جشن میانه پاییز و عالمی متنوع در برگ ریزانی دیدنی

منبع: همگردی

90

1398/8/15

12:06


فصلی پر از رنگ و طرح. فصلی که چشمان هر ببینده ای را میخکوب این همه زیبایی می کند. به راستی که عروس فصل ها زیبنده پاییز است، عروسی با لباسی از برگ های نارنجی و قرمز. به نظر شما با شکوه تر از این هست؟! طبیعت به اواسط عمر خودش رسیده و کم کم خود را آماده سرمای زمستان می کند ولی باید این را هم در نظر داشت که زیبایی طبیعت همیشه در پاییز خودنمایی می کند. پاییز فصل عاشق شدن است. فصل قدم زدن با یار در زیر رگبار و غرش ابرها. ابرهایی که با هر وصال یا هر هجران بر حال آدمیان این کره خاکی گریه می کنند یا از ته دل به شادمانی می پردازند. این خصلت پاییز است که هم عاشق می کند و هم دل زده و دل مرده. پاییز هزار رنگ به نیمه خود رسیده و مردمان ایران زمین خود را مهیای جشنی زیبا و دیدنی با عالمی از شیرینی و پایکوبی می کنند. آری به برگزاری جشن میانه پاییز مصادف با 15 آبان رسیدیم، جشنی که حال و هوای دیگری دارد، حال و هوای آماده شدن برای سرمای دی. همراه من شوید تا کمی از جشن میانه پاییز برایتان بگویم.

جشن میانه پائیز

جشنی ماندگار و تاریخی برای عروس فصل ها

جشن میانه پاییز یا 15 آبان در اوستایی «ایـاترمه» به معنای آغاز سرما نامگذاری شد. آغاز سرما و زمان برگزاری جشن میانه پاییز در زندگی کشاورزی و دامپروری هنگامی است که گله های گوسفند از چراگاه های خود به محل زمستانی خود باز می گردند. عنصر دینی این جشن ایرانی خواندن جشن و نیایش است که موبدان انجام می دهند و حاضرین در جشن دست یکدیگر را می گیرند و هم پیمان و هم باور می شوند، زیرا پیروزی و کامیابی در یگانگی و همدلی است، به ویژه در گذشته تحمل در برابر بلایای طبیعی، خشکسالی، سیل، زلزله، طوفان تنها با پشتیبانی از یکدیگر شدنی بود. شرکت در مراسم وظیفه دینی برای همه بود و هزینه آن را همه داوطلبانه و هر کس به اندازه درآمد و تواناییش می داد، ولی همه به یک اندازه در آن سهیم بودند. همه زرتشتیان اعم از زن و مرد، پیر و جوان و کودک، فقیر و غنی همه یکسان در آن شرکت می کردند و در یکجا گرد می آمدند و از یک سفره و از یک غذا می خوردند که این امر باعث همبستگی بیشتر اجتماعی می شد. در پایان آنچه از خوردنی باقی مانده به خانه افراد نیازمند فرستاده می شد و این جزیی از نیکوکاری است که در دین زرتشت بدان سفارش شده اند. جشن ماه یا جشن میانه پاییز یک جشن محبوب برداشت محصول در چین و ویتنام است. این جشن در هشتمین ماه تقویم چینی که مصادف با ماه سپتامبر است، برگزار می شود. تهیه و صرف کیک ماه یکی از مهمترین مراسم این جشن است. این جشن ایرانی به 3 منظور انجام می شود: دور هم جمع شدن، دیدار خانواده و دوستان و برداشت محصول با کمک یکدیگر، شکرگزاری برای برداشت محصول و دعا و نیایش برای نوزادان، همسر، زیبایی، طول عمر یا یک آینده خوب. در این جشن که در چین هم برگزار می شود، هر سال در آن اژدهای بزرگی در خیابان ها به نمایش دادن مشغول می شود. این مراسم سنتی، فصل دروچینی است. آنان می گویند وقتی که ماه کامل می شود، تمام موجودات طبیعت نیز کامل می شوند.

جشنی ماندگار و تاریخی برای عروس فصل ها

پایانی خوش برای جشنی تاریخی

پاییز زیبا و دلفریب به میانه راه خود رسیده و این رسم کهن که از قدیم برای ما به یادگار مانده، ما را وسوسه کند تا حتی برای مدتی کم هم شده کنار هم باشیم و برای رهایی از نخوت و غم به پایکوبی بپردازیم. باشد که به بهانه برگزاری جشن میانه پاییز گذر عمر را به نظاره بنشینیم و بفهمیم که گاه چقدر برای خوبی کردن و شاد کردن دلی زمان محدود است!

پایانی خوش برای جشنی تاریخی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو