به فرزندی گرفتن کودک، نسخه جدید فرار از فرزندآوریست؟

منبع: نی نی بان

92

1398/8/18

12:20


فرزندخواندگی همواره امری نیکو و پسندیده و دارای ابعاد مزیتی مختلفی است اما گزارش‌های آماری استقبال مردم مازندران از این مساله، امروز، روی دیگری از سکه را گوشزد می‌کند، گریز زوج‌های جوان استان از فرزندآوری،‌ پدیده‌ای که به صورت زیرپوستی در حال رخ دادن است.
فرزندخواندگی یا پذیرش سرپرستی فرزندان بی سرپرست یا بدسرپرست همواره یکی از تاکیدات نهادهای اجتماعی مسئول به خانواده‌های دارای شرایط مناسب برای پرورش اینگونه فرزندان بوده و هست. پذیرش سرپرستی این دسته از کودکان علاوه بر نتایج و دستاوردهای معنوی باعث کاهش آسیب های بالقوه اجتماعی می شود چرا که کارشناسان و مشاوران همواره این کودکان را بواسطه شرایط و بستر نامناسب مستعد درگیر شدن در موارد زیادی از آسیب ها می دانند.
ابعاد مثبت فرزندخواندگی در حالی مورد تاکید است که امروزه زوج های مازندران با گواهی آمار از سوی دیگر بام افتاده و شاهد افزایش تقاضا برای فرزندخواندگی حتی از سوی خوانده های بدون مشکل هستیم.

تقاضای زوج های بارور نکته عجیب آمار تقاضا برای فرزندخواندگی
مدیر کل بهزیستی مازندران گفت: در سال های اخیر شاهد افزایش تقاضا از سوی والدین برای فرزندخواندگی در استان هستیم که عمدتا نیز جوان می باشند.
جمال باقری با اشاره به اینکه اکنون ۸۰۰ زوج در استان پشت نوبت دریافت فرزند از بهزیستی هستند، افزود: بسیاری از این زوج ها قابلیت باروری دارند اما اصرار بر فرزندخواندگی دارند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته ۶۰ کودک بی سرپرست در استان به والدین جدید تحویل شدند، گفت: در گذشته به دلیل عدم تمایل به فرزندخواندگی، کودکان بسیاری در بهزیستی بزرگ می شدند اما اکنون دیگر پاسخگوی تقاضاها نیستیم و همچنان شاهد افزایش تقاضا هستیم.

اولویت با نابارورها
مدیرکل بهزیستی مازندران تاکید کرد: نام نویسی و پشت نوبت بودن زوج ها برای ما ملاک نبوده و مهم‌ترین اولویت، ناباروری والدین است که باید علاوه بر دستور و تشخیص پزشک، باید آزمایشات مورد نظر بهزیستی را نیز انجام دهند.
باقری همچنین اضافه کرد: مدت زمان ناباروری والدین نیز باید از ۳ تا ۵ سال باشد تا عدم توانایی والدین در زایش محرز شود.
وی اولویت های بعدی برای واگذاری فرزند از سوی بهزیستی را دختران و زنان خودسرپرست با توجه به معیارهای بهزیستی و همچنین والدین دارای فرزند دانست.
مدیرکل بهزیستی مازندران تاکید کرد: در صورت توانایی باروری والدین بی هیچ وجه فرزندی به آنها تحویل و واگذار نمی شود.

آینده نگران‌کننده در فرزندآوری مازندران
یک کارشناس اجتماعی نیز با اشاره به اینکه تقاضا برای فرزندخواندگی یا به نوعی تغییر دیدگاه زوج های جوان از فرزندآوری به فرزندخواندگی در مازندران روبه رشد است، گفت: شاید در حال حاضر این مساله هنوز زیرپوستی است، اما در آینده بسیار نگران کننده خواهد شد.
وحید حسین زاده ادامه داد: اکنون فرهنگ زیر پوستی در حال انتقال به خانواده مازندرانی به خصوص زوج‌های جوان است که تمایلشان به فرزند آوری کم رنگ شده و در حال سبک و سنگین کردن شرایط برای فرزندخواندگی هستند و البته هم اکنون نیز شاهد بروز عملی آن هستیم.
وی با بیان اینکه نرخ موالید در استان مازندران بسیار ضعیف است افزود: این مساله، روی آوردن به فرزندخواندگی را بیشتر معنادار می کند که نیاز به بررسی فوری است.
حسین زاده گفت: در حال حاضر بنا به آمار میانگین فرزندآوری خانواده در کشور ۱.۸ است که این آمار در میان والدین مازندرانی ۱.۴ است که بسیار نگران کننده است.
به گفته او، بر اساس آخرین تحقیقات باید در تمام کشور نرخ تولد بیش از ۲ باشد که بتوان نسل جوان را جایگزین نسل پیر کرده و حداقل توازن را در کشور ایجاد کرد.

مشکل اقتصادی بهانه برای ناباروری
این کارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه عدم باروری زوج ها در استان مازندران ناشی از عوامل متعددی است، افزود: یکی از شایع ترین دلایل مشکلات اقتصادی است.
حسین زاده افزود: با توجه به اینکه میزان درآمد و توزیع سرمایه و شرایط زندگی در استان مازندران نسبت به استان دیگر از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است، علت اقتصادی در ناباروری را غیرمنطقی و به بهانه‌جویی تبدیل می کند.
وی مهم ترین مشکل را در مساله فرهنگی و آموزش دانست و گفت: متاسفانه والدین و زوج‌ها با افتخار نسبت به باروری فرزندانشان عقب نشینی کرده و بی تفاوت شده اند که بزرگترین آسیب در همین جا رقم می خورد.
به گفته این کارشناس مسائل اجتماعی، مادران و پدران امروز مسائل پیرامون باروری را به دختران و پسرانشان آموزش نداده و آنها را در این مسیر یاری و هدایت نمی کنند.
حسین زاده نقش خانواده را بسیار موثر دانست و افزود: در سال های اخیر بخصوص در مناطق شهری مازندران با هجوم فرهنگی غیربومی که عمدتا از پایتخت روانه استان شده است، شاهد فرهنگی به نام آزادی عمل به فرزندان هستیم که در واقع بی تفاوتی نسبت به فرزندان است.
وی با تاکید بر اینکه هیچ اصول علمی و کارشناسی با آزادی انتخاب و رفتار حقیقی فرد مخالف نیست، افزود: اما متاسفانه عدم آموزش و هدایت به نوعی آزادی عمل تلقی می شود.
پدیده عجیب روی آوری به فرزندخوانی به جای فرزندآوری که استان مازندران امروز در حال مواجهه با آن است زنگ خطری را به صدا در آورده که بی شک باید بسیار جدی گرفته شود، این مساله در حالی به دغدغه های اجتماعی استان افزوده می شود که همچنان نرخ بالای طلاق و عدم تمایل جوانان به ازدواج همچنان بر سر آسیب های فرهنگی اجتماعی استان سنگینی می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو