دسته بندی : دسته‌بندی نشده

چگونه تراریوم بسازیم ؟ ( آموزش کامل ساخت و نگهداری)

داشتن یک گیاه در محیط کار و یا محل زندگی شما حس شادابی ، سبز بودن و سبز ماندن به شما می دهد و  باعث تغییر حال و هوای منزل شما می شود. تراریوم یا همان باغ شیشه ای ، تشکیل شده است از گیاهی که در محیط شیشه ای باز یا بسته نگهداری شده و رشد می کند. تراریوم زینتی یکی از  نمونه‌های زیبای گیاهی است که امروزه با استقبال فراوانی رو به رو شده است و سلیقه های مختلفی را تامین می کنند و برای کسانی مناسب است که علاقمند به گل و گیاه و صبور در نگهداری از آن ها هستند. هم چنین برای کسانی که با وجود علاقمندی به گیاهان، وقت و صبر نگهداری از آن ها را ندارند. اینجا می آموزیم چگونه تراریوم بسازیم ؟

 

چگونه تراریوم بسازیم ؟

تاریخچه تراریوم 

تراریوم یا خاکزی‌دان در لغت به معنی باغ شیشه‌ای است و عبارت است از محیطی برای پرورش و نگهداری گیاهان و به بیان دیگر محیطی برای ایجاد ریزاقلیمی با رطوبت بالا برای گیاهانی که بیشتر بومی جنگل‌های مرطوب جنوب، مرکز آمریکا، جنوب شرقی آسیا و آفریقا هستند و سازگار با هم نیز هستند و در یک ظرف معمولاً شیشه‌ای و سربسته رشد می‌کنند.

تراریوم اولین بار توسط پزشک جراح انگلیسی ناتانیل باگ‌شو وارد در سال ۱۸۲۹ ساخته شد که کاملاً اتفاقی بود و در تجربه‌ای که هیچ ربطی به باغبانی نداشت، دکتر وارد آن را اختراع کرد.

 

Terrarium-01

چگونه در خانه تراریوم بسازیم؟

در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم چگونه میتوانیم خودمان در خانه تراریوم بسازیم و از آن نگه داری کنیم . اگر شما نیز علاقمند به این سبک از نگهداری گیاهان هستید، برای یادگیری ساخت تراریوم با ما همراه باشید. درست کردن یک تراریوم نه تنها کار سختی نیست بلکه جالب و لذت بخش هم هست. چون شما می توانید گیاه ، ظرف شیشه ای و تزیینات آن را به سلیقه ی خودتان انتخاب کنید و در آخر از تراریوم ساخته ی دست خودتان و زیبایی آن لذت ببرید.

 

چگونه تراریوم بسازیم (۲)

نکات کلی برای ساخت تراریوم:

  • شیشه ای مناسب

ترجیحا با دهانه ی باز که کار کشت گیاه و رسیدگی به آن ساده تر باشد.

  • بستر مناسب برای گیاه تراریوم

که به ترتیب شامل پوکه معدنی ، ذغال فعال و خاک مناسب گیاه هست. اینجا پوکه معدنی به عنوان زهکش با هدف جذب آب اضافه گیاه و تنظیم رطوبت مورد نیاز استفاده می شود. ذغال فعال هم نقش تسویه کننده هوا و خاک تراریوم را دارد و از ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری میکند.

  • خاک مناسب

بستگی به نوع گیاه انتخابی شما دارد. اگر دوست دارید از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید توجه داشته باشید که خاک گیاهان آپارتمانی رطوبت بیشتری نیاز دارد. ترکیب کوکوپیت ، پرلیت و پیت ماس برای این نوع گیاه ها مناسبتر است. اگر هم به دسته ی کاکتوس ها علاقمند هستید بهتر است از ترکیب ماسه بادی و شن شسته استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که برخلاف گیاهان آپارتمانی ، کاکتوس ها از رطوبت فراری هستند. پس در بازه های زمانی طولانی تری به آبیاری نیازمندند. بنابراین انتخاب بهتری برای آن دسته از دوستانی است که کمتر حوصله رسیدگی به گل و گیاه را دارند.

حال این اجزا را به ترتیب و لایه لایه در ظرف انتخابیتان بریزید.

  • کنار هم قرار دادن گیاه های انتخابی در بستر تراریوم

با کمی خلاقیت می توانید از ظرف شیشه ای انتخابی تان یک باغ مینیاتوری قشنگ بسازید.

بعد از آماده سازی بستر گیاه لازم است به تعداد گیاهانی که دوست دارید در فضای ظرف شیشه ای بکارید حفره هایی در خاک ایجاد کنید.بعد از جداسازی گیاه از خاک اضافی آن ها را با دقت در ظرفتان قرار دهید و کناره هایشان را با خاک پر کنید. فقط به یاد داشته باشید گیاهانی را برای کنار هم قرار گرفتن در یک تراریوم انتخاب کنید که شرایط نگهداری تقریبا مشابهی داشته باشند. در آخر نیز بعد از پر کردن تمام حفره ها با گیاه های مورد نظرتان می توانید با استفاده از سنگ های زینتی یا صدف و یا انواع اشیاء تزیینی مثل نیمکت یا خانه های چوبی مینیاتوری، تراریوم را تزیین نمایید.

آموزش گام به گام و تصویری چگونه تراریوم بسازیم ؟ 

چگونه تراریوم بسازیم (۱)

 

چگونه تراریوم بسازیم ؟

وسایل لازم برای ساخت تراریوم

  • محفظه شیشه‌ای یا پلاستیکی‌ شفاف (می‌توانید از گلدان‌های شیشه‌ای دهن‌گشاد استفاده کنید یا اگر خاص‌پسندید، نگاهی هم به تراریوم الماسی بیندازید که محفظه چندوجهی خوش‌ساختی است)؛
  • سنگ‌ریزه؛
  • زغال فعال (می‌توانید از آکواریوم‌فروشی‌ها تهیه کنید)؛
  • خزه اِسفاگنوم (می‌توانید در مراکز پرورش و فروش گل و گیاه دنبالش بگردید)؛
  • خاک گلدان؛
  • گیاه (درمورد انتخاب گیاه درادامه توضیح داده‌ایم)؛
  • وسایل تزئینی.

 

آموزش ساخت تراریوم (۱)

آموزش گام به گام ساخت تراریوم در خانه ( آموزش تصویری)

اگر وسایل اولیه لازم را جمع آوری کردید حالا بیایید ببینیم چگونه میتوانیم با چند گام ساده تراریوم بسازیم .

  1. ابتدا ته محفظه را با یک لایه سنگ‌ریزه بپوشانید (حدود ۲٫۵ سانتی‌متر). این لایه کار زهکشی را انجام می‌دهد.

آموزش ساخت تراریوم (۲)

  1. سپس یک لایه نازک (نصف ضخامت لایه قبلی) زغال فعال روی سنگ‌ها بریزید. این لایه به تصفیه آب کمک می‌کند.

آموزش ساخت تراریوم (۳)

  1. یک لایه خزه اسفاگنوم یا تکه‌ای تور روی لایه قبلی بگذارید تا از ریزش و نشست خاک جلوگیری شود.

آموزش ساخت تراریوم (۴)

  1. لایه بعدی به خاک گلدان اختصاص دارد و باید به‌ضخامت حدود ۵ سانتی‌متر باشد.

آموزش ساخت تراریوم (۵)

  1. چند حفره کوچک ایجاد کنید و گیاهان انتخابی‌تان را در خاک بکارید.

آموزش ساخت تراریوم (۶)

  1. حالا با انتخاب چند وسیله تزئینی، هنر و سلیقه‌تان را به‌نمایش بگذارید.

آموزش ساخت تراریوم (۷)

  1. در آخر خاک و جدار داخلی محفظه را با اسپری آب مرطوب کنید و درپوش محفظه را بگذارید.

آموزش ساخت تراریوم (۸)

 

گیاهانی که می توان در تهیه تراریوم از آنها استفاده کرد

شاید بپرسید برای ساخت تراریوم از چه گیاهنی میتوان استفاده کرد ؟ تعدادی از این گیاهان عبارتند از :

  • کالاته آ،
  • پیرومیا،
  • سرخس،
  • فیتونیا،
  • پتوس،
  • کاماادورا،
  • سارانتا،
  • کراسولا
  • گیاهانی مثل بنفشه
  • توت فرنگی وحشی و …

استفاده از کاکتوس برای ساخت تراریوم 

کاکتوس، گیاهان گلدار گرمسیری یا یک ترکیب از گیاهان رنگارنگ برای استفاده در تراریوم مناسب هستند. گیاهان به رشد پیوسته و آرام نیاز دارند، همچنین باید توانایی همزیستی با گیاهان همراهشان را در شرایط یکسان داشته باشند. هرگز از ترکیبی از گیاهان که نیازهای رشد مختلفی دارند استفاده نکنید. گیاهانی را انتخاب کنید که از لحاظ واریته، اندازه، بافت و رنگ احتیاجاتشان مشابه یکدیگر باشد. بهتر است گیاهانی مورد استفاده قرار بگیرند که از لحاظ اندازه مناسب برای ظرف انتخاب شده باشند. گیاهانی که دارای رشد کم هستند به دستکاری و نگهداری کمی نیاز دارند. اگر شما می خواهید که توجه بیشتری به آنها داشته باشید می توانید گیاهانی که رشد بیشتری دارند را آزمایش کنید. آنها به تربیت بیشتر و مداوم نیاز دارند اما شما می توانید تنوع بیشتری در تراریوم خود داشته باشید.

اگر ظرف تراریوم طوری است که تمام سطوح شفاف بوده و دارای دید است باید گیاهان بزرگتر را نزدیک به مرکز کاشت. اما اگر فقط ۲ یا ۳ سطح آن دیده می شود، گیاهان بلند تر باید در قسمت دیواره پشتی جای داده شوند . ترتیب گیاهان را بوسیله حرکت آنها در داخل ظرف (اگر دهانه ظرف بزرگ باشد) یا محل بازی که اندازه آن مشابه تراریوم باشد تعین کرد .

با چه گل هایی میتوان تراریوم ساخت ؟ چگونه با انواع گل ها تراریوم بسازیم ؟

چگونه تراریوم بسازیم ؟

نگاه داری از تراریوم در خانه 

کود :

عدم موفقیت بسیاری از تراریوم ها در نتیجه کود بیش از اندازه می باشد . کمتر از یک سال بعد از کاشت برنامه ای برای کود دادن نداشته باشید .اگر گیاهان به زردی گراییده شوند و با قدرت رشدشان بدون هیچ دلیل مشخصی کم شود، کود سبکی که به صورت محلول با آب است به نسبت ۴/۱ گیاهان خانگی داده شود .

 آبیاری :

پس از کاشت، گیاهان را با اسپری آبیاری کرده، که در این صورت برگهای آنها نیز تمیز می شوند. آبیاری شدید باعث از بین رفتن گیاهان می شود. هیچگاه آب را به طور مستقیم روی تراریوم نریزید، زیرا محلی برای زهکشی که آب از آن خارج شود وجود ندارد. آب به مقداری اضافه کنید که فقط خاک مرطوب شود. هیچگاه آب جمع شده در زیر لایه سنگریزه نداشته باشید. زیرا آب باعث خواهد شد که ریشه گیاه دچار پوسیدگی شود. وقتی که کناره های ظرف خشک هستند و هیچ رطوبتی در کناره ها آشکار نیست، مقدار کمی آب اضافه کنید . اگر در اثر آبیاری زیاد فضای داخل ظرف مه آلود شود ،در ظرف را بر می داریم تا آب اضافی تبخیر شود، سپس در ظرف را می گذاریم .

وقتی که گیاهان برای اولین بار در تراریوم کاشته می شوند، تراریوم شروع به ایجاد آب و هوای مناسب گیاه می کند. گیاهان رطوبت را از برگهایشان از دست می دهند که روی شیشه متمرکز می شود و دوباره به خاک بر می گردد. این چرخه باعث می شود که تراریوم برای مدتها احتیاج به آبیاری نداشته باشد. در تراریوم های بسته فاصله آبیاری می تواند ۱ ماه یا بیشتر باشد. در بیشترین حالت، به آبیاری در هر دو هفته یک بار نیاز دارید، که این به شرایط بستگی دارد .

نور :

تراریوم را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. اجازه تابش مستقیم باعث افزایش درجه حرارت داخل تراریوم می شود و باعث سوختگی گیاه خواهد شد . تراریوم را در جایی قرار دهید که نور غیر مستقیم کافی داشته باشد. پشت پنجره های شمالی بهترین مکان خواهد بود بیشتر گیاهان که برای تراریوم مناسب هستند به نور بیش از اندازه نیاز ندارند، اما مقدار نور باید خوب باشد.

اگر تراریوم در محلی قرار دارد که نور در آنجا پایین است، نور مصنوعی اضافه کنید. یک لامپ w 100 در داخل تراریوم  و یا لامپ فلوراسنت بالای تراریوم می تواند مفید باشد. در جایی که نور بیرونی ضعیف است، نور مصنوعی را ۱۶ تا ۱۸ ساعت در روز داشته باشید. برای اینکه گیاهان بر اثر نور به یک سمت خم نشوند باید جای ظرف را هر چند وقت یک بار تغییرداد و جهت آن را نسبت به نور عوض کرد.

چگونه در خانه تراریوم بسازیم و از آن نگه داری کنیم ؟

چگونه تراریوم بسازیم ؟

فواید داشتن تراریوم روی سلامت روان

به تازگی توسط روان شناسان تایید شده است که تراریوم ها و به طور کلی گیاهان به بهتر شدن سلامت روان ما کمک می کنند. هم چنین ثابت شده است که گیاهان نقش مثبتی در بهبود روابط عاطفی دارند. مکانیزم تاثیر گیاهان بر سلامت روان به شرح زیر است:

۱-کمک به کم شدن حس اضطراب

چون ما در یک جامعه ی در حال توسعه زندگی می کنیم، اضطراب و تنش جزء  جدانشدنی زندگی ما را تشکیل می دهد. تراریوم می تواند هوای تازه و سالم از خود تولید کرده و به بازسازی ذهن ما کمک می کند و باعث بهبود آسایش روان ما می شود.هرگاه تراریوم را در محل سکونت و یا محل کار خود بگذارید، حس سرسبزی و طراوت، ما را احاطه خواهد کرد. این سبزی و طراوت، حس نشاط و شادابی هم برای جسم و هم برای روح به همراه خواهد داشت.

۲-کمک به ایجاد حس مثبت

رنگ سبز موجود در گیاهان باعث ایجاد حس دلگرمی و آرامش در افراد می شود. استفاده از شن های رنگی در تراریوم علاوه بر زیباتر کردن آن، به طور قابل ملاحظه ای به ایجاد حس مثبت در شما کمک خواهد کرد. رنگ هایی که در تراریوم زینتی به کار می برید، باعث ایجاد احساسات خاصی در شما خواهد شد. رنگ آبی هماهنگی و آرامش، رنگ صورتی عشق و دوستی و صمیمیت، و رنگ زرد تفکر مثبت و رضایت ایجاد می کند.

۳- افزایش عملکرد مغز

داشتن یک تراریوم زینتی به عنوان یک گیاه زنده، سطح تمرکز و توجه شما را افزایش خواهد داد. هم چنین باعث تقویت ذهن شما و افزایش عملکرد آن خواهد شد.گیاهان بر بهبود درآمد شما نیز تاثیرگذار هستند. به همین دلیل در سالن های مطالعه و ادارات و شرکت ها، از گیاهان استفاده می شود تا بهره وری افراد افزایش پیدا کند. افزایش بهره وری و کار مفید، افکار منفی را از شما دور کرده و به تمرکز شما بر روی فعالیت های موثر تر کمک خواهد کرد. به این ترتیب حس رضایتمندی در شما به وجود آمده و در کل باعث بهبود یافتن زندگی شما خواهد شد.

چگونه با کاکتوس تراریوم بسازیم ؟

چگونه تراریوم بسازیم ؟

منابع :۷ganj /glassy-garden/ delbaraneh