چرا بعد از اپیلاسیون، جوش‌های قرمزرنگ روی پوست ایجاد می‌شود؟

61

1398/8/16

11:30


برای جلوگیری از بروز جوش‌ها بعد از عمل اپیلاسیون، لازم است شکل درست انجام آن را بدانید. به هیچ عنوان زدودن موهای زائد با موم یا ژیلت را برخلاف جهت رویش موها انجام ندهید. با اینکه این روش به شما این امکان را می‌دهد تا قسمت اعظم موها را از ریشه جدا کنید، برای سلامت پوست مضر است و قطعاً نتایج خوشایندی به دنبال نخواهد داشت

چرا بعد از اپیلاسیون، جوش‌های قرمزرنگ روی پوست ایجاد می‌شود؟

به گزارش بهداشت نیوز: بعد از زدودن موهای زائد با موم یا حتی بعد از اصلاح صورت با ریش‌تراش یا ژیلت، بروز جوش روی پوست کاملاً طبیعی است بنابراین نگران نباشید. این نقاط قرمزرنگ کوچک، حاصل نوعی برافروختگی در سطح پوست است چون از یک‌سو موها از ریشه کنده شده‌اند و از سوی دیگر سطح پوست به شدت تحریک شده است. این واکنش شدید پوستی معمولاً بعد از چند ساعت ناپدید می‌شود، به همین دلیل موضوع نگران‌کننده‌ای نیست. با این حال از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، با رعایت نکات زیر قطعاً قادر خواهید بود از این گونه واکنش‌های پوستی جلوگیری کنید.

نحوه آماده‌سازی پوست قبل از انجام اپیلاسیون

- اگر می‌خواهید با جوش‌های قرمزرنگ بعد از اپیلاسیون خداحافظی کنید، لازم است قبل از هر کاری پوستتان را آماده کنید. برای این منظور، دست‌کم یک بار در هفته گوماژ کنید. گوماژ یک روش لایه‌برداری از سطح پوست است. این فرایند لایه‌برداری بسیار مؤثر است و می‌تواند پوست را نرم و تمیز کند. با این روش سطح پوست از پوست‌های مرده پاک‌سازی می‌شود، درنتیجه جداسازی موها از ریشه آسان‌تر انجام می‌گیرد و امکان اینکه مویی زیر پوست باقی بماند، کاهش می‌یابد.

- برای اینکه عمل اپیلاسیون موفقیت‌آمیز باشد، آن را با عجله انجام ندهید، بلکه برای آن وقت بگذارید و تا حد امکان در روشنایی زیاد این کار را انجام دهید تا احیاناً برخی موها باقی نمانند. هرقدر این عمل را با آرامش بیشتری انجام دهید، موها کمتر آسیب می‌بینند، جداسازی آن‌ها از ریشه بهتر انجام می‌گیرد و درنهایت احتمال بروز جوش در سطح پوست، کمتر خواهد شد. برای مهار جوش‌هایی که معمولاً بعد از اصلاح صورت آشکار می‌شوند، توصیه می‌شود تیغه ژیلت یا ریش‌تراش را قبل از شروع کار کاملاً ضدعفونی کنید.

شیوه درست انجام اپیلاسیون

- برای جلوگیری از بروز جوش‌ها بعد از عمل اپیلاسیون، لازم است شکل درست انجام آن را بدانید. به هیچ عنوان زدودن موهای زائد با موم یا ژیلت را برخلاف جهت رویش موها انجام ندهید. با اینکه این روش به شما این امکان را می‌دهد تا قسمت اعظم موها را از ریشه جدا کنید، برای سلامت پوست مضر است و قطعاً نتایج خوشایندی به دنبال نخواهد داشت. برداشتن موها، آن هم در خلاف جهت رویش آن‌ها، منجر به شکل‌گیری جوش‌هایی در سطح پوست می‌شود.

- برای جلوگیری از قرمزی پوست، محل اپیلاسیون را با آب و صابون بدون الکل کاملاً بشویید و سپس به خوبی پاک کنید. وقتی پوستتان کاملاً خشک شد، اپیلاسیون را آغاز کنید. اگر از موم استفاده می‌کنید، حتماً از نوار موم سرد یا گرم کمک بگیرید و آن را در جهت رویش موها از سطح پوست بلند کنید.

- اگر قصد دارید برای موهای پشت لبتان از موم استفاده کنید، این ناحیه را بیشتر از 2 بار موم نیندازید چون احتمال بروز نقطه‌های قرمزرنگ در سطح پوست این ناحیه افزایش می‌یابد. از آنجا که پوست این ناحیه حساسیت بالایی دارد، بهترین روش برای موزدایی این قسمت، استفاده از باندهای موم سرد است. این نوع باندها مخصوص صورت هستند و در بازار نیز به وفور یافت می‌شوند.

- قبل از شروع اپیلاسیون، یک تکه پنبه را به الکل 40 یا 60 درصد آغشته کنید و آن را به آرامی روی محل موردنظر بزنید. با این کار از تکثیر میکروب‌ها جلوگیری خواهید کرد.

- اگر برای اپیلاسیون از موم کمک می‌گیرید، حتماً قبل از شروع، مقدار کمی پودر تالک روی پوست بزنید. پودر تالک از چسبندگی بیش از اندازه موم به پوست جلوگیری می‌کند.

- تا جایی که می‌توانید از اپیلاسیون دوباره یک محل جدا خودداری کنید چون با این کار فقط به پوستتان آسیب می‌رسانید و آن را بیشتر تحریک می‌کنید.

نحوه جلوگیری از بروز جوش‌ها بعد از هر جلسه اپیلاسیون

- به محض اتمام اپیلاسیون سراغ فراورده‌های معطر و حاوی الکل نروید. استعمال این مواد روی پوست، به‌خصوص بعد از اپیلاسیون ناحیه زیر بغل، اکیداً ممنوع است. به‌جای این مواد، می‌توانید از کرم مرطوب‌کننده، کرم‌های ضدسوختگی یا حتی دئودورانت‌های طبیعی استفاده کنید. زاج سفید یکی از همین مواد طبیعی محسوب می‌شود که در از بین بردن بوی عرق بدن، معجزه می‌کند.

- اگر ناحیه صورت را اپیلاسیون کرده‌اید، تا چند روز از استعمال کرم‌پودر خودداری کنید.

- بعد از اپیلاسیون، دست‌کم تا 24 ساعت در معرض نور مستقیم آفتاب نباشید. نور خورشید، علاوه بر تحریک رویش جوش‌ها، اثر آن‌ها را روی پوست طولانی‌تر می‌کند اما اگر روزی مجبور شدید بلافاصله بعد از اپیلاسیون، در معرض آفتاب شدید قرار بگیرید، از استعمال کرم ضدآفتاب قوی غافل نشوید.

- بعد از اتمام اپیلاسیون، برای تسکین و آرام‌سازی پوست، حتماً از کرم یا لوسیون کمک بگیرید. شما می‌توانید سطح پوست را با روغن بادام‌شیرین نیز ماساژ دهید. این روغن بسیار آرام‌بخش است. روغن مریم‌گلی نیز گزینه خوبی است چون رشد موها را کند خواهد کرد. لازم به یادآوری است استعمال کرم‌های مرطوب‌کننده و لوسیون‌ها، بلافاصله بعد از اپیلاسیون،‌ ممکن است به مسدود شدن منافذ پوستی ختم شود. به همین دلیل توصیه می‌شود این مواد را فوری بعد از اتمام کار مصرف نکنید، در عوض اگر احساس می‌کنید پوستتان رطوبت لازم را ندارد، از ژل آلوئه‌ورا کمک بگیرید.

اگر می‌خواهید از فواید اپیلاسیون به بهترین شکل ممکن سود ببرید و مضرات آن را به حداقل برسانید، لازم است هر روز پوستتان را مرطوب کنید و 1 تا 2 بار در هفته، لایه‌برداری یا همان گوماژ را در برنامه خود بگنجانید. البته در فصل تابستان بهتر است لایه‌برداری از پوست 3 مرتبه در هفته انجام شود.

یکی دیگر از راه‌های مقابله با جوش‌ها بعد از اپیلاسیون، کمپرس سرد است. استفاده از مقداری یخ روی پوستی که در اثر موزدایی تحریک شده، از التهاب آن جلوگیری می‌کند.

در مواجهه با جوش بعد از اپیلاسیون یا اصلاح صورت چه کنیم؟

دقیقاً بعد از اپیلاسیون، ممکن است جوش‌ها یا لک‌های قرمز زیرپوستی در سطح پوست پدیدار شود. از آنجا که پوست تحت تأثیر کنده شدن موها، به شدت تحریک و سطح آن ناگهان خالی شده، این احتمال وجود دارد که دِرم یا همان لایه میانی پوست مورد حمله میکروب‌ها قرار بگیرد. یادتان باشد به‌رغم تلاش شما، هر لحظه احتمال شکل‌گیری جوش‌ها یا موهای زیرپوستی وجود دارد اما در صورت بروز این مشکلات، راه چاره چیست؟

1) در اولین قدم، هرگز جوش‌ها یا موهای زیرپوستی را دستکاری نکنید! دستکاری پوست هیچ سودی برای شما نخواهد داشت و فقط آن را بیش از حد تحریک خواهد کرد.

2) در گام بعدی، حتماً با متخصص پوست مشورت کنید. وی درمانی مناسب با وضعیت کنونی پوستتان تجویز خواهد کرد. درصورتی که موی زیرپوستی داشته باشید، پزشک آن را خارج و با مواد مناسب محل را ضدعفونی خواهد کرد بنابراین خودسرانه کاری انجام ندهید چون وضعیت را بدتر خواهید کرد.

3) اگر از آن گروه افرادی هستید که مدام با موهای زیرپوستی مواجه می‌شوید، پیشنهاد ما به شما این است که تحت نظر پزشک، به فکر اپیلاسیون دائمی مثل لیزر یا الکترولیز باشید.

 

منبع: هفته نامه سلامت

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو