عبدی: دیوار بی‌اعتمادی ایران و آمریکا برداشته شود

منبع: برترین ها

45

1398/8/16

10:12


عباس عبدی از دانشجویان پیرو خط امام که 13 آبان سال 58 سفارت امریکا در ایران را تسخیر کردند در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی با دفاع از این اقدام آن را واکنش طبیعی مردم ایران به اقدامات امریکا دانست.

روزنامه ایران:  عباس عبدی از دانشجویان پیرو خط امام که 13 آبان سال 58 سفارت امریکا در ایران را تسخیر کردند در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی با دفاع از این اقدام آن را واکنش طبیعی مردم ایران به اقدامات امریکا دانست.

عبدی در پاسخ به کسانی که مبدأ تحریم‌های امریکا را اشغال سفارت این کشور می‌دانند، گفت: «امریکایی‌ها تنها می‌خواهند خودشان حقیقت و اخلاق را تعریف کنند و من فکر نمی‌کنم این روند به نتیجه‌ای برسد. اشغال سفارت در خلأ و انتزاع رخ نداد؛ بلکه محصول عملکردی از ایالات متحده امریکا بود که با 28مرداد آغاز و پس از آن نیز ادامه پیدا کرد».

او با یادآوری اینکه در سالی که انقلاب شد بیش از 55 هزار امریکایی به‌عنوان شهروند و مستشار در ایران بودند و امریکا با وجود فرار شاه از اقدامات خود دست برنداشت، گفت: «می‌خواهند همه اینها را نادیده بگیرند و بگویند که اشغال سفارت، 1/1/1 تاریخ روابط ایران و امریکاست و من فکر می‌کنم تا وقتی این تصور در امریکا وجود دارد، امکان ندارد که مسأله به شکل عادی میان طرفین حل شود».

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه در تاریخ ایران هیچ اقدامی نبوده که تا این اندازه حامی در زمانی که اتفاق افتاد، داشته باشد، افزود: «چرا باید تجربه یک ملت را محکوم کرد؟ چه کسی به خود چنین حقی می‌دهد؟ پشت در سفارت، از چپ چپ تا راست راست صف بسته بودند تا از این اقدام حمایت کنند. این ملت دیوانه نبوده که از این اقدام حمایت کند، حتماً اتفاقی برایش افتاده که این واکنش را نشان داده است». او در پاسخ به این سخن مجری که «اشغال سفارت امریکا در ایران چندین میلیارد دلار به ایران خسارت وارد کرد و تحریم‌ها علیه ایران دقیقاً چهار روز پس از این اقدام وضع شد»، پاسخ داد: «شما فکر می‌کنید اگر این تحریم‌ها هم وضع نمی‌شد، وضع کشور گل و‌ بلبل می‌شد؟ اجازه دهید همین تجربه اخیر خود را مرور کنیم، چرا سراغ 40سال پیش برویم؟ مگر ایران برجام را نپذیرفت؟ مگر امضا نکرد؟ مگر همه تعهدات خود را بدرستی انجام نداد؟

چرا امریکا زیر آن قرارداد زد؟ ایران چه کار کرده بود که باید تحریم می‌شد؟ متأسفانه درکی که شما از امریکا دارید، مطابق واقع نیست. از اینجا که می‌گویید دلیل تحریم ما از سوی آنها این بوده، خب اگر این اقدام هم نمی‌شد، آنها بهانه دیگری برای تحریم پیدا می‌کردند». عباس عبدی در ادامه با بیان اینکه «من اولین کسی هستم که با یک گروگان امریکایی گفت‌و‌گو کردم»، گفت: «بحث من آنجا این بود که گذشته‌ها گذشته و ما ضمن اینکه نمی‌توانیم گذشته را فراموش کنیم، در عین حال نیز نمی‌توانیم دربند آن بمانیم.

باید نگاه به آینده داشته باشیم و کوشش کنیم تا این دیوار بی‌اعتمادی که بین ایران و امریکا درست شده و هر کسی رجی از آن را ایجاد کرده، برداشته شود». او بازگشت امریکا به برجام را یکی از اصلی‌ترین مقدمات این تغییر دانست و افزود: «باید گام‌به‌گام جلو رفت. نمی‌توان اتفاقاتی که افتاده را یکباره نادیده گرفت و کنار گذاشت. اما اگر فکر کنید که یک طرف می‌تواند روی طرف مقابل را به طور کامل کم کند، در این حالت، من چیزی جز درگیری و جنگ و خسارت برای منطقه، ایران و کل جهان نمی‌بینم».

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو