متولد شده امری غیر عادی نبوده و معمولاً جای نگرانی ندارد.

چرا نوزادان سکسکه می کنند؟
همانند بالغین، هیچ دلیل خاصی برای سکسکه در نوزادان وجود ندارد؛ هر چند تئوری های در این زمینه وجود دارند. سکسکه ها ممکن است به دلیل به دام افتادن هوا در معده کوچک نوزادان در حین شیر خوردن بوجود آیند. آنها همچنین ممکن است به نوعی واکنش های بدنی نوزاد باشند. گاهی نیز ممکن است خنده های نوزاد باعث بوجود آمدن سکسکه در وی شوند.

چگونه سکسکه را در نوزادان متوقف نماییم؟
چندین روش برای متوقف کردن یا جلوگیری از بروز سکسکه در نوزادان وجود دارد. به عنوان مثال، ایجاد کمی مکث در طول شیردهی و کمک به آروغ زدن نوزاد یا استفاده از پستانک می تواند در این زمینه مفید باشد. مهم است بخاطر داشته باشید که اکثر نوزادان در سال اول تولد دچار سکسکه می شوند و این مساله نگران کننده نیست. سکسکه وقتی روی می دهد که پرده دیافراگم شکمی کودک منقبض می شود. این مساله هوا را با فشار از بین تارهای صوتی بسته شده عبور داده و باعث ایجاد صدای سکسکه می شود. ممکن است اینگونه فرض شود که سکسکه باعث ناراحتی نوزاد شده است. در این مقاله، ما عواملی را که سکسکه را در نوزادان ایجاد می کنند، بهترین روش ها برای توقف یا جلوگیری از آن و زمانی که لازم است به پزشک مراجعه نمایید، بررسی خواهیم کرد.

چه عواملی باعث بروز سکسکه در نوزادان می شوند؟
نویسندگان یک مقاله معتبر در سال 2012 پیشنهاد کرده بودند که سکسکه ممکن است در واقع برای خارج کردن هوای اضافی از معده مورد استفاده قرار گیرد. با این وجود، انجمن های پزشکی کماکان درباره این که آیا سکسکه واقعاً هدفمند باشد، در شک و تردید به سر می برند. بنابراین، چه اتفاقی در بدن روی می دهد که باعث بروز سکسکه می شود؟ سکسکه وقتی روی می دهد که چیزی باعث شود پرده دیافراگم دچار اسپاسم شده و تارهای صوتی به سرعت بسته شوند. هوا در این حالت از بین تارهای صوتی بسته شده عبور کرده و صدای سکسکه را بوجود می آورد.
دیافراگم ماهیچه ای بزرگ است که از یک طرف بدن به طرف دیگر در زیر قفسه سینه کشیده شده است. این ماهیچه با نفس کشیدن فرد به پایین و بالا حرکت می کند. سکسکه در نوزادان به دلیل خاصی روی نمی دهد اما شیر دادن می تواند گاهی اوقات باعث شروع اسپاسم دیافراگم شود. این اتفاق ممکن است در مواقع زیر روی دهد:
پرخوری
سریع خوردن غذا
فرو بردن مقدار زیادی هوا
این عوامل می توانند باعث شوند معده کودک منبسط شود. با منبسط شدن معده، به دیافراگم فشار وارد می شود و این می تواند محرک شروع اسپاسم این ماهیچه و سکسکه باشد. اگر سکسکه به طور مداوم روی داده و باعث ناراحتی می شود، ممکن است یک مشکل اساسی مانند رفلاکس معده و مری (GER) باعث بروز آن شود. این مساله وقتی روی می دهد که غذای نسبتاً هضم شده و اسید معده در مسیر غذا به عقب برگردند. چون این مایعات از دیافراگم عبور می کنند، می توانند آن را تحریک کرده و باعث بروز اسپاسم شوند. شیردهی یا مشکلات معده ممکن است همواره عامل بروز سکسکه نباشند. ممکن است اسپاسم دیافراگم به دلایلی نامعلوم روی دهد.

چگونه سکسکه نوزادان را متوقف نماییم؟
سکسکه معمولاً برای نوزادان آزار دهنده نیستند. در حالی که سکسکه گاهی برای بالغین ناخوشایند است اما این مساله در کودکان معمولاً این گونه نیست. معمولاً می توانید نوزاد را به حال خود رها کنید تا سکسکه وی متوقف شود. اگر این اتفاق روی نداد، بهتر است با پزشک مشورت نمایید. وقتی به دلیلی نگران سکسکه کردن نوزاد خود هستید و می خواهید آن را به روشی متوقف کنید، می توانید از استراتژی های زیر بهره بگیرید:
1. کمی توقف در حین شیردهی برای آروغ زدن نوزاد
وقتی معده با هوا پر می شود، می تواند به دیافراگم فشار وارد کرده و باعث بروز اسپاسم شود. کمی توقف در حین شیردهی به کودک اجازه می دهد تا هوای داخل معده اش را خارج کرده و از بروز سکسکه جلوگیری شود. بر اساس نظرات آکادمی پزشکان اطفال آمریکا، تخلیه کردن هوای معده نوزادانی که با شیشه نیز شیر می خورند پس از هر بار مصرف 55 تا 85 گرم شیر، ایده مناسبی است. اگر نوزاد از سینه مادر تغذیه می کند، می توانید در هنگامی که سینه خود را برای شیردهی تعویض می نمایید، هوای داخل معده نوزاد را تخلیه نمایید.
2. استفاده از پستانک
مکیدن پستانک می تواند به آرام شدن دیافراگم و توقف سکسکه کمک کند.
3. به کودک گرایپ واتر بخورانید
گرایپ واتر ترکیبی از گیاهان دارویی و آب می باشد. این ماده به صورت سنتی برای درمان کولیک و سایر مشکلات معده استفاده می شده است. گیاهانی که معمولاً در این آب وجود عبارتند از:
زنجبیل
رازیانه
بابونه
دارچین
اگر مشکلات معده باعث بروز سکسکه می شوند، بعضی افراد معتقدند که استفاده از این ترکیب می تواند مفید باشد. با این وجود هیچ مدرک علمی در خصوص مفید بودن این درمان تاکنون ارائه نشده است. چون ریسک استفاده از این ترکیب پایین است، می توانید آن را امتحان کنید. چندین برند این محصول را حتی به صورت آنلاین ارائه می دهند.
4. مالیدن پشت نوزاد
مالیدن پشت نوزاد و تکان دادن وی به جلو و عقب می تواند به آرام شدن وی کمک کند. این امر می تواند باعث توقف اسپاسمی که باعث سکسکه شده است، شود.
بعضی مسکن های سنتی سکسکه ریشه در تاریخ داشته و مبنای علمی درستی ندارند. این ها عبارتند از:
وادار کردن فرد به پریدن
بیرون کشیدن زبان
نوشیدن آب در وضعیت وارونه
امتحان کردن این موارد و بسیاری دیگر از درمان های خانگی برای کودکان جالب نیست. این درمان های خانگی می توانند کودک را ناراحت کرده و حتی خطرناک باشند. آنها معمولاً باعث توقف سکسکه نیز نمی شوند.

جلوگیری از سکسکه
سکسکه معمولاً قابل جلوگیری نمی باشد اما استراتژی های زیر ممکن است مفید باشند:
غذا دادن به نوزادان قبل از ایجاد احساس گرسنگی زیاد
افزایش تعداد و کم کردن حجم غذای نوزاد در هر وعده
نشاندن نوزاد برای مدت نیم ساعت پس از هر بار تغذیه
تغییر وضعیت دادن شیشه شیر نوزاد به نحوی که هیچ هوایی نزدیک نوک بطری نباشد
مطمئن شدن از این که دهان نوزاد کاملاً دور نوک پستان را گرفته است

چه موقع به پزشک مراجعه نمایید
سکسکه معمولاً در نوزادان کمتر از 12 ماه نگران کننده نمی باشد. اگر سکسکه به طور مرتب روی می دهد یا به نظر می رسد که باعث ناراحتی نوزاد می شود، این مساله می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل سلامتی اساسی درنوزاد باشد. GER می تواند باعث بروز مکرر و ناراحت کننده سکسکه شود. کودکان ممکن است به GER مبتلا باشند اگر:
بیش از حد معمول بویژه در حوالی زمان های تغذیه گریه می کند
بیش از حد پشت خودش را در طول یا پس از شیردهی خم می کند
بیش از حد معمول آب دهانش خارج می شود
اگر در خصوص اینکه کودک شما به GER مبتلا شده است شک دارید، با پزشک مشورت نمایید. درمان این وضعیت معمولاً بسیار آسان است.

نتیجه گیری
سکسکه نوزادان معمولاً نگران کننده نمی باشد. اکثر نوزادان در سال اول تولد دچار این وضعیت می شوند. بسیاری از این سکسکه ها با شیردهی نوزاد در ارتباط هستند. استفاده از بهترین تجربیات در زمینه شیردهی مناسب می تواند مقدار سکسکه را کم کند. بعضی روش های درمانی نیز ممکن است در این زمینه مفید باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو