حکم شرعی شراب خواری چیست؟

حکم شرعی شراب خواری چیست؟


منبع: ستاره

790

1398/8/18

23:36


شرابخواری یکی از گناهان کبیره بوده و در روایات با تعابیر مختلف نهی شده است. درباره حکم شرعی شراب خواری نیز باید گفت که به نظر تمام مراجع، این عمل حرام است.

حکم شرعی شراب خواری

 
ستاره | سرویس مذهبی - شرابخواری یکی از گناهان کبیره است و در روایات با تعابیر مختلف، این عمل نهی شده است؛. از جمله اینکه مادر بدی‌های دیگر است و نماز شخص شرابخوار تا ۴۰ روز مورد قبول واقع نمی‌شود. شراب همانگونه که در قرآن آمده است دارای منافع و مضراتی است، اما ضرر‌های آن از نفع‌هایش به مراتب بیشتر است. حال در این مطلب به معنای شرابخواری، حکم شرعی شراب خواری، مراحل تحریم شراب، احادیث شرابخواری و حکم نماز شرابخوار می‌پردازیم.
در این مطلب خواهید خواند:

معنای شراب‌ خواری

به نوشیدن هر مایع مست کننده‌ای شرابخواری میگویند و در قرآن و روایات، این عمل از گناهان کبیره شمرده شده و مورد نکوهش قرار گرفته است.
 

حکم شرعی شراب خواری

برخی از احکام شراب خواری عبارت است از:

  • حد نوشیدن انواع مشروبات الکلی، هرچند به مقدار اندک، هشتاد تازیانه است.
  • زمان اجرای حد، پس از رفع حالت مستی شرابخوار است.
  • فردی که دو بار شراب نوشیده و هر مرتبه مجازات شده، مرتبه سوم بنابر قول مشهور و مرتبه چهارم بنابر قول برخی، اعدام می‌شود.
  • غذا خوردن از سفره‌ای که در آن شراب می‌نوشند، حرام است.
  • نوشیدن انواع مایعات مست‌کننده، باعث فسق شخص و عدم پذیرش شهادت او در دادگاه می‌شود.


استفتائات مراجع

  • آیت الله مکارم شیرازی
    سوال: مصرف غذا‌ها یا مایعاتى که به طور طبیعى مقدار بسیار کمى از آن را الکل تشکیل مى‌دهد، مانند سرکه و یا آبجو بدون الکل چه حکمى دارد؟
    پاسخ: هرگاه صدق مشروبات الکلى بر آن نکند اشکالى ندارد.
  • آیت الله خامنه‌ای
    سوال: آیا خوردن الکل سفید و الکل زرد جائز است؟
    پاسخ: خوردن آن‌ها جایز نیست.
  • آیت الله سیستانی
    سوال: حکم خوردن الکل سفید و مشروب در صورتی که شخص را از حالت عادی خارج نکند چیست؟
    پاسخ: حرام است.
 

حکم شرعی شراب خواری

 

حدیث در مورد شرابخواری

- پیامبر صل الله علیه و آله ده گروه که مرتبط با شراب و شرابخواری هستند را لعنت می‌کند.
- از امام صادق (ع) سؤال کردند چرا خداوند شرابخواری را حرام کرده است؟ فرمودند: برای دفع زیان و فسادی که در آن است.
- شخصى که شراب بنوشد تا ۴۰ شبانه‏‌روز نمازهایش قبول واقع نمى‏‌شود، مگر از این گناه کبیره توبه کند.
- امام صادق (ع) مى‏‌فرماید: کسى که یک جرعه شراب بیاشامد، خدا و پیغمبران و مؤمنین او را لعنت مى‏‌کنند، اگر به مقدارى بخورد که مست شود، روح ایمان از او دور مى‏‌شود و به جایش روح کثیف شیطانى جایگزین مى‏‌شود، پس نماز را ترک مى‏‌کند و ملائکه او را سرزنش مى‏‌کنند و خداى تعالى او را خطاب مى‏‌کند: اى بنده من کافر شدى، بدا به حال تو، آنگاه امام فرمود: بدا به حالش، بدا به حالش، به خدا سوگند یک سرزنش الهى از هزار سال عذاب سخت‏‌تر است».
- شراب ام‌‏‌الفساد و مادر تمام گناهان و لغزش‏‌هاست.
- نور قلب و جان او از بین می‌رود.
- جرأت بر انجام محرمات پیدا می‌کند.
- خونریز و زناکار می‌شود.
- عقل و خرد انسان از بین می‌رود.

شراب خوار و نماز

در حدیثى مى‏‌خوانیم «لَا تُقْبَلُ صَلَاةُ شَارِبِ الْخَمْرِ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا أَنْ یَتُوبَ»؛ شخصى که شراب بنوشد تا ۴۰ شبانه‏‌روز نمازهایش قبول واقع نمى‏‌شود، مگر از این گناه کبیره توبه کند و منظور کسانی که می‌گویند شرابخوار نماز ندارد نیز همین است؛ یعنی تا چهل روز نماز چنین فردی مورد قبول خداوند قرار نمی‌گیرد و به کار بردن چنین تعبیری به این معنا نیست که نماز بر او واجب نیست و یا نماز از گردن او ساقط می‌شود و این حرف بهانه‌ای برای ترک نماز شود، بلکه اگر کسی مرتکب خطای شرابخواری شد، باید بعد از حالت مستی نمازش را بجا آورد؛ چراکه نماز چنین فردی صحیح بوده و در هر صورت باید نماز خود را بخواند تا حداقل گرفتار عذاب ترک نماز نشود.

حکم شرعی شراب خواری

 

مراحل تحریم شراب خواری

قرآن برای جلوگیری و منع از برخی محرمات، به صورت مرحله به مرحله پیش رفته است و در خصوص شراب‌ خواری نیز همین کار را انجام داده است؛ چراکه شرابخواری، قبل از ظهور اسلام، رواج زیادی داشت و به صورت یک عادت عمومی درآمده بود. به طوری که بعضی‌ها علایق عرب جاهلی را در سه چیز خلاصه کرده‌اند: شعر و شراب و جنگ؛ این ممنوعیت شراب به قدری بر آن‌ها سنگین آمد که بعضی از مسلمانان می‌گفتند هیچ حکمی بر ما سنگین‌تر از تحریم شراب نبود، برای همین خاطر هم قرآن کریم از ابتدا به یکباره حکم به تحریم کامل شراب نداد، بلکه مرحله به مرحله و به اصطلاح تدریجی پیشرفت مراحل تحریم شراب در ۴ مرحله به این قرار بود:

۱. اشاره به زشت و بد بودن شرابخواری

اسلام در ابتدا با رعایت اصول اجتماعی و روانی در برخی از سوره‌های مکی اشاره به منکر بودن و زشتی این عمل کرد و آن را به عنوان یک نوشیدنی نامطلوب و مقابل نوشیدنی‌های طیب و پاکیزه بیان کرد از جمله آیه ۶۷ سوره نحل.

۲. زیادتر بودن زیان‌ های آن بر نفع‌هایش

در مرحله‌ بعدی هنگامی که مسلمانان از مدینه به مکه منتقل شدند و حکومت اسلامی تشکیل شد، دومین دستور بر منع شرابخواری نازل شد تا افکار را برای تحریم نهایی آماده‌تر کند، زیرا درآمد عده‌ای از مسلمانان از راه فروش شراب بود؛ آیه ۲۱۹ سوره بقره، اشاره به این مطلب دارد که شراب منافعی دارد، اما ضررهایش بیشتر است.

۳. تشویق به ترک شراب

بعد از نازل شدن آیه ۲۱۹ سوره بقره، قرآن کریم در آیه ۴۳ سوره نساء، کم‌کم به احکامی درباره شرابخواری اشاره می‌کند و مسلمانان را به پرهیز و نیاشامیدن آن تشویق می‌کند؛ مخصوصا به هنگام نماز خواندن.

۴. تحریم کامل شراب خواری

علامه طباطبایی در المیزان نقل می‌کند آخرین آیه‌ای که در قرآن برای تحریم نوشیدن شراب نازل شد، آیه ۹۰ سوره مائده است. در این آیه، خداوند شراب را به طور کامل و قطعی تحریم کرد. مفسران می‌گویند اینکه خداوند شراب را در کنار بت‌ها قرار داده و آن را پلید و از رفتار‌های شیطانی دانسته است، نشان از حساسیت ویژه به تحریم شراب بوده و همچنین به روایات استناد کرده‌اند که شرابخوار مانند عبادت‌کننده بت است.


حکم شرعی شراب خواری

 

سخن آخر

در این مطلب حکم شرعی شراب خواری و موضوعات مرتبط با آن آورده شد. در روایات با تعابیر مختلف، شرابخواری نهی شده است؛ از جمله اینکه مادر بدی‌های دیگر است و اینکه نماز شخص شرابخوار تا ۴۰ روز مورد قبول واقع نمی‌شود، اما این عدم مقبولیت نماز به معنای سقوط وجوب نماز از گردن شخص نیست. چنین افرادی نباید از رحمت الهی نا امید شوند، زیرا در رحمت الهی همیشه باز است.
در پایان باید این مطلب را یادآوری کرد که در روایات تصریح شده باب توبه و رحمت الهی به سوی گناهکاران باز است، لذا اگر فردی از گناه شرب خمر توبه کند، نمازش مورد قبول درگاه الهی قرار خواهد گرفت و توبه وی نیز باید بگونه‌ای باشد که عزم جدى بر ترک این گناه کند، به طورى که دیگر بازگشتى به گناه گذشته نکند و در آینده نیز هرگز آن گناه فاحش را مرتکب نشود. شما می‌توانید در این راستا، مطلب مفید «توبه چیست و چه زمانی پذیرفته می شود؟» را در ستاره مطالعه کنید.
لطفا نظرات و ایده‌های خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو