علامتهایی در پاها که نشان دهنده مشکلات داخلی بدن هستند

علامتهایی در پاها که نشان دهنده مشکلات داخلی بدن هستند


منبع: بیتوته

166

1398/8/19

11:44


علامتهایی در پاها که نشان دهنده مشکلات داخلی بدن هستند



علت سر شدن پا, علت سوزش روی پای راست

هر مشکل در پاها نشانه چیست

 

به پاهای خود نگاهی بیندازید و ببینید که آنها درباره سلامتی شما چه می گویند.

معمولاً شناخته نشده است، اما پاهای ما ابزارهای تشخیص شگفت انگیزی است که می توانیم از آنها استفاده کنیم تا سرنخ هایی پیدا کنیم که به طور بالقوه به مشکلات مختلف سلامتی اشاره دارد. لازم نیست پزشک شوید تا بفهمید که پاهای شما در مورد سلامتی شما چه می گوید. این مهم است که بدانید کدام نشانه های هشدار دهنده را باید هنگام پای خود بررسی کنید.

 

در اینجا، ما لیستی از علائم یا نشانه هایی را در پاهای شما تهیه کرده ایم که می تواند برای سلامتی کلی شما نگران کننده باشد.

 

1. پا بدون مو

علت سر شدن پا, علت سوزش روی پای راست

پای بدون مو نشانه ای از مشکلات جدی در گردش خون است

  

اکثر مردم بدون توجه به جنسیت، چند مو روی پای خود دارند، خصوصاً روی انگشتان پا. اما اگر متوجه شدید که پاهایتان صاف تر شده و متوجه می شوید که دیگر مو در آن ناحیه ندارید ، این می تواند نشانه ای از مشکلات جدی در گردش خون باشد.

 

این بیماری معمولاً ناشی از یک بیماری قلبی عروقی است، مانند تصلب شرایین که باعث سخت شدن شریانهای شما می شود ، پمپاژ خون در قلب را مشکل می کند. هنگامی که چنین چیزی اتفاق می افتد ، قلب شما وارد حالت ریکاوری می شود که خون به اندامهای حیاتی تر می رسد و اندام هایی مانند پاهای شما با کاهش خون رسانی مواجه می شود.

 

2. ناخن قاشقی یا ناخن های پا فرو رفته

علت سر شدن پا, علت سوزش روی پای راست

ناخن قاشقی با کمبود آهن همراه است

 

ناخن قاشقی یک بیماری ناخن است که در آن ناخن ها به طور غیر طبیعی نازک می شوند و حالت محدب خود را از دست می دهند، به صورت یک قاشق به صورت تخت یا حتی مقعر می شوند. این حالت در وسط ناخن گود می شود و لبه ها بلند می شوند تا ظاهری گرد داشته باشند.

 

این بیماری با کمبود آهن همراه است، که به عنوان کم خونی شناخته می شود که شایعترین اختلال خونی در جهان است. هنگامی که کمبود آهن درمان نشود ، می تواند یکسری مشکلات بهداشتی اضافی مانند خستگی، پوست کم رنگ، تنگی نفس و درد قفسه سینه ، سرگیجه ، سردرد ایجاد کند.

 

3. زخم های طولانی مدت

علت سر شدن پا, علت سوزش روی پای راست

دیابت به روشهای مختلفی بر زخمهای پا تأثیر می گذارد

  

اگر زخمی دارید که روی پای شما ظاهر می شود، مدت طولانی طول می کشد تا بهبود یابد یا دائما در آنجا حضور داشته باشد و مانند یک زخم باز یا اگزما به نظر برسد، آنگاه این می تواند نشانه دیابت باشد. به این نوع زخم ها زخم دیابتی گفته می شود. با گذشت زمان، میزان قند خون بالا و چربی های زیاد مانند تری گلیسیرید می تواند به اعصاب شما آسیب برساند. این کار باعث می شود بدن شما به سختی بتواند زخم ها را بهبود ببخشد ، مخصوصاً روی پاهای شما.

 

دیابت به روشهای مختلفی بر زخمهای پا تأثیر می گذارد، و برای افراد مبتلا به دیابت مهم است که پیامدهای بالقوه شدید زخم های پا و زخم های بدون درمان را درک کنند. متأسفانه، برای برخی از افراد مبتلا به دیابت ، نتیجه نهایی زخم پا می تواند قطع عضو باشد.

در مورد زخم یا زخم باز مراقبت های پزشکی فوری انجام دهید.

برای کنترل بهتر دیابت با یک پزشک پزشکی همکاری کنید.

 

4- پاهای سرد

علت سر شدن پا, علت سوزش روی پای راست

عدم وجود گردش خون باعث سردی دست و پاها می شود

  

حتی اگر پاهای سرد یک اتفاق بسیار شایع در بین همه باشد ، اگر بدون هیچ دلیل خاصی پا به طور غیر طبیعی سرد باشد ، این می تواند نشانه اختلال عملکرد تیروئید باشد. فعالیت کم تیروئید می تواند با هموسیستئین بیش از حد همراه باشد - یک اسید آمینه که با بیماری های قلبی ، گردش خون ضعیف و عروق بسیار سفت همراه است.

 

این امر به این دلیل است که مواد مغذی اساسی موجود در رگهای خونی به اندامها نمی رسد. عدم وجود گردش خون به سمت اندام هایی مانند دست و پا نیز می تواند به عنوان عفونت های مزمن قارچی ظاهر شود.

  

5- ناخن های زرد

علت سر شدن پا, علت سوزش روی پای راست

 بهداشت نامناسب یکی از دلایل عمده عفونت های قارچی در ناخن های پا است

  

ناخنهای ضخیم تر از حد نرمال و زرد ، دلیل عفونت قارچی است. بهداشت نامناسب یکی از دلایل عمده عفونت های قارچی در ناخن های پا است. این عفونت ها به طور معمول ناشی از عادت های شخصی مانند پوشیدن کفش های ساخته شده از مواد غیر تنفسی که باعث می شود عرق با باکتری ها مخلوط شود.

پوشیدن جوراب های عرق کرده برای مدت طولانی یا پابرهنه رفتن در اماکن عمومی نیز می تواند منجر به عفونت های قارچی شود. اگر فکر می کنید عفونت دارید، با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی ، از جمله محصولات بدون نسخه که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.

 

6. نوروپاتی

علت سر شدن پا, علت سوزش روی پای راست

بی حسی پاها یکی از عوارض دیابت است

 

نوروپاتی یکی از عوارض طولانی مدت دیابت است و بر اعصاب تأثیر می گذارد. اعصاب ما وظیفه برقراری ارتباط پیامها بین مغز و بدن را دارند ، که حواس ما را فعال می کند و باعث می شود لمس ، احساس ، دیدن ، شنیدن و حرکت ما را لمس کند. بنابراین اگر این اعصاب آسیب ببینند می توانند در چندین قسمت از بدن مشکل ایجاد کنند.

 

اگر توانایی احساس درد در پاهای خود را از دست داده اید ، دچار سوزن سوزن شدن / بی حسی یا توانایی احساس دما می شوید ، با پزشک خود در میان بگذارید تا ببیند چه کاری می توانید برای بهبود درمان دیابت خود انجام دهید.

 

7. درد مفاصل پا

علت سر شدن پا, علت سوزش روی پای راست

درد مفاصل پا، به عنوان آرتریت روماتوئید شناخته می شود 

 

درد مفاصل پا، به عنوان آرتریت روماتوئید شناخته می شود ، شرایطی است که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به بافت بدن خود حمله می کند. معمولاً روی آستر مفاصل تأثیر می گذارد و باعث تورم دردناک می شود که در نهایت می تواند منجر به فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل شود.

 

التهابی که با آرتریت روماتوئید همراه است همان چیزی است که باعث آسیب دیدن سایر قسمتهای بدن نیز می شود ، حتی اگر التهاب این بیماری با داروهای مدرن قابل کنترل باشد ،اما موارد شدید آرتریت روماتوئید هنوز هم می تواند باعث ناتوانی های جسمی مختلف شود. 

 

8- پاهای پوسته پوسته

علت سر شدن پا, علت سوزش روی پای راست

با استفاده از کرم های ضد قارچ ، پای ورزشکار را می توان به راحتی درمان کرد

 

پای ورزشکار یک بیماری التهابی پوستی است که تنها کف پا و پوست بین انگشتان پا را تحت تأثیر قرار می دهد. معمولاً قرمز و پوسته پوسته به نظر می رسد و ممکن است در تاول های کوچکتر پوشانده شود. علیرغم نامی که به آن داده شده است ، می تواند هم ورزشکاران و هم غیر ورزشکاران را تحت تأثیر قرار دهد.

 

معمولاً در اثر عفونت قارچی مسری به نام "tinea pedis" ایجاد می شود، که افراد می توانند در اثر راه رفتن پا برهنه در اماکن عمومی مانند سالن های بدنسازی ، استخرهای عمومی ، حمام عمومی دچار آن شوند.

با استفاده از کرم های ضد قارچ ، پای ورزشکار را می توان به راحتی درمان کرد ، اما اگر شما نیز به دیابت یا سیستم ایمنی ضعیفی مبتلا هستید ، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

9. چماقی شدن انگشت پا

علت سر شدن پا, علت سوزش روی پای راست

انگشتان پای چماقی همچنین ممکن است نشانه انواع بیماری ها باشد

 

انگشتان پای چماقی به تغییرات جسمی خاصی در ناخنهای شما مربوط می شود که نتیجه بیماری اساسی است. چماقی شدن ناخن به بیماری منحنی و برآمده شدن انتخابی قسمت انتهایی (دیستال، دورینه‌ای) ناخن دست و پا و همچنین پوست اطراف بستر ناخن، اطلاق می‌شود.

 

این امر می تواند توسط چندین بیماری که مربوط به ریه ها و دستگاه تنفسی مانند سرطان ریه ، فیبروز کیستیک ، فیبروز ریوی ، برونشکتازی یا آزبستوز است ، ایجاد شود. انگشتان پای چماقی همچنین ممکن است نشانه انواع بیماری ها و اختلالات مختلف مانند انواع مختلف سرطان ، نقایص قلبی ، تیروئید بیش از حد فعال ، التهاب در روده و بیماری کبد باشد.

 

10.تغییر رنگ انگشتان پا

علت سر شدن پا, علت سوزش روی پای راست

تغییر رنگ انگشتان یکی از علایم بیماری رینود است

 

انگشتان پا که تغییر رنگ می دهند یکی از ویژگی های اصلی بیماری رینود است. بیماری رینود شرایطی است که باعث می شود رنگ قسمت های انتهایی بدن مانند انگشتان پا شما را در پاسخ به دما یا استرس تغییر کند و احساس بی حسی و سرما کند. این اتفاق می افتد زیرا شریان های کوچکتر که خون را در پوست شما توزیع می کنند ، گردش خون را به این مناطق محدود می کنند.

 

در هنگام سرما ، نواحی پوست شما معمولاً سفید می شود. بعد از آن ممکن است آنها به رنگ آبی درآیند و احساس سرما و بی حسی کنند. هرچه فرد گرم می شود و گردش خون بهبود می یابد ، پس از تورم و خارش ناحیه آسیب دیده قرمز می شود.

اگر سابقه بیماری رینود را در خانواده خود دارید و متوجه انگشت زخم یا عفونت در انگشتان پا شدید ، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

11- کف پاهای قرمز و دردناک

علت سر شدن پا, علت سوزش روی پای راست

ترومبوز ورید عمیق معمولاً در افرادی که بالای 50 سال سن دارند اتفاق می افتد

 

اگر متوجه شدید کف پاهای شما قرمزتر ، دردناک و حتی گاهی بی حسی می شود ، این می تواند نشانه ترومبوز ورید عمقی باشد. این یک  وضعیت جدی است که وقتی قطعه ای از یک لخته خون به جریان خون متلاشی می شود رخ می دهد و یکی از رگ های خونی در ریه ها را مسدود می کند. این می تواند باعث درد و تورم در پا شود و عوارضی مانند آمبولی ریوی ایجاد کند که در صورت عدم درمان می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

 

ترومبوز ورید عمیق معمولاً در افرادی که بالای 50 سال سن دارند اتفاق می افتد ، اما سابقه خانوادگی این بیماری و انتخاب برخی از شیوه های زندگی می تواند باعث شود زودتر رخ دهد. به عنوان مثال ، افراد سیگاری ، افراد دارای اضافه وزن ، افرادی که دچار آسیب دیدگی و شکستگی استخوان شده اند یا حتی افرادی که برای مدت طولانی نشسته اند می توانند از این بیماری رنج ببرند.

 

اگر فکر می کنید از ترومبوز ورید عمیق رنج می برید ، باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. همانطور که در ابتدا گفته شد می تواند به یک وضعیت جدی تر تبدیل شود (آمبولی ریوی) که می تواند از تنفس شما جلوگیری کند.

 

12. تغییر شکل پاها

علت سر شدن پا, علت سوزش روی پای راست

یکی از شایع ترین محرکهای نقرس ، کم آبی بدن است

 

اگر متوجه درد ناگهانی و شدید در ناحیه انگشتان شدید و همچنین می بینید که انگشتان پا به آرامی در حال تغییر شکل هستند، این می تواند نشانه ای از نقرس باشد. هنگامی که نقرس دارید ، بیش از حد طبیعی اسید اوریک در بدن شما وجود دارد که در اطراف مفاصل ایجاد می شود و کریستال های ادرار را تشکیل می دهد.

 

یکی از شایع ترین محرکهای نقرس ، کم آبی بدن است. وقتی بدن شما دچار کمبود آب می شود ، میزان اسید اوریک تولید شده را افزایش می دهد که منجر به هیپراوریسمی می شود. در افراد سالم ، اسید اوریک از طریق کبد ، به جریان خون ، جایی که در ادرار دفع می شود ، جریان می یابد یا برای تنظیم سطح از روده عبور می کند. وقتی دچار کمبود آب می شوید ، کلیه ها به درستی عمل نمی کنند و اسید اوریک از طریق دفع خون از بدن خارج نمی شود و در اطراف مفاصل به خصوص در پا ایجاد می شود.

 

اگر این درمان نشود ، می تواند آسیب دائمی در مفاصل شما ایجاد کند. بنابراین اگر فکر می کنید از نقرس رنج می برید ، مهم است که بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو