پروانه بازی در منطقه پرواز ممنوع سینما

منبع: برترین ها

77

1398/8/18

11:03


در روز‌های شلوغ اکران سینما‌ها و حکمفرمایی سینمای کمدی پس از پایان ماه‌های محرم و صفر، سه فیلم در حوزه سینمای کودک اکران شد.

روزنامه جوان: از چهارشنبه هفته گذشته فیلم‌های سینمایی «منطقه پرواز ممنوع»، «تورنا ۲» و «بنیامین» به جدول فیلم‌های در حال اکران اضافه شدند و در رقابت با فیلم‌های کمدی «مطرب» و «چشم و گوش بسته»، فروش بسیار ضعیفی را در روز افتتاحیه تجربه کردند، گویا این فیلم‌ها در منطقه‌ای حضور پیدا کرده‌اند که به واسطه حمایت از سینمای کمدی برای دیگر ژانر‌های سینمایی منطقه پرواز ممنوع هستند.

پروانه بازی در منطقه پرواز ممنوع سینما

اکران در روز‌های پرترافیک

با نزدیک شدن به زمان برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، ترافیک اکران سینما‌ها در حال فشرده‌تر شدن است. عملکرد بد شورای صنفی نمایش یا عوامل دخیل دیگر باعث می‌شود که هر ساله نیمه اول سال فرصت خوبی برای اکران بلندمدت فیلم‌های اکران نوروزی باشد، به طوری که عملا نیمه اول سال برای چند فیلم خاص همیشه فرصت خودنمایی است. آثاری که از این فرصت طلایی محروم می‌شوند مجبور خواهند بود در یک رقابت چند ماهه بسیار فشرده، چند هفته محدود بر پرده سینما‌ها باشند. این اتفاق برای فیلم‌های سینمای کودک به معنای از دست دادن فرصت طلایی تابستان و قرار گرفتن در یک رقابت نابرابر در پاییز است. از هفته گذشته فیلم‌های «بنیامین»، «منطقه پرواز ممنوع» و «تورنا ۲» وارد چرخه اکران شدند.

در هفته پیش فیلم سینمایی «مطرب» توانست در دو روز اکران خود را به مرز فروش ۲ میلیارد تومان برساند و سه فیلم کودک اکران شده در پایین جدول فروش قرار بگیرند. با توجه به فروش پایین این فیلم‌ها در روز افتتاحیه، اکنون باید دید که آیا آموزش و پرورش حاضر است با فرستادن دانش‌آموزان به سینما، در راستای حمایت از سینمای کودک، مخاطبان اصلی این فیلم‌ها را به سینما بکشاند؟! ارتباط سینمای کودک با آموزش و پرورش یکی از عوامل باقی ماندن سینمای کودک و سودآوری آن است که متأسفانه به رغم تولید محدود سینمای کودک، همان چند فیلم محدود نیز از حمایت وزارتخانه‌ای که متولی آموزش چندین میلیون کودک و نوجوان ایرانی است، محرومند.

اکران همزمان سه فیلم کودک و نوجوان اتفاق خوبی از نظر سینمایی است و در صورت حمایت خانواده‌ها و همراهی وزارت آموزش و پرورش، در شرایطی که کمدی‌های سخیف در حال پر کردن سالن‌های سینما‌ها هستند، امکان حضور بی‌دغدغه کودکان در سینما‌ها را فراهم می‌کند.

«بنیامین»

انیمیشن سینمایی بنیامین به کارگردانی محسن عنایتی که در جشنواره فجر با نقد‌های زیادی روبه‌رو شده بود، توانست در جشنواره فیلم کودک و نوجوان جایزه بهترین اثر پویانمایی را به دست آورد. داستان این اثر انیمیشن در مصر باستان می‌گذرد و در آن پسری به نام بنیامین به کمک دوستش به دنبال پیدا کردن راهی برای آزادی مادرش از زندان فرعون است. این انیمیشن سه بعدی، در قیاس با انیمیشن‌های سینمایی تولید شده با پیرنگ تاریخی و مذهبی، با انتقاد رسانه‌ها و منتقدان سینما روبه‌رو شده است.

«منطقه پرواز ممنوع»

منطقه پرواز ممنوع، به کارگردانی امیر داسارگر فیلم سینمایی نوجوانانه‌ای است که سال گذشته راه نیافتن آن به جشنواره فیلم فجر، باعث شد تا نقد‌هایی به شیوه انتخاب فیلم جشنواره و حذف عامدانه فیلم‌هایی که پیامی انقلابی دارند، مطرح شود. منطقه پرواز ممنوع سپس در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حاضر شد و طبق گفته سازندگانش بیشترین میزان مخاطب جشنواره را داشته است. اهمیت فیلم «منطقه پرواز ممنوع» در این است که این فیلم محصول مدرسه فیلمسازی عمار است. جشنواره فیلم‌های مردمی عمار، با ایجاد مدرسه فیلمسازی در حال آموزش جوانان مستعد در سینماست و موفقیت «منطقه پرواز ممنوع» می‌تواند اولین نشانه‌ها برای معرفی نسل جدیدی از فیلمسازان انقلابی باشد.

«تورنا ۲»

سیدجواد هاشمی بعد از ساخت سه گانه «آهوی پیشونی سفید»، فیلم «تورنا ۲» را با حضور چهره‌های شناخته شده سینمای کمدی تولید کرده است. «تورنا ۲» بر اساس اطلاعات منتشر شده «داستان پروفسوری را روایت می‌کند که موفق به ساخت یک رستوران شده است؛ رستورانی که در نهایت به یک سفینه تبدیل می‌شود. حال با ورود چهار نوجوان به قصه و با شیطنت آنان، این سفینه مقداری زودتر از موعد به پرواز درمی‌آید. سفینه در نهایت به فضا رفته و در یک سرزمین ناشناخته فرود می‌آید.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو