درمان آسان سرماخوردگی با توصیه های ایمن و طبیعی

درمان آسان سرماخوردگی با توصیه های ایمن و طبیعی


منبع: آرگا

179

1398/8/17

16:04


بزرگترین مشکلاتی که در فصل زمستان گریبان گیر بزرگسالان و کودکان می شود سرما خوردگی است، این بیماری عفونی می تواند آنقدر شدید باشد که فرد را از پا دربیاورد، اما درمان های خانگی ساده ای می وجود دارد که می تواند به بهبود فرد کمک کند از این رو در ادامه مطلب به درمان آسان سرماخوردگی با توصیه های ایمن و طبیعی اشاره خواهیم کرد.

همانگونه که می دانید یکی از شایع ترین بیماری ها سرماخوردگی است که مدام افراد را در گیر خود می کند، زیرا این ویروس می تواند به راحتی از یک فرد به فرد دیگر انتقال یابد، در این زمان با پدیدار شدن علائم سرما خوردگی بیشتر افراد گرایش زیادی به مصرف قرص و شربت سرما خوردگی پیدا می کنند، اما شما می توانید با استفاده از روش های درمان آسان سرماخوردگی از پیشروی این بیماری جلوگیری کنید.

آسان ترین نکات برای درمان سرما خوردگی

آشنایی با درمان آسان سرماخوردگی

سرما خوردگی مستقیما بر روی دستگاه تنفسی اثر می گذارد که ویروس آن می تواند از طریق چشم، دهان و بینی وارد بدن شود، و زمانی که این ویروس در بدن فعالیت خود را شروع می کند باعث به وجود آمدن علائمی همچون گلو درد، سرفه، سردرد، آبریزش بینی، احتقان بینی، تب، خستگی، بی اشتهایی و … در این زمان شما می توانید به آسانی با استفاده از روش های خانگی و ساده به درمان سرما خوردگی بپردازید.

درمان های آسان و خانگی سرما خوردگی

۱. مصرف سیر خام

یکی از بهترین راه های درمان آسان سرماخوردگی مصرف سیر می باشد، کافیست سیر خام را چندین قسمت کرده و در طول روز مانند قرص آن را قورت دهید زیرا سیر قادر به از بین بردن و مبارزه با ویروس های عفونی سرما خوردگی می باشد.

۲. مصرف زیاد ویتامین C

در زمان سرماخوردگی باید بیشترین چیزی که دریافت می کنید ویتامین C باشد، زیرا همانند یک آنتی هیستامین برای بدن می باشد از التهابات و احتقان ها جلوگیری می کند، بیشترین منابع ویتامین C شامل آب پرتقال، گوجه فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای و کلم بروکلی می باشد.

ساده ترین روش های درمان سرما خوردگی

۳. بالا بردن مصرف مایعات

از موثرترین راه های درمان آسان سرماخوردگی بالا بردن میزان مصرف مایعات می باشد. کم آبی بدن در زمان سرما خوردگی بسیار شایع می باشد و همچنین زمانی که بدن دچار کم آبی شود فرد دچار تب می شود، از این رو مصرف هر چه بیشتر مایعات به بهبودی سریع تر شما کمک می کند، شما می تواند در طول دوران سرما خوردگی به مصرف آبمیوه های کاملا طبیعی، آب لیمو و … بپردازید، توجه داشته باشید که به هیچ عنوان به مصرف نوشیدنی های کافئین دار نپردازید زیرا بدتر بدن را دچار کم آبی می کند.

۴. بخور دهید

از ساده ترین راه های درمان سرما خوردگی برطرف کردن گرفتگی ها و احتقان ها بخور دادن می باشد، بخور می تواند تمامی گرفتگی های راه های تنفسی را کاملا باز کند، شما می توانید برای تاثیر گذاری بیشتر بخور از عصاره اکالیپتوس و یا نعناع استفاده کنید، در هنگام بخور دادن دم و باز دم های عمیقی داشته باشید.

ایمن ترین و ساده ترین راهکار های درمان سرما خوردگی

۵. غرغره آب نمک

شاید ساده بنظر برسد اما آب نمک تاثیر شگفت انگیزی بر روی کاهش التهابات گلو دارد و قادر به ضد عفونی مجاری تنفسی می باشد که این کار مجاری تنفسی را از عفونت و باکتری های مضر عاری می کند. پس بهتر است روزی چندین بار با آب گرم و نمک گلو و دهان خود را شست و شو دهید.

۶. با آب گرم حمام کنید

شاید بیشتر افراد با خود گمان کنند که حمام رفتن در طول دوران سرماخوردگی می تواند باعث بدتر شدن وضعیت جسمانی فرد شود، در صورتی که اینگونه نیست، زمانی که شما با آب گرم حمام می کنید تمامی علائم سرما خوردگی در شما کاهش پیدا می کند و همچنین بخار آب موجود در حمام باعث می شود اخلاط نرم شود و بیرون بیایند که این باعث باز شدن راه های تنفسی می شود، حتی شما می تواند در حمام از اسانس آویشن و رزماری هم برای بهبود سرما خوردگی استفاده کنید.

توصیه های مهم و ایمی برای درمان سرما خوردگی

۷. رطوبت محیط را افزایش دهید

ویروس سرما خوردگی در محیط هایی که از هیچ رطوبتی برخوردار نیستند بیشترین رشد را می کند، پس زمانی که شما در خانه رطوبت محیط را افزایش دهید دیگر امکان رشد و تکثیر ویروس سرما خوردگی وجود ندارد، زمانی که محیط از رطوبت خوبی برخوردار می باشد باعث می شود فرد بسیار راحت تر تنفس کند. برای تامین رطوبت می تواند از دستگاه های بخار ساز استفاده کنید. در صورت نبود می توانید یک کتری پر از آب را بر روی بخاری قرار دهید تا با تبخیر شدن رطوبت فضا را بالا تر ببرد.

۸. دمنوش زنجبیل

یکی از قدیمی ترین راه های درمان آسان سرماخوردگی استفاده از دمنوش زنجبیل می باشد که می تواند به شدت بر کاهش علائم سرما خوردگی اثر بگذارد، برای استفاده از این دمنوش کافیست زنجبیل را به قسمت های کوچکتری تقسیم کنید و آن را درون آب جوش بریزید و بگذارید تا کمی زنجبیل ها در آب نرم شوند، خوردن این دمنوش علاوه بر این اینکه بر روی کاهش درد گلو اثر می گذارد برای درمان سرفه هم بسیار مفید می باشد.

درمان سریع سرما خوردگی

۹. استراحت کنید

استراحت کردن در زمان بیماری کمک بسیاری به درمان سریع و آسان سرماخوردگی می کند زمانی که شما در دوران بیماری به استراحت نمی پردازید مدت زمان بیماری شما به درازا خواهد کشیده و یا ممکن به بدتر شدن اوضاعتان منجر شود، پس هر چه استراحت بیشتری داشته باشید زودتر به بهبودی دست خواهید یافت.

۱۰. چای عسل و آبلیمو

از آنجایی که عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی می باشد برای درمان سرما خوردگی بسیار موثر واقع شده است، برای دوبرابر شدن اثرات ضد سرماخوردگی آن می تواند به عسل به اندازه ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه کنید و آنها را با کمی آب گرم مخلوط نمایید و سپس میل نمایید.

درمان آسان سرماخوردگی

توصیه های مهم جهت درمان سرما خوردگی

  • در طول دوران این مدت از خوردن غذاهای چرب خودداری کنید زیرا قدرت سیستم ایمنی بدن کاهش می یابد.
  • تا جای ممکن به مصرف سوپ مرغ و دیگر مواد مغذی و سرشار از ویتامین بپردازید.
  • تا جای ممکن از استرس و کار های استرس زا دوری کنید، در طول دوران نقاهت از رفتن به سرکار خودداری کنید.
  • اگر سیگاری هستید از کشیدن سیگار جدا خودداری کنید زیرا باعث می شود سرفه های شما ماندگار تر شود.
  • سعی کنید برای بهبود سریع میزان مصرف روی خود را بالا تر ببرید مانند غلات، گوشت مرغ، گوشت گاو، شیر و …
  • در مدت زمان بیماری خود از ورزش های سنگین خودداری کنید.
  • تا جای ممکن خود را گرم نگه دارید، گرم نگه داشتن خود باعث بهبودی سریع می شود.
  • حتی زمانی که بی اشتها هستید به خوردن وعده های سبک بپردازید.
  • برای ضد عفونی کردن منزلتان و می توانید چند حبه سیر را در نخ کنید و آن را از جایی آویزان کنید.

درمان فوری و ساده سرما خودرگی

شما می توانید به راحتی با کمک گرفتن از این راه حل های ساده و طبیعی به درمان آسان سرماخوردگی در منزل بپردازید. اما زمانی که هیچگونه بهبودی در خود مشاهده نکردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز قرص سرما خوردگی روند بهبودی شما را سرعت ببخشد. همچنین شما می توانید برای آشنایی بیشتر با روش های درمان خانگی و طب سنتی بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو