دسته بندی : دسته‌بندی نشده

معرفی و نگهداری از گل دراسنا کامپکت (نور-آبیاری-خاک-کود)

باز هم اینجاییم تا با هم آموزش نگهداری از یک گل زیبای آپارتمانی دیگر را یاد بگیریم . این گل که برای خیلی از شما آشناست دراسنا کامپکت نام دارد ، با ظاهری بانمک شبیه برگ های آناناس که اتفاقا اگز نکات ریزی در مورد آبیاری و نور و خاکش را رعایت کنید یکی از گیاهان مقاوم و ماندگار خانه شما خواهد بود. با ما همراه شوید تا ببینیم چطور باید از این گیاه خوشگل در خانه نگه داری کنیم تا همیشه شاداب و تر و تازه باشد.

 

معرفی و نگه داری دراسنا کامپکت

آشنایی مختصر با دراسنا کامپکت

  • نام انگلیسی : Dracaena deremensis’ compacta
  • نام فارسی : دراسنا کامپکت یا دراسینا کامپکت
  • خانواده : Asparagaceae – مارچوبه
  • بومی : آفریقا

دراسنا کامپکت (۳)

معرفی دراسینا کامپکت :

  • نام علمی این گیاه 

    DRACAENA COMPACTA و از خانواده مارچوبه به حساب میاد که در انگلیسی بهش 

    COMPACT DRAGON TREE میگن. بله درست متوجه شدید از خانواده بامبو به حساب میاد که همین خود دلیل بر راحت بودن در نگهداری هست. این گیاه به خانواده دراسناها تعلق داره مانند دراسنا پرچمی ، دراسنا بلالی که گیاهانی تنه دار هستن که میشه گفت بچه بقیه دراسنا ها به حساب میاد.

  • گل دراسنا ، گیاه زینتی بسیار مناسب منازل ، دارای گونه های زیاد ، متعلق به راسته ی لیلیالس و خانواده ی آسپاراگوس یا مارچوبه و زادگاهش شرق آفریقا است .
  • در هوای آزاد و زادگاهش به درختان تنومندی تبدیل می شوند ، بسیار سریع رشد می کنند و نگهداری آن ها ساده است .
  • گل دراسنا دارای برگ های بلند کشیده و نخل مانند است . با حذف جوانه انتهایی دو یا سه شاخه جدید در محل قطع شروع به رشد نموده و منظره ی جالبی به گیاه می دهد .
  • گیاهان جوان آن برای کاشت گروهی بسیار مناسب هستند . نسبت به عوامل نامساعد جوی و محیطی تا حدودی مقاوم هستند ، ولی بهتر است در نور کافی نگهداری گردند .

 

دراسنا کامپکت (۲)

نگداری از دراسنا کامپکت :

دراسنا کامپکت از گیاهان آپارتمانی هست که نگهداری خیلی آسونی داره ، و اگر دنبال گیاهی هستید که به راحتی بتونید در خانه و یا محل کار نگهداری کنید و در کنار نگهداری راحت ، زیبایی فوق العاده ای داشته باشه و فضای کمتری رو هم در ابتدا اشعال کنه من بهتون دراسنا کامپکت رو توصیه میکنم . در انتخابش شک نکنید.

ما در این مطلب به بررسی نحوه نگهداری و مراقبت از این گیاه و همچنین نحوه تکثیر دراسنا کامپکت خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

 

دراسنا کامپکت (۵)

 

شرایط نگهداری دراسنا کامپکت

بطور خلاصه باید بگم که این گیاه به آبیاری متوسط ، نور متوسط و کم ، ذمای ۲۵ درجه و خاک با زهکشی بالا نیاز داره که در ادامه تمامی موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

  • آبیاری مناسب دراسنا کامپکت

از مهمترین عوامل در نگهداری این گیاه آبیاری منظم و به اندازه هست که گیاه را دچار مشکل نکنه، همونطور که گفتیم این گیاه مقاوم هست و خودشو در هر شرایطی میتونه حفظ کنه ولی آبیاری زیاد باعث مرگ گیاه خواهد شد. پس حتما اجازه بدین که بین دو آبیاری خاک گلدان تا عمق ۳ الی ۴ سانتی متری خشک بشه، البته این عمق بستگی به اندازه گلدان شما هم داره.

دومین نکته در آبیاری دراسنا این هست که حتما از آبی برای آبیاری استفاده کنید که به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت در محیط مونده باشه و یا آب را بجوشانید و به مدت ۲۴ ساعت اجازه بدین که سرد بشه و تمامی املاح مثل کلر از اون خارج شده باشه چون فلوراید، کربنات و بی کربنات باعث شوری خاک خواهد شد و بعد میبینید نوک برگها داره خشک میشه یاسیاه میشه و از زیبایی این گل کم می کنه و برای این گیاه بسیار مضر است.

این گل موقع خشک شدن خاک نیاز به آبیاری داره ! یعنی اینطور نیست هروقت خودتان تشنتون شد یه لیوانم پای این گل آب بریزین! باید ببینید کی خاکش خشک میشه اون وقت گلتون رو آبیاری کنین. مهم ترین نکته اینه که اگه با آب لوله کشی آب بدید به خاطر داشتن فلوراید ، بی کربنات ، کربنات خاکش شور میشه و میزان EC یا همون شوری خاک میره بالا، بعد میبینید نوک برگها داره خشک میشه یاسیاه میشه و از زیبایی این گل کم می کنه.
اگر گیاه رو زیاد آبیاری کنید و یا بهش تشنگی زیاد بدید برگهای اون شروع به زرد شدن میکنند پس در آبیاری این گیاه بسیار بسیار دقت کنید.

نکات مهم در مورد آبیاری:

دوستان عزیزم این گل توی دفتر با توجه به خشک شدن خاک نیاز به آبیاری داره ! یعنی اینطور نیست هروقت خودت تشنت شد یه لیوانم پای این گل بریزی! باید ببینید کی خاکش خشک میشه اون وقت آبش بدید، مهم ترین نکته اینه که اگه با آب لوله کشی آب بدید به خاطر داشتن فلوراید ، بی کربنات ، کربنات خاکش شور میشه و میزان EC یا همون شوری خاک میره بالا، بعد میبینید نوک برگها داره خشک میشه یاسیاه میشه و از زیبایی این گل کم میکنه .
برای اینکه این مشکل پیش نیاد باید آب کتری سرد شده رو بذارید بمونه توش آب لیمو بریزید و با اون آب آبیاری کنید ! تا شوره هارو بشوره و از بین ببره ! این گل به ای سی آب به شدت حساسه ! آب مقطر بهتره بهش داده بشه یا اب کتری سرد شده ! کم آبی باعث زردی برگها میشه و پر ابی هم باعث زردی برگها میشه پس قبل از ابیاری با انگشت توی خاک تست کنید میزان رطوبت خاک رو !

  • نور مناسب دراسنا کامپکت

از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این گیاه مقاوم بودن به کم نوری هست. همین ویژگی این گیاه رو جزو گیاهان مقاوم به کم نوری قرار میده . به شدت از نور زیاد و شدید بدش میاد، سعی کنید از نور فیلتر شده پشت پنجره با فاصله ۴ الی ۵ متری استفاده کنید. همین ویژگی هست که این گیاه رو برای اداره و محل کار مناسب کرده.اگر دیدید که ساقه رشد علفی داره و فاصله ی برگ ها از هم زیاد میشه یعنی نور کم است و شما باید گیاه را به محلی با نور زیاد منتقل کنید و یا از نور مصنوعی برای رشد استفاده کنید.نور زیاد و شدید و همچنین مستقیم میتونه باعث سوختگی نوک برگ های گیاه شما بشه، پس حتما در این مورد هم دقت کنید که گیاه دچار مشکل نشه.

نکات مهم در مورد نور مورد نیاز گیاه

ببینید دوستان این گل با نور کم مشکلی نداره و برعکس با نور زیاد مشکل داره ! یکی از عوامل سوختگی نوک برگها همین نور شدید هستش که باعث میشه گلتون زشت بشه ، این گل برای توی اداره ، شرکت ها ، و غیره خیلی مناسب هستش، حتما نور فیلتر شده و متوسط براش فراهم کنید یا مثلا نور مهتابی بالاسرش براش بسه !  پس اینم شد عامل دوم توی سوختگی نوک برگ !


  • رطوبت مورد نیاز دراسنا کامپکت

دراسنا کامپکت و کل خانواده دراسنا ها به رطوبت ۴۰ درصدی نیاز دارند یعنی همون رطوبت اتاق براشون کافی هست . ولی این دلیل نمیشه که از رطوبت بدشون بیاد، در فصل های گرم سال مانند بهار و تابستان حتما با استفاده از حالت جزیره ای و یا غبارپاشی میتونید رطوبت مورد نیاز گیاه رو فراهم کنید. البته توجه داشته باشید که عمل غبارپاشی را در زمانی که نور خورشید به گیاه میتابه انجام ندید که باعث ایجاد لک در برگ ها میشه. از خزه هم میتویند برای تامین رطوبت این گیاه استفاده کنید . از دلایل سوختگی نوک برگ این گیاه کمبود رطوبت می باشد.

نکات مهم در مورد رطوبت گیاه :

دوستان خانواده ی دراسنا کلا عاشق یه ۴۰ درصد رطوبت هستند که درواقع همون رطوبت داخل منزل حساب میشه ! توی تابستونا یه ظرف اب زیرش بذارید به طور غیر مستقیم رطوبتش بره بالا  همیشه یادتون باشه چه این گل و چه گلهای دیگه خشکی نوک برگ یکی از علتهای عمدش کمبود رطوبت هستش که باید با غبار پاشی یا ترجیحا سینی اب در زیر گلدان جبران بشه!  اصلا میتونید خزه بخرید و اون خزه رو خیس کنید و پای گلدان روی خاک بذارید یا گلدان رو توی یه گلدان بزرگتر بذارید و بین دو جداره رو با این خزه ها پر کنید تا همیشه رطوبت داشته باشید!


  • دمای مناسب نگهداری دراسنا کامپکت

گل دراسنا کامپکت همان دمای اتاق یعنی ۲۵ درجه سانتی گراد رو دوست داره ولی اگر دمای محیط نگهداری بالا هست، حتما برای تامین رطوبت فکری بکنید تا گیاه شما دچار مشکل نشه ، هوای گرم و خشک یک سم بزرگ برای نگهداری این گیاه به حساب میاد پس در این مورد هم دقت کنید.

نکات مهم در مورد دمای محیط نگهداری گیاه :

دوستان دمای داخل اتاق برای این گل خیلی مناسبه فقط در صورت گرم شدن هوا در تابستون باید رطوبت محیط رو هم طبعا بالا ببرید چون گرمای خشک! برای گیاهان سم هستش و این گل هم همش منتظر یه بهونه ایه که نوک برگاش رو بسوزونه ! پس بهونه دستش ندید.


  • خاک مناسب دراسنا کامپکت

از خاک های سبک با زهکشی بالا برای این گیاه استفاده کنید و به هیچ وجه درصد خاک باغچه در اون بالا نباشه چون با انباشته شدن آب در ته گلدان باعث زرد شدن برگهای این گیاه خواهد شد، حتما در ترکیب خاک دراسنا از شن و ماسه استفاده کنید.

به هیچ وجه از خاک برگ در ترکیبات این گیاه استفاده نکنید خب چرا؟ چون با گذشت زمان برگهای داخل خاک پوسیده میشند و همین باعث تولید گرما و حرارت  در داخل خاک خواهد شد و دمای دور بوته میره بالا و همه برگها زرد میشه و شما تعجب میکنید که چرا این برگها زرد میشه ! پس اصلا از خاک برگ استفاده نکنید اگه هم خودش داشت عوضش کنید.بهترین خاک اگر میترسید که خودتون خاک درست کنید خاک بنفشه آفریقایی با کاکتوس هستش هرچقدر خاک پیتماس کمتری داشته باشه بهتر خواهد بود چون زرد شدن برگ رو کمتر میکنه.

نکات مهم در مورد خاک گیاه :

خوب این قبیل گیاهان باید خاکی داشته باشن که زیاد غنی از مواد نباشه! بهتره خاک بنفشه آفریقایی استفاده کنید ، چون املاح و ای سی کمتری داره هرچی خاکتون پیتم اسش کمتر باشه برای گل بهتره چون کمتر باعث سوختگی نوک برگ میشه ! اصلا از خاک برگ استفاده نکنید …ببینید دوستان عزیزم خاک برگ! در طی زمان با پوسیده شدن برگهای داخلش گرما و حرارت ایجاد میکنه و دمای دور بوته میره بالا و همش برگهای زرد میشه و شما تعجب میکنید که چرا این برگها زرد میشه ! پس اصلا از خاک برگ استفاده نکنید اگه هم خودش داشت عوضش کنید.


  • کوددهی و تغذیه دراسنا کامپکت

همونطور که گفتیم گل دراسنا کامپکت به شوری خاک حساس هست و باعث سوختگی برگهای اون میشه، پس به هیچ وجه از کود کریستالون براش استفاده نکنید. بهترین کود براش کودهای مایع و اسید هیومیک هست، ماهی یک بار کود گرین و یا اسید هیومیک استفاده کنید.

نکات مهم در مورد کود و تغذیه گیاه :

دوستان تا الان متوجه شدید که نمک و شوره و املاح و خاک قوی باعث سوختگی نوک برگ میشه و من همش تلاش میکنم طوری یادتون بدم که گلتون سالم بمونه و اینطوی نشه ، اصلا از کودهای کریستالون استفاده نکنید توی هیچ گلی!! این کریستالون ها اوره داره توش و ریشه سوزی و گیاه سوزی داره و اصلا کیفیت خوبی نداره و رشدی نمیاره با خودش! این گل به کود پودری و جامد حساسه ! حتما از کودهای مایع استفاده کنید حتما از اسید هیومیک استفاده کنید ،مثل کود گرین آپارتمانی ….حتما از اسید هیومیک ،توی برنامه غذایی این گل استفاده کنید.ماهی یبار با همین کودگرین خیلی رقیق تغذیه کنید.


  • تکثیر دراسنا کامپکت

تکثیر دراسنا کامپکت به صورت قلمه انجام میشه به این شکل که وقتی گیاهتون رشد خوبی داشت و بلند شد همانند سایر دراسنا ها میتویند ساقه اونو قطعه قطعه کنید (قلمه ساقه رو به طول ۲۰-۱۰سانتی متر برش بزنید و اجازه بدید تا شیره اون خشک بشه) و روی خاک قرار بدید تا ریشه بزنه و پس از مدتی به یک گیاه کامل تبدیل بشه. فقط حتما روی گلدانی که ساقه ها رو قرار دادید نایلون بکشید تا محل کاشت شما مرطوب بمونه تا گیاه به راحتی ریشه بزنه. اگر اتفاقی گیاه شما دچار شکستگی شده نگران نباشید چون از محل شکستگی دراسنا مجددا شروع به رشد خواهد کرد و قسمتی که شکسته را هم میتونید در خاک بکارید تا ریشه بزنه . شما با شکسته شدن دراسنا در واقع دوتا گیاه خواهید داشت.

نکات مهم در مورد تکثیر گیاه :

وقتی قد کشید و بلند شد ، مثه دراسنا پرچمی یا درسنا بلالی ، میتونید ساقه رو چیپس کنید یعنی ساقه رو ببرید و خورد خورد کنید و بذارید روی خاک تا ریشه بزنه و جوونه بزنه و بشه یه گیاه کامل ، فقط کافیه یه مشما روی محیط کشت بکشید تا مرطوب بشه محیطش و یا اینکه توی پاسیو یا گلخونه بذارید تا محیط مرطوب کمک کنه زودتر ریشه بزنه !


  • تعویض گلدان دراسنا کامپکت

خانواده دراسنا ها دوست دارند که ابتدا ریشه بزرگ کنند و سپس شروع به رشد کنند پس در انتخاب گلدان دقت کنید که گلدانی بزرگ براشون نخرید و تا زمانی که ریشه گیاه از زیر گلدان خارج نشده اقدام به تعویض گلدان نکنید و زمانی که باید تعویض گلدان را انجام دهید فقط با یک سایز بزرگتر این کار را انجام دهید.

نکات مهم در مورد تعویض گلدان :

این گل و کلا بقیه دراسناها دوست دارن ریشه گرد بشه توی گلدان پس حتما سایز گلدون رو مناسب انتخاب کتید نه خیلی بزرگ نه خیلی کوچیک !  و هر دوسال یبار گلدون رو عوض کنید.

 

 

دراسنا کامپکت (۴)

 

مشکلات و بیماری های دراسینا کامپکت

  • شپشک آردآلو:

یکی از آفت های معمول همه دراسنا ها شپشک آردآلو هست .

برای جلوگیری از حمله این موجود میتویند از اسید هیومیک استفاده کنید یا از قرص آسپرین روی بوته ها اسپری کنید تا موجب تزریق اسید سالسیلیک بشه. این کار خودش یک نوع مبارزه گیاه در برابر بیماری های میباشد.ولی اگر گیاه شما دچار شپشک شده ابتدا با الکل و پنبه شپشک ها رو از روی گیاه پاک کنید و سپس از سم های کونفیدور یا کلروپیرفوس استفاده کنید.

  • وجود کرم در خاک گلدان :

اگر در خاک گیاه کرم مشاهده کردید باید با این دستور اونهارو از بین ببرید:

برای از بین بردن کرم های خاک گیاه ۲ سی سی سم دیازینون در یک لیتر آب حل شود به صورت آبیاری به خاک داده شود .۷ روز بعد مجددا سم پاشی را تکرار کنید.

  • سیاه شدن نوک برگ های دراسنا کامپکت:

این مورد از شایع ترین مشکلات دراسنا کامپکت است .

همانطور که گفته شد ،علت آن وجود املاح اضافی در آب آبیاری است . بهترین راه اولا استفاده از آب جوشانده و سرد شده یا آبی که چند روزی آن را کنار گذاشته اید است اما اگر با وجود همه این مراقبت ها دیدید نوک برگها داره سیاه میشه ، باید سریعا اون بخش سیاهی رو با قیچی بزنید فقط یک میلی متر از سیاهی بمونه و باعث پیشرفت اون نشه ! بعد اسید هیومیک یا آب لیمو بریزید توی آبش تا املاح رو بشوره ببره و سیاهی نوک برگ ها ازین بیشتر نشه ! برگهای زرد و خشک رو از ته بکنید تا گل شما همیشه ظاهر زیبایی داشته باشه.

  • هرس گلهای دراسنا کامپکت

در خیلی از گل های آپارتمانی مثل گل حسن یوسف یا همین دراسنا گل دهی معنی خوبی ندارد.

حتما اگر گیاه شما شروع به گلدهی کرد گلهای اونو بچینید چون اجازه رشد به گیاه نمیده و گیاه شما رو ضعیف میکنه.

  • رشد علفی

رشد علفی هم یک مشکل دیگر است که ممکن است زیبایی گل شما بکاهد:

اگر دیدید که ساقه رشد علفی داره و فاصله ی برگ ها از هم زیاد میشه یعنی نور کم است و شما باید گیاه را به محلی با نور زیاد منتقل کنید و یا از نور مصنوعی برای رشد استفاده کنید.

 

دراسنا کامپکت (۶)

منبع : golemanoto/ glassy-garden/ delbaraneh/