چه کشوری پشت‌پرده‌ی اعتراضات در عراق است؟

منبع: برترین ها

48

1398/8/18

13:30


اعتراضات در عراق و لبنان چند هفته ای است که سایر تحولات منطقه ای را تحت الشعاع خود قرار داده است و توجهات بین المللی زیادی را به خود جلب کرده است.

تابناک: اعتراضات در عراق و لبنان چند هفته ای است که سایر تحولات منطقه ای را تحت الشعاع خود قرار داده است و توجهات بین المللی زیادی را به خود جلب کرده است.

 در این میان، تظاهرات در عراق بیشتر از لبنان به سمت خشونت سوق یافته و رنگ و بوی سیاسی تری به خود گرفته است. در مورد منشاء این اعتراضات نیز نظرات مختلفی وجود دارد.

عده زیادی معتقدند که اعتراضات از سوی برخی کشورها و گروه های داخلی وابسته به آن ها به انحراف رفته است و به محلی برای زورآزمایی منطقه ای تبدیل شده است. در این میان، باید به اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اشاره کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه با بیان اینکه هدف ناآرامی‌ها در عراق ایجاد شکاف در جهان اسلام است گفته حدس می‌زند چه کسی پشت این ناآرامی‌ها است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه در سخنانی منتسب به او هدف ناآرامی‌ها در عراق را ایجاد شکاف در جهان اسلام توصیف کرده است.

«راغب سویلو»، خبرنگار میدل‌ایست‌آی در ترکیه نوشته اردوغان درباره ناآرامی‌ها در عراق گفت: «چه کسانی پشت این تظاهرات‌ها هستند؟ ما حدس‌هایی می‌زنیم. فکر می‌کنیم ممکن است به ایران کشانده شود. هدف آن ایجاد شکاف در جهان اسلام و ایجاد اختلاف میان یکدیگر است. فکر کنید، در عراق بعضی اظهارات علیه ترکیه مطرح شده است و حتی ایران نیز مواضعی منفی علیه ما اتخاذ کرد. »

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع عملیات کشورش در شمال سوریه و روابط ترکیه با آمریکا پرداخته است. او مشخص کرده که غیر از شخص ترامپ سخنان فرد دیگری را در دولت او جدی نمی‌گیرد. او گفت: «من نظراتم را بر اساس سخنان ترامپ مطرح می‌کنم. به اینکه افراد مادون او چه می‌گویند توجه نمی‌کنم.»

او همچنین خاطرنشان کرد ترکیه عملیات علیه «تروریست‌های» YPG/SDF را تا زمانی که آنها منطقه را ترک نکنند ادامه خواهد داد.

اعتراضات در عراق از ابتدای ماه اکتبر آغاز شد و به دلیل ایام زیارت اربعین حسینی -علیه السلام- برای چند روز متوقف شد و از بیست و پنجم اکتبر از سر گرفته شد.

طبق گفته کمیته حقوق بشر پارلمان، تاکنون بیش از دویست و پنجاه نفر در جریان اعتراضات خیابانی که برخی از آنان به گلوله افراد مسلح ناشناس کشته شده‌اند، جان باخته‌اند.

حال سوال این است که اردوغان چه کشوری را هدف اظهارات خود و عامل ایجاد شکاف در جهان اسلام معرفی کرده است!؟

به نظر می رسد اشاره اردوغان به عربستان سعودی باشد. کشوری که از نظر اردوغان عامل اصلی بسیاری از اختلافات در جهان اسلام است.

این در حالی است که چندی پیش نیز چاووش اوغلو در گفت‎وگو با شبکه الجزیره، سیاست‌های منطقه‌ای امارات و عربستان را مورد انتقاد قرار داده و گفت دلیل دلخوری ریاض و ابوظبی از ترکیه، توجه آنکارا به مسائل کشور‌های اسلامی بیش از آن چیزی است که این دو کشور انتظار دارند.

وی افزود: ما با عربستان و امارات مشکلی نداریم، اما شاهدیم که آن‌ها با ما مشکل دارند.

روابط ترکیه و عربستان در پی قتل «جمال خاشقجی» ستون نویس واشنگتن پست و منتقد عربستان در کنسولگری این کشور در «استانبول» وارد دوره پر تنشی شد.

اما نکته جالب توجه دیگر در اظهارات اردوغان ادعای او در مورد کشیده شدن اعتراضات از عراق به ایران بود. حال در مورد اینکه هدف از این ادعا چه بوده چندان مشخص نیست اما دور از انتظار نیست که اردوغان قصد دارد با حساس کردن ایران به تحرکات عربستان در عراق، اختلافات میان دو کشور را بیش از پیش عمیق تر کند! در واقع، کاهش تنش ها میان ریاض و تهران مطلوب ترکیه اردوغان نخواهد بود!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو