برای پیشگیری از درد پا چه کارهایی باید کرد؟ پارگی تاندون زانو یا دررفتگی شانه ها هیچ وقت یکی از مهمترین خطرات ورزشی نبوده است. در سال ۱۹۵۱ دوره حرفه ای بازیکن نیویورک یانکی جو دی مگیو، به دلیل درد شدید جلوآمدگی استخوان به پایان رسید، اما دردسرهای پا درد او، به همینجا ختم نشد. تقریباً بعد از ۴۰سال که خودش را از ورزش بازنشسته کرده بود، درمان ورزشی خود را مجددا از سرگرفت. او دیگر قادر به بازی گلف و پیاده روی نبود. مشکلات پا و قوزک پا تهدید کننده زندگی نیستند، بلکه آنها تهدید کننده سبک زندگی هستند. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی درمان درد پا می پردازیم.

درد پا چیست؟

درد پا اغلب یک رویکرد مداوم است که منجر به مشکلات عضلانی استخوانی زانو، مفاصل ران، درد و سرانجام موجب تنزل یا از دست رفتن تحرک و پویایی می شود.

درد پا

حدود ۲۴ درصد از افراد بیش از ۴۵سال از پادرد رنج می برند و از سن ۷۰ سالگی این درصد به بیش از ۵۰ درصد می رسد. اما پا درد قسمت معمولی از دوران پیری نیست، دکترمتخصص الن باس در نیوجرسی سیتی می گوید: من هرگز به بیماران خود نمی گویم، شما پیرتر شده اید و این مشکلی است که به صورت طبیعی اتفاق می افتد.

آسیب دی مگیو و جراحی ناموفق او در طول بازی حرفه ای او، بزرگترین محرک و انگیزه برای بکارگیری روش هایی جز جراحی پا و مچ پا شد. پازیتانو شخصی که با موفقیت بازیکنان بازنشسته را با یک آتل مخصوص درمان کرد، بیان می کند که امروز به لطف جولتین جو درمان پا درد دیگر مشکل نیست، اغلب به جای بکارگیری تیغ جراحی از علم ارتوپد استفاده می کنند.

عوامل موثر در درد پا

عروقی

جریان خون با بالارفتن سن کاهش می یابد که می تواند باعث ایجاد درد پا شود. برای مثال، جریان خون کمتر به یک تاندون باعث ایجاد مشکلاتی مثل تاندونیت می شود.

ارتوپدی

بطور کلی مشکلات عضلانی یا اسکلتی مثل التهابات کف پا، شکافته شدن پاشنه پا به خاطر رشد غیر عادی استخوان، پینه، آرتروز و تغییرات مفصلی در پاها در سن ۴۰سالگی ظاهر می شود. مخصوصا افراد فعال در رشته های ورزشی مثل دونده ها حتما به فشارهای وارد بر تاندون های آشیل خود توجه نمایید.

درد پا

پوست و ناخن

پایین آمدن سرعت رشد ناخن و تضعیف سیستم ایمنی بدن می تواند موجب قارچ ناخن آزاردهنده ای برای پاهای ورزشکاران، شکاف پوستی یا سیاه شدگی ناخن شود. وقتی که به دهه ۶۰ و ۷۰ از عمر خود نزدیک می شوید، پوست شما نازک می شود و چربی ها روی کف پا شما تجمع می کنند، امیلی اسپلیکال متخصص درمان پا درد بیان می کند که پیاده روی با این وضعیت می تواند دردناک باشد، او نیز می گوید با عدم رعایت بهداشت و تحرک لازم مشکلات مربوط به پا تشدید می شود.

اعصاب

حساسیت پا، مطابق با افزایش سن ما کمتر می شود، اینکه چه فشار یا ضربه ای به زمین وارد کنید یا چگونه راه بروید بر ناهمواری ها، تصمیم گیری این موارد برای بدن شما سخت تر می شود. محققان پی بردند که با رسیدن به سن۷۰سالگی نیاز به تحریک دو برابر دارند تا مغزشان آن را دریافت کند.

راه حل

افزایش وزن در اواسط سال های عمرمان می تواند شروع مشکلات مربوط به پا باشد، بعد از مشکلات درد زانو، مفاصل ران (لگن) و شانه ها مشکلات درد پا نیز به سراغ شما خواهد آمد. همانطور که برای درد دندان به دندانپزشک مراجعه می کنید برای رفع این درد هم بهتر است به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

۵ مرحله ای که به شما برای داشتن پاهایی سالم کمک می کند

درد پا

کفش مناسب

بالای 72 درصد مردم کفش هایی پا می کنند که مناسب آنها نیست، که این نوع کفش ها قوس کف پای شما را کم می کنند. برای رفع این مشکل انتخاب یک کفش مناسب، عدم استفاده زیاد از کفش و حرکات کششی برای پا و انگشتان توصیه می شود، تا از مشکلاتی نظیر میخچه، پینه انگشتان چنگالی و چکشی خلاص شوید.

استراحت کافی برای پا

سعی کنید بیشتر بنشینید و به عضلات و لگن خود کمی استراحت دهید؛ عملکرد درست پاها نیازمند عضله هایی قوی هستند. اسپلیکال توضیح می دهد تمرینات ورزشی مانند پل زدن و پلانک نه تنها محرک شکم و انقباض مفاصل ران هستند بلکه بالا پایین رفتن شما از طبقات را نیز تسریع می کنند و با افزایش طول عمر نیز ارتباط دارند.

کمک از غذاها

التهاب می تواند در ایجاد پا درد شما موثر باشد و برای اثر ضدالتهابی مصرف امگا ۳ و۶ به همراه آجیل، سبزیجات، حبوبات، میوه جات، روغن زیتون ، ماهی و انواع رژیم های مدیترانه ای برای کاهش وزن توصیه می شود. این اثر کاهش وزن فشار روی پا را کمتر می کند؛ پس درد کمتری تجربه خواهید کرد.

پابرهنه قدم بزنید

اعصاب کف پا خیلی بیشتر از اعصاب دستان شما حساس هستند، اما مدام کفش پوشیدن در طول روز این حسگرها را از تحریکات لازم محروم می کند، برای حل مشکل می توانید از ورزش های یوگا و پیلاتس بهره ببرید.

بازی با توپ

پاهای خود را روی توپ گلف یا چوگان به مدت ۵ دقیقه در روز بغلتانید که تحریک مطلوبی برای پای خسته شما فراهم می کند و به گفته مربی، مایکل ریان، این کار موجب استحکام و پویایی شما با آزادسازی ارتباط بین بافت کلاژنی و تاندون می شود.

درد پا

3 تمرین راحت

سالها نشستن روی یک صندلی می تواند به فرم بدنی شما آسیب برساند، و در نتیجه باعث تغییر در حرکات شما و آغاز پا درد شود. در نتیجه ما این سه تمرین را توصیه می کنیم:

بنشینید و بایستید

جلوی صندلی بایستید، در حالی که انگشتان پا، موازی و روبه جلو است، بنشینید و سپس بایستید؛ ۱۰مرتبه این حرکت را تکرار کنید.

چرخش مچ پا

کمرخود و یک پای خود را روی زمین، و پای دیگر به کمک دستان شما گرفته شود، ۲۰چرخش زانو در هرجهت انجام دهید، سپس انگشتان پا را 20 بار روبه جلو کش بیاورید و خم کنید.سپس اینکار را با زانوی دیگر تکرار کنید.

استاتیک پشت

کمر خود را همراه با لگن و زانو با زاویه ۹۰درجه روی زمین و قسمت تحتانی زانو روی صندلی بگذارید، دستان خود را از دوطرف با زاویه ۴۵درجه نسبت به بدن خود باز کنید و کف دستان روبه بالا باشد. قسمت فوقانی کمر را در حالت استراحت قرار دهید و توجه کنید که کمرتان صاف باشد. این وضعیت را به مدت 5 دقیقه حفظ کنید.