وی امروز(شنبه) در مراسمی که با حضور مقامات آلمانی و کشورهای همسایه از جمله لهستان، مجارستان، جمهوری چک و اسلواکی برگزار شد، گفت: سی سال پیش در چنین روزی دیوار برلین فروریخت. این دیوار نمادی بر نقض حقوق بشر، سرکوب و خفقان بود، انسان های بی شماری قربانی دیکتاتوری در کشورهای شرق اروپا شدند، ما هرگز آنها را فراموش نمی کنیم.

به گزارش خبرگزاری آلمان، وی ادامه داد: کسانی را به یاد بیاوریم که در پای این دیوار کشته شدند، چون به دنبال آزادی بودند، انسان هایی که در تلاش برای آزادی، دستگیر و زندانی شدند، کسانی که متحمل فشار و تهدید شدند چون اعضای خانواده آنها به آنسوی دیوار گریخته بودند.

به گفته مرکل، در این روز ما باید پیامدهای ناشی از نفرت پراکنی و نژادپرستی را به یاد آورده و با قاطعیت مانع پیدایش مجدد چنین خطراتی شده و از ارزش های دموکراسی، آزادی، حقوق بشر و قانونمداری دفاع کنیم.

صدراعظم آلمان گفت: تا پیش از فروریختن دیوار برلین کمتر کسی باور می کرد که چنین اتفاقی رخ دهد، اما هزاران انسان با شجاعت به خیابان ها آمدند و با ایستادگی و مقاومت خود خواهان از بین رفتن این دیوار شدند و به این ترتیب زمینه ساز متحد شدن دوباره کشور ما شدند.

وی افزود: انقلاب مسالمت آمیز در شرق آلمان الگویی برای دیگر کشورها شد، در لهستان، چک و اسلواکی و مجارستان مردم علیه دولت های دیکتاتور خود به پا خاسته و برای احقاق حقوق شهروندی، آزادی و دموکراسی مبارزه کردند.

دیوار برلین سازه ای بتنی به طول ۱۵۵ کیلومتر و به ارتفاع ۳/۶ متر بود که پس از خاتمهٔ جنگ جهانی دوم و شکست حزب نازی (حزب حاکم بر آلمان) در پایتخت این کشور ساخته شد.

این دیوار که در سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۹ به‌ مدت ۲۸ سال این شهر را به دو منطقهٔ شرقی و غربی تقسیم کرد، اصلی‌ترین نماد جنگ سرد بود که به پردهٔ آهنین مشهور شد.

با فروریختن دیوار برلین در ۹ نوامبر ۱۹۸۹ (میلادی) و همگرایی دو آلمان شرقی و غربی، در سوم اکتبر ۱۹۹۰ جمهوری فدرال آلمان پایه‌گذاری شد.

از آن پس هر ساله در سوم اکتبر را به عنوان روز اتحاد آلمان جشن می‌گیرند که به چهار دهه جدایی پس از جنگ جهانی دوم و آغاز جنگ سرد، پایان داد.