مارک اسپر در نشست کمیسیون امنیت ملی که با موضوع هوش مصنوعی برگزار شد، افزود: جهان اطراف ما با سرعتی سریعتر از گذشته تغییر می کند. فناوری‌های جدیدی در حال ظهور هستند که به طور اساسی چگونگی تفکر، برنامه ریزی و آمادگی برای جنگ را تغییر می‌دهند.

وی ادامه داد: جنگ خلیج (فارس) زمینه‌ای برای نسل جدید تسلیحات و تجهیزات نظامی، از بمب‌های هوشمند با هدایت لیزر گرفته تا هواپیماهای مخفی و نخستین استفاده گسترده از جی پی اس بود.

وزیر دفاع آمریکا که اظهاراتش روز جمعه در تارنمای پنتاگون منتشر شد، اضافه کرد: نیروهای آمریکایی با آزادسازی کویت و شکست دادن ارتش عراق در طی چند روز، تسلط خود را بر انقلاب دیجیتال نشان دادند و آنچه را که در آن زمان برپایه فناوری شوروی بود، منسوخ کرد.

اسپر با اشاره به درگیری روسیه و اوکراین در یازدهم ژوئیه سال ۲۰۱۴، اظهار کرد: روس‌ها در پنج سال پیش دنیا را غافلگیر کردند. در آن زمان، نیروهای اوکراینی در حدود پنج مایلی مرز روسیه در جنوب شرقی اوکراین بودند و با موفقیت‌هایی که علیه نیروهای تحت حمایت روسیه  به دست آورده بودند، گردان‌های اوکراینی مشتاقانه آماده فشار نهایی به مرز بودند.

وی یادآور شد: ناگهان آنها متوجه شدند که پهپادهای روسی بالای سرآنها هستند و به دنبال آن، حملات سایبری علیه سیستم‌های فرماندهی و کنترل و ارتباطات آنها انجام شد و توپخانه‌های روسی آنها را گلوله باران کردند. تمام این اتفاقات، فقط چند دقیقه طول کشید اما خسارات چشمگیری وارد کرد. ده ها سرباز کشته شدند و صدها نفر دیگر زخمی شدند. بیشتر وسایل نقلیه زرهی آنها نابود شد.

رئیس پنتاگون با بیان اینکه جهان به سرعت متوجه پیشرفت روسیه در جنگ افزارها شد، عنوان کرد: روشن است که تهدیدهای فردا دیگر آنهایی نیست که در گذشته با آنها روبرو شده و شکست خورده ایم. به همین دلیل است که استراتژی دفاع ملی ما به توانایی نیروهای ما در سازگاری با یک محیط امنیتی که با تهدیدهای جدید از طرف مخالفان استراتژیک ما مشخص می شود، وابسته است.

اسپر تصریح کرد: جنگ‎های آینده نه تنها در خشکی و دریا، همانطور که هزاران سال بوده است، یا در هوا همچون قرن گذشته ، بلکه در فضای ماورایی و فضای مجازی و به شیوه‌های بی سابقه خواهد بود. هوش مصنوعی پتانسیل تغییر جنگ را در همه این حوزه‌ها دارد.

وی با تاکید بر اینکه استراتژی دفاع ملی رقابت با قدرت‌های بزرگ است که در مرحله اول با چین و در وهله دوم با روسیه اولویت بندی می شود، گفت: پکن این مساله را به طور کامل روشن کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ رهبر جهان در هوش مصنوعی باشد.

وزیر دفاع آمریکا افزود: در حالی که ایالات متحده در انتقال قدرتمندترین ارتش جهان به سیستم های جدید دارای قابلیت هوش مصنوعی، با یک کار بزرگ روبرو است، چین معتقد است می‌تواند از فناوری فعلی ما بهره ببرد و مستقیم به نسل بعدی برود.

اسپر ادامه داد: دولت چین، برخی از پیشرفته ترین هواپیماهای بدون سرنشین نظامی را به خاورمیانه صادر می‌کند، همانگونه که آماده می شود نسل بعدی پهپادها را در صورتی که وارد مدار شوند را هم صادر کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، سازندگان سلاح‌های چینی در حال فروش هواپیماهای بدون سرنشین خود با این تبلیغات هستند که آنها قادرند با استقلال کامل همچون توانایی انجام حملات هدفمند کشنده عمل کنند.

وزیر دفاع آمریکا در هشدار به متحدان خود در صورت استفاده از نسل پنجم فناوری‌های چینی، اظهار کرد: این امر خطرات جدی را به قابلیت‌های ارتباطی و اطلاعاتی ما وارد می کند. امنیت جمعی ما نباید به تمرکز فرصت‌های اقتصادی کوتاه مدت و محدود تقلیل یابد.

اسپر در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های روسیه در هوش مصنوعی هم اشاره کرد و گفت: روسیه هم قصد خود را به همان اندازه روشن کرده است، هوش مصنوعی را آینده بشریت می نامد و این فناوری را به عنوان کلید برتری در صحنه جهانی توصیف می‌کند.

وی افزود: مسکو پیشتر اشتیاق خود را برای استفاده از جدیدترین فناوری‌ها علیه ملت‌های دموکراتیک و آرمان‌های جوامع آزاد و باز نشان داده است. ما نباید در توانایی‌های آنها در میدان نبرد تردید کنیم.

وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه در راستای راهبرد دفاع ملی، مرکز مشترک هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند، گفت: نقش این مرکز، ادغام قدرت هوش مصنوعی در بسیاری از سطوح وزارت دفاع است. ما نه تنها این کار را در حوزه‌هایی چون نگهداری پیش‌بینی پذیر و دفاع سایبری انجام می دهیم بلکه با کاربردهای پیچیده‌تری همچون جنگ افزار مشترک نیز انجام می دهیم.

اسپر افزود: ما به هوش مصنوعی یا هر فناوری مربوط به آن، به عنوان یک نوش‌دارو نگاه نمی کنیم. ما همچنین آن را ابزاری برای آزادسازی منابع ارزشمند و نیروی انسانی می‌دانیم تا مبارزان جنگی و اپراتورهای ما بتوانند به شیوه‌ای کارآمدتر و موثرتر روی وظایفی با اولویت بالاتر تمرکز کنند.

وی ادامه داد: هدف نهایی ما این است که جنگنجوی جنگ را در فضای ابری(نامرئی) قرار دهیم. ما باید بتوانیم جریان‌های گسترده دیتاهای خود را جمع کنیم و توانایی هوش مصنوعی را به ضلع تاکتیکی تحویل دهیم. این امر به تعهد عمده ما در مدرن سازی سیستم‌های جنگی، ایجاد نیروی کار برتر و تقویت مشارکت ما در تمام بخش‌ها  نیاز دارد. ما این چالش‌ها را می‌شناسیم و متعهد هستیم که به آنها بپردازیم.

وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه برخی از بخش‌های خصوصی نسبت به همکاری هوش مصنوعی با بخش نظامی ایالات متحده ابراز نگرانی کرده اند، گفت: برخلاف برخی از نقاط جهان، شرکت‌های آمریکایی حق انتخاب دارند که با چه کسی کار کنند. این فضیلت سیستم سرمایه‌گذاری آزاد ما است.