اظهارات دو شاهدِ پرونده اوکراین‌گیت منتشر شد

منبع: برترین ها

48

1398/8/18

05:52


اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا متن اظهارات دو شاهد در پرونده «اوکراین گیت» را منتشر کردند.

خبرگزاری مهر: به نقل از اسپوتنیک، نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا که روند تحقیقات برای استیضاح و برکناری قانونی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور را دنبال می کنند، روز جمعه متن اظهارات دو شاهد دیگر این پرونده را منتشر کردند.

«فیونا هیل» مشاور ترامپ در امور روسیه و «الکساندر ویندمن» رئیس شورای امنیت ملی برای امور اروپا دو فردی بودند که در خصوص پرونده استیضاح ترامپ شهادت دادند.

به رغم دستور صریح کاخ سفید به تمام کارکنان خود مبنی بر عدم پاسخ دهی به درخواستهای کمیته تحقیق مجلس نمایندگان، دموکراتها از این دو مقام آمریکایی به دلیل ادای شهادت قدردانی کردند.

فیونا هیل شهادت داد که از تماس تلفنی ترامپ با «ولادیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی اش در روز ۲۵ اُم ژوئیه «غافلگیر» شده، و افزود که برای وی کاملاً «روشن» بود کاخ سفید قصد دارد در ازای به جریان انداختن یک تحقیقات جنایی علیه اتهامات مطروحه علیه «جو» و «هانتر بایدن» در سال ۲۰۱۶، به این کشور اروپای شرقی کمک نظامی ارائه کند.

فیونا هیل همچنین شهادت داد که «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا به شدت مخالف این معامله جبرانی با اوکراین بود؛ معامله ای که گفته می شود «میک مالوِینی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید و «گوردون ساندلند» فرستاده آمریکا در اتحادیه اروپا آن را سازماندهی کرده بودند.

بنا به تعریف هیل، بولتون به وی دستور داده بود که به شورای امنیت ملی آمریکا در مورد فعالیتهای دولت ترامپ- که آنها را «معامله مواد مخدر» می خواند- اطلاع دهد.

الکساندر ویندمن، شاهد دیگر این پرونده، نیز مدعی شد که در جریان نشست مقامات اوکراین با سفیر گوردون ساندلند، این دیپلمات آمریکایی به مقامات کی یِف گفته بود که اوکراین باید در مورد ادعاهای مطروحه علیه بایدن تحقیق کند.

گفتنی است که دموکراتهای مجلس نمایندگان آمریکا روند استیضاح و برکناری قانونی ترامپ را در سپتامبر ۲۰۱۹ و پس از طرح اتهام سوء استفاده از قدرت علیه رئیس جمهور آمریکا آغاز کردند.

دموکراتها بر این باورند که ترامپ به منظور «اعمال فشار» بر رئیس جمهور اوکراین، از اعطای کمک به این کشور اروپایی خودداری کرد و ارائه این کمک را به انجام تحقیقات در خصوص فعالیتهای «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن»- معاون پیشین رئیس جمهور آمریکا و رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا- مشروط ساخت.

این در حالی است که ترامپ انجام هرگونه اقدام خلاف قانون را به شدت رد کرده و آنچه را که به ادعای کاخ سفید متن بدون ویرایش گفتگوی تلفنی او با «ولادیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی اش می باشد، منتشر کرده است. نسخه مکتوب این گفتگوی تلفنی نشان می دهد که ترامپ به تحقیقات علیه بایدن علاقمند بوده، اما هیچ شواهد و مدرکی دال بر اعمال فشار بر رئیس جمهور اوکراین در این نسخه مکتوب وجود ندارد.

گفتنی است که ترامپ بارها اعلام کرده که روند استیضاح او یک «بگیر و ببند» [سیاسی] و یک «شوخی زننده» است و به خبرنگاران گفت که وی به شهادتهای ادا شده در برابر هیأت تحقیق مجلس نمایندگان وقعی نمی نهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو