مالتودکسترین، خواص و مشخصات آن

منبع: نوداد

119

1398/8/18

15:05


آیا قبل از خرید برچسب‌های تغذیه‌ای را می‌خوانید؟ آیا از خواص مالتودکسترین اطلاعاتی دارید؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید.

اگر شما یک متخصص تغذیه یا متخصص تغذیه نباشید، خواندن برچسب‌های تغذیه احتمالاً شما را با مواد بی‌شماری که نمی‌شناسید معرفی می‌کند. 

یک ماده‌ای که در بسیاری از مواد غذایی با آن روبرو می‌شوید مالتودکسترین است. این یک ماده افزودنی رایج در بسیاری از غذاهای فرآوری شده است ، اما آیا برای شما بد است؟ و آیا باید از آن دوری کرد؟

خواص مالتودکسترین

مالتودکسترین نوعی پودر سفید است که از ذرت، برنج، نشاسته سیب زمینی یا گندم تهیه می‌شود. گرچه از گیاهان است ، اما بسیار فرآوری شده است. برای ساختن آن ابتدا نشاسته‌ها پخته می‌شوند و سپس اسیدها یا آنزیم‌هایی مانند آلفا آمیلاز باکتریایی با ثبات در گرما اضافه می‌شوند تا بیشتر تجزیه شود. پودر سفید حاصل از آن محلول در آب است و طعم خنثی دارد.

از خواص مالتودکسترین‌ها این است که با مواد جامد شربت ذرت ارتباط نزدیکی دارند و یک تفاوت در میزان قند آنها است. هر دو تحت هیدرولیز، یک فرایند شیمیایی شامل اضافه‌کردن آب برای کمک به تجزیه بیشتر. اما، پس از هیدرولیز، مواد جامد شربت ذرت حداقل 20 درصد قند، در حالی که مالتودکسترین کمتر از 20 درصد قند است.

آیا مالتودکسترین بی خطر است؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مالتودکسترین را به عنوان یک افزودنی غذایی مانند متابی سولفیت سدیم بی خطر تصویب کرده است. این ماده مانند دکستروز مونو هیدرات همچنین به عنوان بخشی از کل کربوهیدرات‌ها در ارزش غذایی غذایی گنجانده شده است.

طبق دستورالعمل‌های رژیمی برای آمریکایی‌ها ، کربوهیدرات‌ها باید بیش از 45 تا 65 درصد منبع قابل اعتماد کالری‌های کلی شما باشند. در حالت ایده‌آل ، بیشتر آن کربوهیدرات‌ها باید کربوهیدرات‌های پیچیده باشند که سرشار از فیبر هستند، نه غذاهایی که به سرعت قند خون شما را بالا می‌برند.

اگر به دیابت یا مقاومت به انسولین مبتلا هستید، یا اگر پزشک شما رژیم کم کربوهیدرات توصیه کرده است، باید هر مالتودکسترین را که می‌خورید در کل کربوهیدرات‌های روزانه خود برای روز بگنجانید.

با این حال، خواص مالتودکسترین معمولاً فقط در مقادیر کمی در مواد غذایی وجود دارد. این تأثیر قابل توجهی در مصرف کلی کربوهیدرات شما نخواهد داشت.

مالتودکسترین از نظر شاخص قند خون (GI) بسیار زیاد است، به این معنی که می‌تواند باعث افزایش سن در قند خون شما شود. مصرف مقادیر بسیار اندک بی خطر است، اما افراد مبتلا به دیابت باید بسیار مراقب باشند.

رژیم‌های غذایی متشکل از غذاهای کم فشار متوسط برای همه، نه فقط افراد مبتلا به دیابت مفید است.

چرا مالتودکسترین در غذای شما وجود دارد؟

از خواص مالتودکسترین به طور کلی این است که به عنوان یک ضخیم‌کننده یا پرکننده برای افزایش حجم مواد غذایی فرآوری شده استفاده می‌شود. همچنین این ماده نگهدارنده‌ای است که ماندگاری غذاهای بسته‌بندی شده را افزایش می‌دهد.

تولید ارزان و ارزان است ، بنابراین برای محصولات غلیظ مانند پودینگ فوری ، ژلاتین ، سس و سس سالاد مفید است. همچنین می توان آن را با شیرین‌کننده‌های مصنوعی ترکیب کرد تا محصولاتی مانند میوه کنسرو، دسر و نوشیدنی‌های پودری شیرین شود.

این ماده حتی به عنوان یک ضخیم‌کننده در وسایل مراقبت شخصی مانند لوسیون و محصولات مراقبت از مو استفاده می‌شود.

منبع: آژانس بازاریابی اسپاتنا



نظرات


تصویری


ویدئو