احیای پروژه‌ی راه‌آهن چابهار-زاهدان

منبع: برترین ها

80

1398/8/19

15:49


معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور از آغاز و احیای مجدد خط ریلی چابهار-زاهدان پس از وقفه‌ای کوتاه مدت خبر داد و گفت: بر اساس مذاکرات و توافقات روز گذشته پیمانکار این پروژه و شرکت ذوب‌آهن مقرر شد تا از ۹۰ هزار تن ریل ملی برای این پروژه استفاده شود.

خبرگزاری ایسنا: معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از آغاز و احیای مجدد خط ریلی چابهار-زاهدان پس از وقفه‌ای کوتاه مدت خبر داد و گفت: بر اساس مذاکرات و توافقات روز گذشته پیمانکار این پروژه و شرکت ذوب‌آهن مقرر شد تا از ۹۰ هزار تن ریل ملی برای این پروژه استفاده شود.

احیای پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان با تزریق ۳۰ میلیون یورو

عباس خطیبی اظهار کرد: با توجه به مصوبه اخیر هیات دولت درباره راه‌آهن چابهار-زاهدان و توافقات صورت گرفته در زمینه تامین منابع ۳۰۰ میلیون یورویی، این پروژه مجدادا آغاز شده و می‌توان گفت با جان و سرعتی بیشتر به کارش ادامه می‌دهد.

وی همچنین درباره شیوه تامین منابع مالی این پروژه افزود: گرچه توافقات و مذاکرات به گونه‌ای پیش‌رفته بود که این اعتبار مصوب در پنج قسط ۶۰ میلیون یوریی پرداخت شود اما مبلغی از قسط اول آن به ارزش ۳۰ میلیون یورو در راستای سرعت گرفتن پروژه تامین شد و در حال حاضر مراحل نهایی پرداختش را می‌گذراند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از ریل ملی در این پروژه استفاده می‌کنید؟ اعلام کرد: قطعا از ریل ملی در راه‌آهن چابهار-زاهدان استفاده می‌کنیم و روز گذشته نیز مذاکرات و توافقات خوبی بین پیمانکار این پروژه و شرکت ذوب‌آهن انجام شد. بر این اساس حدود ۹۰ هزار تن ریل ملی UIC۶۰ با استاندارد ۶۰E۱ از شرکت ذوب‌آهن تحویل گرفته خواهد شد و این شرکت نیز برای ساخت و تحویل این محموله اعلام آمادگی کرده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان هم اکنون در وضعیت مناسبی قرار دارد. دستگاه و ماشین‌آلات بسیاری به کارگاه‌های آن انتقال داده‌ایم و تعدادشان را به ۶۱۰ دستگاه رساندیم. همچنین طی دو ماه‌ گذشته همه کارگاه‌هایمان را فعال کردیم.

خطیبی با اشاره به اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی با بزرگترین پروژه ریلی کشور، گفت: در محدوده کریدور ریلی شرق کشور تقریبا زیرساخت مناسبی از حیث حمل‌ونقل وجود ندارد. و راه‌آهن چابهار-زاهدان جزو مطالبات مردم این مناطق و حتی همسایگان ایران است چرا که در این کریدور شمال اروپا، هند و افغانستان می‌توانند منتفع شوند و به غیر از مباحث ترانزیتی و توسعه شرق کشور، توسعه سواحل مکران نیز یکی دیگر از اولویت‌های توسعه‌ای کشور است که باید به آن توجه ویژه کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو