محمدرضا پورمحمدی، روز شنبه در بازدید از روستاهای زلزله‌زده «تیرشاب» و «دونیق» از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب با تاکید بر اینکه فرمانداران و بخشداران بای به صورت جدی پیگیر رفع مشکلات زلزله زدگان باشند افزود: به اهالی روستاهای زلزله زده اطمینان می‌دهم که نمایندگان فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها با تمام توان نسبت به حل مسائل و مشکلات آنها تلاش خواهند کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در اثر زلزله بامداد جمعه‌  ۱۳۰ روستا در شهرستان‌های میانه و سراب دچار خسارت شده‌ است، گفت: پیگیر امور همه  روستاهای آسیب دیده هستیم و تلاش می کنیم تا فردا کار آواربرداری تمام و بازسازی روستاها آغاز شود.

پورمحمدی، با بیان اینکه در شهرستان سراب ۲۵ روستا در اثر زلزله دچار آسیب جدی شده و خوشبختانه تلفات جانی در این شهرستان گزارش نشده است، از روستاییان خواست تا در روند آواربرداری و بازسازی خانه‌های روستایی با دستگاه‌های مسئول همکاری کنند.

وی یادآوری کرد: علت اصلی خسارت های ناشی از زلزله، مقاوم نبودن خانه‌های روستایی است که باید با همکاری روستاییان و بنیاد مسکن روند مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی با جدیت بیشتری انجام شود.

استاندار آذربایجان شرقی تعداد مصدومان حادثه زلزله در شهرستان های میانه و سراب را ۵۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: تنها ۲۸ نفر از این افراد بستری شده‌اند که حال عمومی آنها خوب است و بقیه افراد به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

پورمحمدی با اشاره به اینکه عمده نیازمندی‌های مردم در مناطق زلزله‌زده، وسایل گرمایشی، مواد غذایی و لوازم بهداشتی است، از مردم استان خواست کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به جمعیت هلال احمر تحویل دهند و از مراجعه مستقیم به مناطق زلزله‌زده خودداری کنند.

وی از همدلی همه مسئولان کشور برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان استان خبر داد و گفت: روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهوری، وزرای دولت و استانداران از دیروز در تماس‌های تلفنی پیگیر وضعیت زلزله‌زدگان هستند و همه امکانات دستگاه‌ها برای کمک‌رسانی به این مناطق بسیج شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با حضور در روستاهای زلزله‌زده تیرشاب و دونیق از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در جریان روند کمک‌رسانی و ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان قرار گرفت و از نزدیک با روستاییان ابراز همدردی کرد.

بر اساس این گزارش، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد دیروز (جمعه) حوالی شهر ترک از توابع شهرستان میانه در آذربایجان شرقی را لرزاند.

این حادثه تاکنون ۷ کشته و بیش از ۵۰۰ مصدوم داشته که بیشتر مصدومان به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شده اند.