عوارض بارداری بعد از 35 سالگی

منبع: نی نی بان

126

1398/3/17

10:34


امروزه با توجه به تغییراتی که در سن و سال ازدواج رخ داده است، سن بارداری هم در خانم‌ها بیشتر شده است و در سنین بالاتری این اتفاق می‌افتد. می‌توان اینطور گفت که متوسط سن بارداری در واقع ۲۸ سال است و شمار بسیار زیادی از خانوم‌ها بعد از ۳۰ سالگی باردار می‌شوند. در واقع باروری و سن در بانوان دارای یک رابطه مستقیم هستند.
به گفته متخصصانی که در زمینه پیشرفت‌های پزشکی و کیفیت زندگی تحقیق می‌کنند، می‌توان گفت که زنان بعد از ۴۰ سالگی هم چنان هم در سلامت کامل به سر می‌برند و می‌توانند باردار شوند. در صورت لزوم روش‌های مختلف بارداری هم به آن‌ها کمک خواهد کرد. با این حال دقت داشته باشید که بارداری در سنین بالا نیازمند مراقبت‌های ویژه ایست که متفاوت با بارداری معمولی خواهد بود.

بهترین سن برای بارداری
با توجه به اینکه باروری و سن با هم رابطه‌ای مستقیم دارند بهتر است بدانید که قدرت باروری در بانوان در ۲۴ سالگی در اوج آن قرار دارد. همه دختران هنگامی که متولد می‌شوند حدود یک میلیون تخمک دارند که در سال‌های باروری این تعداد حدود ۳۰۰ عدد است. با افزایش سن، سن تخمک‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و کیفیت خود را از دست می‌دهند.

باروری و سن؛ خطر سقط جنین
دقت داشته باشید که در زنانی که بین ۲۰ تا ۲۴ سال سن دارند می‌توان اینطور گفت که خطر سقط جنین در واقع تنها ۱۰ درصد است. زمانی که سن افزایش پیدا می‌کند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف زنانه هم افزایش خواهد یافت. این مشکلات زنانه می‌توانند شامل فیبروم و اندومتریوز باشند. خطر سقط جنین در سنین بین ۳۵ تا ۳۹ سالگی حدود ۱۸ درصد افزایش پیدا می‌کند و این احتمال در سنین بالای ۴۰ سال حدود ۳۴ درصد افزایش پیدا می‌کند.

درمان ناباروری
دقت داشته باشید که باروری و سن در واقع رابطه‌ای عکس دارند. ۶ درصد از زنانی که ۲۰ ساله هستند با وجود اینکه درمان‌های مربوط به ناباروری را انجام می‌دهند همچنان هم بچه‌دار نمی‌شوند در حالی که این میزان در زنان بالای ۴۰ سال به ۶۴ درصد می‌رسد.

باروری و سن بالا باعث افزایش احتمال سزارین می‌شود
بهتر است بدانید که هر چقدر که سن افزایش پیدا می‌کند احتمال سزارین هم بیشتر می‌شود. در زنانی که در ۳۵ سالگی صاحب اولین فرزند خود می‌شوند حدود ۴۰ درصد احتمال سزارین وجود دارد. این میزان باعث می‌شود که خطر تولید کودکان مبتلا به سندروم دان بیشتر شود.

آزمایش‌هایی که باید ۶ ماه قبل بارداری انجام دهید
تمام زنانی که می‌خواهند اقدام به بارداری کنند باید شش ماه قبل از بارداری به پزشک زنان مراجعه کنند. دقت داشته باشید که این مراجعات برای انجام آزمایش‌های روتین انجام می‌شود. در این آزمایش‌ها در واقع کم خونی، فعالیت‌های غده تیروئید، گروه خونی، هپاتیت و همچنین ایدز و عملکرد قسمت‌های مختلف بدن بررسی می‌شود. همچنین واکسن‌هایی که پیش از این تزریق نشده‌اند هم تزریق خواهند شد.

مهم‌ترین علت کاهش باروری زنان در ایران چیست؟
پزشکان معتقد هستند که بهتر است پیش از رسیدن به سن ۳۵ سالگی اقدام به بارداری انجام گیرد. بیشتر خانم‌ها قادر هستند که در سنین پیش از ۳۵ سالگی به صورت طبیعی باردار شوند و نوزادی سالم را به دنیا بیاورند. این میزان در زنان بالای ۳۵ سالگی کاهش پیدا می‌کند و با باروری و سن بالا در واقع احتمال سقط جنین و همچنین نقص در کودک هم افزایش پیدا می‌کند. دقت داشته باشید که توان باردار شدن در زنانی که بالای ۴۰ سال دارند تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند اما همچنان بدین معنا نیست که نمی‌توانند باردار شوند.

مشکلاتی که با بارداری در سن بالا ایجاد می‌شود
باروری و سن بالا همچنان که باعث می‌شود قدرت تشکیل جنین و باروری کمتر شود، باعث بروز مشکلات دیگری هم خواهد شد. اگرچه باز هم می‌توان گفت که بانوانی هستند که در سنین بالای ۳۵ سالگی یک بارداری راحت و سالم را پشت سر گذاشته‌اند اما همچنان هم باید مشکلات احتمالی را در نظر بگیرید.
بارداری‌های بالای ۳۵ سال در واقع جز بارداری‌های در معرض خطر به حساب می‌آیند و این نوع بارداری‌ها هم نیازمند مراقبت‌های ویژه هستند. همچنین اگر می‌خواهید که در سنین بالای ۳۵ سال باردار شوید باید بدانید که احتمال چند قلو زایی هم در شما بیشتر خواهد بود. در حقیقت هر چه که سن بیشتر می‌شود، بدن هورمون‌های محرکه فولیکول بیشتری را باید برای تخمک گذاری ترشح می‌کند که همچنان بارداری با دوقلوهای ناهمسان را افزایش خواهد داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو